Gå til innhold

Stoppe for enhver påregnelig hindring


seilern95

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at man overhodet ikke kan stole på bilers feltplassering eller tegngiving før f.eks. rundkjøringer. Mange ganger opplever jeg at bilister krysser min kjørebane selv om både feltplassering eller tegngiving skulle tilsi noe annet. Så jeg forventer det uventede når jeg er ute i trafikken.

Jeg forventer vel ikke at folk kommer til å bryte regler over en lav sko, men å være forberedt på at det kan skje, det er jeg. 

 

Jeg synes generelt sett at folk kjører bra i rundkjøringen, og at folk har blitt flinkere til å gi riktig tegn. Oppfordrer folk til å også blinke på veg inn i rundkjøringen. Det gjør det lettere for alle sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forventer vel ikke at folk kommer til å bryte regler over en lav sko, men å være forberedt på at det kan skje, det er jeg. 

 

Jeg synes generelt sett at folk kjører bra i rundkjøringen, og at folk har blitt flinkere til å gi riktig tegn. Oppfordrer folk til å også blinke på veg inn i rundkjøringen. Det gjør det lettere for alle sammen.

Nei, der er jeg uenig. Det syndes over en lav sko, og jeg som sykler må være ekstra oppmerksom, siden jeg er sårbar ift. motorisert trafikk. Og jeg har syklet langt nok til å ha belegg for det jeg sier (11000+ km så langt i år).

Lenke til kommentar

Beklager, fikk ikke med meg at du syklet. Da er du mer utsatt, og det er også vanskeligere å få øye på deg. Skjønner at du vil være ekstra oppmerksom da. 

 

Imidlertid så vil jeg si at vi generelt sett kjører bra i rundkjøringer i Norge, spesielt når man sammenligner med hvordan det kjøres i mange andre land. Det betyr jo selvsagt ikke at vi ikke kan bli bedre, det kan vi definitivt. Jeg mener bare at det ikke er grunn til å svartmale. Folk flest kjører stort sett riktig i rundkjøringer. Dessverre er det jo veldig problematisk for deg som syklist at noen kjører helt feil, og gjør ting de ikke har signalisert at de vil gjøre.

Endret av Prøve.no
Lenke til kommentar

Igjen, der er jeg uenig. Nordmenn er ikke spesielt gode på å kjøre i rundkjøringer. Uklar feltplassering og manglende bruk av tegn er noe jeg ser veldig ofte, så å si daglig. I tillegg er det ofte jeg opplever at bilister bryter vikeplikten ved å kjøre inn i rundkjøringen uten å se om det faktisk er klart.

 

Som syklist går jeg ut i fra at andre vil gjøre feil, derfor kjører jeg deretter. Det er en ting jeg har plukket med meg fra MC-opplæringen, der var det veldig fokus på det med synlighet. Av den grunn synes jeg at adferden til en del syklister er begredelig, da mtp. at mange syklister mangler respekt for trafikkreglene (sykling på rødt, vikepliktsbrudd osv), musikk på øret etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du kjører i 80 og ikke ser mer enn femti meter foran deg pga en bergvegg, og det plutselig står en bil i veibanen som har fått motorstans rett etter bergveggen som du ikke klarer å stanse for, så har du brutt denne regelen - siden du burde ikke kjøre så raskt pga stopplengden din er lengre enn den veibiten du hadde oversikt over. Det samme gjelder bakketopp. Om du f.eks. kjører i tettbygd strøk med gateparkering, og en bli plutselig åpner døren eller det bykser fram en person som var skjult bak en bil, så er det ditt ansvar å kjøre slik at du ikke kjører i. Om du derimot kjører på en helt oversiktlig vei og en annen sjåfør plutselig gjør noe uventet (bytter felt, hiver seg ut rett foran deg fra et veikryss osv hvor de hadde vikeplikt for deg osv) så er det selvsagt ikke påregnelig. Men om du bare kjører på selv om du tydelig så at personen ikke fulgte med slik at dere kolliderer, så kan du få skylddeling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger heller ikke være andre involvert. Hvis du kjører rundt en fjellside, over bakketopp e.l. og treffer en stor steinblokk eller et tre som har falt i vinden så er det også din egen feil. Du skal hele tiden kunne stoppe på den strekningen du har oversikt over og for enhver påregnelig hindring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...