Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrerett ved kjøp av nedlastet program?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en plugin til Wordpress pålydende 38 dollar fra themeforest.net da jeg syntes den virket midt i blinken for meg. Denne siden har ikke mulighet for noen prøveversjoner.

Det viser seg i ettertid at jeg ikke syntes det var så bra som jeg forventet og tenkte da at jeg kanskje kunne benytte meg av angreretten. Jeg sendte en mail til support og fortalte problemet og sa at jeg ønsket å angre på kjøpet, men fikk avslag. Jeg fikk derimot beskjed om at hvis det ikke var noe direkte feil med selve programmet etc. så var dem ikke pliktet til dette.

Jeg fikk en "nøkkel-key" etter at jeg betalte med kort (paypal).

Hvordan er reglene rundt dette?

Her er svaret jeg fikk pr mail fra dem:

Thank you for contacting us. My name is Synthia and today I will do my best to find a suitable solution for you!

Due to the digital nature of our items, once download, I am afraid that we are only able to provide refunds on items that fall into either of the following categories:
- The item is malfunctioning/broken and/or
- The item is misleading in nature (advertises features that it does not deliver).

I would kindly ask you to provide me with in depth details about the issue as we have to forward this to the Quality team for a verification. So please tell me more about how it is broken, malfunctioning, or not as described. You should include some screenshots or error messages so we can understand exactly what is the issue and then pass it to the Quality team for confirmation.

Looking forward to your reply.

Kind regards,

Synthia
Envato Market Help (Romania)
Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som arne22 sier er norsk angrerett bygget på et EU-direktiv, som også Romania bør ha innført. Det er dermed svært gode mulig heter for at disse reglene er like.

Fra forbrukerrettighetsdirektivets fortale pkt 19:

Digital content means data which are produced and supplied in digital form, such as computer programs, applications, games, music, videos or texts, irrespective of whether they are accessed through downloading or streaming, from a tangible medium or through any other means. Contracts for the supply of digital content should fall within the scope of this Directive.

Men på grunn av avtalens natur kan man si fra seg angreretten ved digitalt innhold, og du skal ikke se bort fra at du har gjort dette. Digitalt innhold som ikke leveres på fysisk medium er etter norsk angrerettlov § 22 (n) unntatt fra angreretten "dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt". Dette har sin bakgrunn i direkivets artikkel 16 bokstav m, som har praktisk talt samme ordlyd på engelsk.

Med andre ord: Sjekk avtalen. Har du i denne sagt fra deg angreretten? I så fall har du ikke noe krav.

Hvis du ikke har sagt fra deg angreretten kan du forklare dem det dem det, og si at du krever pengene tilbake. Om du ikke får det, kan du reklamere til kredittkortutstederen din.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...