Hèxacôres Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Min veninne hadde oppkjøring klasse B i går formiddag, og strøyk fordi hun ikke overholdt vikeplikt (ifg sensor). Her er det som skjedde : I en 50 sone, kom de til fotgjenger overgang. På den ene siden sto det en "Mini crosser" som det heter, altså en sånn liten plastikkbil på batteri som gamlingene bruker. Han sto stille der. Sensor mente han skulle over, og strøyk derfor veninnen når hun ikke stoppet. Jeg mener at man IKKE har vikeplikt for disse, da de går som harde trafikkanter, på lik linje med sykkel. Disse mini bilene har lov til å kjøre på veien, på lik linje som sykler. Man har ikke vikeplikt for sykler over overganger. Er jeg på jordet her, eller er det noe i dette? Forøvrig viste det seg at vedkommende i den plastikkbilen ikke skulle over. Jeg kjørte nemlig bak, og stoppet for denne. (jeg stopper ALLTID for eldre, bare i tilfelle de faktisk skal over). Vedkommende i plastikk greia satt å spise, og så på det fine store juletreet på torvet på andre siden av veien, og vinket meg tydelig videre når jeg stoppet. Er dette klage grunnlag ? EDIT : For de som ikke vet hva mini crosser er, klikk her Endret 17. desember 2014 av Hèxacôres Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Elektrisk rullestol=fotgjenger=vikeplikt. Selv om de har lov til å kjøre langs veien (det har fotgjengere også...). Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 De er å regne som gående ja☺ 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Bremset hun ned eller kjørte hun videre? Hvis hun bare bremset ned litt eller ikke og bare kjørte, så synes jeg hun kan stryke. Også om man ikke har vikeplikt må hun forsatt vise aktsomhet. Hadde det vært noen som sykler mot et gangfelt har du teknisk sett ikke vikeplikt, men du må forsatt bremse ned og være klar til å kunne stoppe i tilfelle. Uansett, så regnes vedkommende som gående, og hun burde uansett bremset ned til nesten full stopp for å være sikker på at vedkommende ikke skulle over. 3 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Som bilfører er man pliktig å kunne trafikkreglene. §1 Definisjoner l) Rullestol: Innretning, med 3 eller flere hjul og/eller belter, som er særskilt konstruert for forflytning av en person med redusert gangevne. Innretningen må ha egenvekt ikke over 250 kg (inklusiv eventuelle batterier), lengde ikke over 180 cm og bredde ikke over 80 cm. Dersom innretningen er motordrevet, må den være konstruert for en hastighet som ikke overstiger 10 km/t. Slik innretning anses ikke som kjøretøy etter vegtrafikkloven § 2. § 2. Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v. 1. Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg. 2. Reglene om trafikk med kjøretøy gjelder så langt de passer også for rytter og for den som fører ride-, laste- eller trekkdyr eller fører eller driver husdyr. 3. Som gående regnes også den som a) går på ski eller rulleski, b) fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke, c) Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy. Rullestoler, inkludert innelukkede "mikrobiler", regnes altså som gående, enkelt og greit. Det betyr forøvrig også at selv om det ikke er lov å kjøre bil i beruset tilstand, er det fullt lovlig å kjøre innelukket motorisert rullestol etter en øl eller to. Men er rullestolbrukeren overstadig beruset og derved en fare for seg selv og andre, kan vedkommende selvsagt arresteres og settes i fyllearresten som andre borgere. Endret 17. desember 2014 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Velfortjent stryk, greit at sånne ting blir luket ut før de havner i trafikken. 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå