Mr.M Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Hvor stor forskjell forekommer på diverse bildeler med tanke på at kjøretøy i UK er høyre-rattet og pedalene er på motsatt side? F.eks. rattbrytere, tenningslås? Eller hva med eksos front-rør? Sistnevnte koster vel brått et par tusen her hjemme, på Ebay-UK kan man få det fra 300 kroner http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1311.R1.TR1.TRC0.A0.H0.Xfront+pipe&_nkw=exhaust+front+pipe&_sacat=0 Kort sagt, er det noen type deler som er allment kjent for å ikke passe til venstrestyrte biler? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Har bestilt fra UK flere ganger, siden Vauxhall og Opel er samme sak. Rattbrytere vil variere, noen biler har dette likt, mens andre (ikke mange!) har blinklys på venstre høyre side av rattet. Tenningslås har jeg aldri sett forskjell på. Eksosanlegg må sjekkes, det kan være endringer i overføringer fra pedaler eller ratt som gjør at dette er forskjellig. Frontlykter og pærer for nærlys er speilvendte mtp assymetri, og kan ikke brukes her. Enkelte baklys, der biler i Norge har tåkebaklys på venstre side av bilen og ryggelys på høyre side vil også være speilvendte. Ellers vil mye passe, og prisene er, som du er inne på, stort sett mye lavere, selv med frakt, tollbehandlingsgebyr og norsk moms. Uansett: sjekk delenummer før du bestiller noe, dette finnes som regel på den delen du skal bytte. Endret 17. desember 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Det er overraskende mange deler som er like i de fleste tilfeller. Alle biler har gjerne blinklys på venstre side av rattet og tenningslås på høyre, selve rattstammen er også ofte lik, men en er naturlig nok montert på feil side i UK. Jeg antar zanta mente at noen har blinklys på høyresiden, jeg skulle gjerne visst hvilke biler dette gjelder.. Eksosanlegg kan også muligens variere ja, sammen hovedlys som garantert er forskjellige. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Frontlykter. (feil lysbilde.) Og antakelig selve dashbordet; men det meste av instrumenter og brytere er nok likt, selv om det er montert på motsatt side. Om tenningslås er på motsatt side av rattstammen kan den eventuelt være speilvendt, men tror ikke det er vanlig... Pedaler og overføringer dit er/kan være forskjellig, styresnekke/tannstang likeså. Kanskje rattstammen, kanskje ikke. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Det er faktisk en del biler som har likt dashboard uavhengig av hvilken side rattet sitter på, men dette er gjerne relativt enkle og billige biler. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Uansett: sjekk delenummer før du bestiller noe, dette finnes som regel på den delen du skal bytte. Har sett litt på fremre eksosrør tilbudene, og det er varierende med hva slags info som oppgis (man kan heller ikke gå utfra bilde, siden det ofte bare er illustrasjon). Noen har dog en cross-reference tabell til kjente produsenter som Bosal, Walker, etc. Så spørs det om disse aktørene har tatt bryet med å ha ulik part-nr. for uk biler vs øvrige europa markedet (hvis det er design forskjell) Men trolig har de vel det skulle man tro. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Det er faktisk en del biler som har likt dashboard uavhengig av hvilken side rattet sitter på, men dette er gjerne relativt enkle og billige biler. Dette er vel gjerne biler som har instrumentpanelet i midten? som f.eks mini cooper? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Og biler som ellers har svært likt dashboard.. Det er enkelte biler som har de samme utsparringene i dashboardet uavhengig av rattets plassering, men gjerne en forhøyning plassert på toppen på førersiden. Men joda, de med instrumenter i midten er det nok greiest på. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Selve instrument-clusteret kan være en løs "klump" som er skrudd fast på et dashbord som ellers er likt på begge sider. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg antar zanta mente at noen har blinklys på høyresiden, jeg skulle gjerne visst hvilke biler dette gjelder.. Stemmer, korrigert. Min første bil, en Vauxhall fra 70-årene, hadde, også i norsk utgave, blinklys på høyre side og visk/vask på venstre. Er ofte i England, og leier bil nesten hver gang, og alle nyere biler har blinklys på venstre side, selv om rattet er på høyresiden. Litt uvant når man skal skifte gear og slå på blinklys samtidig. Lenke til kommentar
joka Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 varmeapparat vifta kan rotere motsatt vei... gjelder biler hvor vifta er montert over fofbrønnen på passasjer-sida Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 På toyota MR2 MK1 så er det forskjell på tenningslås mellom norsk og engelsk hvertfall, er festemåten som er forskjellig så en tenningslås fra en UK bil sitter ikke fast i en norsk bil, men den lar seg bruke alikevel. Om denne forskjelle er mellom UK og resten eller om det varier hva som er brukt hvor kan jeg ikke si noe sikkert om. Men mitt råd er å forhøre seg på et forum for den type bil du holder på med, eventuelt med et merkeverksted, er som regel der man treffer på folk med innsikt i slikt. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Frontlykter er speilvendte, siden de kjører på andre siden av veien. Og så er det lurt å huske på at "drivers side/near side" refererer til det vi her kaller passasjersiden. Ellers er det mye billige deler på tysk ebay også. Da slipper du problematikken rundt høyre-/venstreratt. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Mange tyske biler har trolig ikke like speil i utgaver med rattet på feil side. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Så kan man behytte seg av at det er forskjell på engelske biler. Min Focus har jo tåkelys og ryggelys på hver sin side nede på fangeren bak. Ser jo "feil" ut. Bestilte et engelsk ryggelys, som jo sitter på motsatt side på de engelske bilene. Så nå har jeg to like lykter nede på fangeren, ser bedre ut. Men har montert en rød Cree pære i den ene slik at jeg fremdeles har tåkelys bak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå