Gå til innhold

Få meg en utdannelse.

Nisseballe

Anbefalte innlegg

Hei.

Har jobbet i byggebransjen i 2,5 år og jeg er møkk lei.

Tok førsteåret på Bygg & Anlegg fordi jeg var lei skole etter ungdomsskolen før jeg hoppet av. Hadde noe jobb her og der, men det var ikke stort.

Fikk etterhvert en jobb i et firma hvor jeg for det meste gikk å ryddet etter de store karene. Fikk spørsmålet om å ta resten av utdannelsen min der, noe som kanskje hadde vert lurt men etter mye omtanke takket jeg nei.

Når jeg innså at folk to år yngre enn meg selv har læreplass og går på universitet begynner jeg å innse at utdannelsen haster litt.

Jeg var aldri dårlig på skolen, bare lei. Bygg & Anlegg virket som en enkel linje, noe det var så jeg kom ut med 4 i snitt, 6 i allmenn fag.

Jeg er veldig motivert til å få til noe. Jeg jobber mye på luserlønn og leier en alt for dyr leilighet sammen med samboeren (2 år yngre, student.). Jeg har ingen penger oppspart og arbeidsgivere krangler heller ikke om meg. Søkte jobb i dagligvarebutikk, samt Coop Bygg, Clas Ohlson i håp om et lite lønnsopprykk men det var bare dårlige tilbakemeldinger å få.

Drømmen er å drive for seg selv med NOE. Gjerne også ha noen som jobber for meg. Selge et produkt eller en tjeneste var noe jeg alltid gikk å tenkte på. Som 16 åring trodde jeg det var lett og at jeg bare trengte en ide for å få det gjort, men såpass var det altså ikke.

Har tenkt på å slutte i jobb for å begynne på skole, men det er ikke lett etter så mange år. Har sett på nettstudier, men det jeg har sett er veldig dyrt, nesten 1/4 av årslønnen min for å få generell studiekompetanse.

Har snakket med noen rådgivere, blant annet på den gamle skolen jeg droppet ut fra. De var nølende og usikker og jeg fikk ikke bekreftet noe vei å gå. Samme svarene fikk jeg på NAV da jeg var nede å snakket om utdannelse. Ingen hadde noe svar om hva jeg kunne gjøre.

Som sagt er jeg veldig giret og klar for å gjøre en innsats for fremtiden min, men jeg aner ikke hvor jeg skal sette i gang.

Noen som har vert i min posisjon? Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skole med skolpepenger gir også økt stipend, så det burde gå ca i null.

Søke gratisskolene kan du, kommer vel bakerst i køen uten "retten"

Ser du gikk første året, kan man begynne rett på påbygg da?

Gikk påbygg selv, men etter 2 år på vgs først. (yrkesfag)

Lenke til kommentar

Skole med skolpepenger gir også økt stipend, så det burde gå ca i null.

Søke gratisskolene kan du, kommer vel bakerst i køen uten "retten"

Ser du gikk første året, kan man begynne rett på påbygg da?

Gikk påbygg selv, men etter 2 år på vgs først. (yrkesfag)

Vanskelig å komme inn på skole uten å gjøre det via inntakskontoret hvis noen skulle finne på å droppe ut.

Kan ikke ta påbygg uten VG2 nei. Ikke uten fagbrev i alle fall:/

Lenke til kommentar

Hei,

Har du fagbrev i bygg/anlegg?

Da kan du ta teknisk fagskole som kanskje gir deg noe merverdi?

Første pri er å få fullført og få studiekompetanse. Har du dette åpner høgskolemulighetene seg.

Det burde finnes mange steder hvor du kan få tatt dette.

Dessverre er systemet i Norge slik nå at det kreves mye for å kunne komme seg inn på studier og gjør man seg ikke ferdig sliter man stort.

Sitter selv med 3 fag som mangler på bachelorgrad. Starta og jobbe og så meg ikke tilbake. nå 10 år etter er det umulig å bare ta de 3 fagene og få godkjent, de krever omtrent 3 år på skolebenken igjen.

Så sett opp en oversikt over hva du har, hva du trenger og hva du ønsker å fortsette med.

Da burde veiledere kunne gjøre jobben sin og gi deg noen holdepunkt.

NAV for skole og utdanning tror jeg er nærmest bortkasta tid.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du, hvor lenge siden er det du gikk ut av ungdomsskolen? Alt dette er viktig ift din skolerett. Om jeg skal tippe kan de se ut som om du har 1 år igjen av din skolerett og ville derfor om jeg var deg hoppet på ett vg2 studie som du kvalifiserer til. Da kan du søke påbygg og om du evt ikke kommer inn pga manglende skolerett kan du prøve deg som lærling i noen år og så gå videre der i fra. Du kan også prøve å utvide din skolerett men det er ikke helt rett fram mener jeg.

her er noen generelle regler:

De generelle reglene for hvor lenge du har rett til skoleplass:
Ungdomsretten gjelder fra du går ut av ungdomsskolen, og i 5 sammenhengende år framover. Mange elever har læretid i bedrift som en del av opplæringen, og disse kan bruke totalt 6 år. Det er altså mulig å ta seg friår underveis, eller bytte utdanningsprogram hvis du angrer på valget ditt. Hele retten må uansett brukes innen utgangen av det året du fyller 24 år. Du har rett til 3 års opplæring i videregående skole. Du har bare rett til å fullføre videregående skole én gang. Når du har fullført et utdanningsprogram, har du altså ikke lenger rett til plass i videregående skole. Du kan vente med å begynne etter ungdomsskolen, eller eventuelt ta inntil 2 års pause fra utdanningen underveis.
Nomalt telles et skoleår av ungdomsretten selv om man slutter på skolen underveis i året. Mange steder regnes 1. oktober som en frist for å slutte. Hvis man avbryter skoleåret etter denne fristen, teller året som et år av ungdomsretten. Ta uansett dette opp med Inntakskontoret. Kanskje kan det som sagt gjøres unntak hvis det er slik at du kan fremvise legeattest og/eller på grunn av graviditet/fødsel.
Det går an å søke om utvidet ungdomsrett om man har behov for det. Inntakskontoret avgjør om dette kan være aktuelt i ditt tilfelle. Kontakt dem derfor raskest mulig.
Private skoler har egne regler. Noen steder må du ha ungdomsrett for å få være elev ved slike skoler, mens ved andre skoler behøves ikke dette. Ta derfor kontakt direkte med skolen og spør hva som gjelder hos akkurat dem. Husk å sjekke priser.
Lenke til kommentar

Hvor mange år har du jobbet fulltid (100%) og hvor gammel er du?

Du kan alltids søke opptak på høyskoler med 23/5 regelen så sant du er over 23 år og har jobbet 5 år. Da er det ikke fullt så mange allmenn fag du trenger å ta for å være kvalifisert. Tror det er historie, matte, norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag du må ha da. Dette kan tas på private skoler om du ikke ønsker å menge deg med russen. Økonomibiten trenger du ikke bekymre deg så mye for. Vi har lånekassen i Norge. Dette er det beste lånet du noen gang kommer til å få.

Har du lyst til å starte noe for deg selv/selge noe anbefaler jeg deg å ta noe økonomi ihvertfall. Hvor du gjør det må nesten bli opp til deg.

Går selv på BI. God skole, men det krever jobbing jevnt hele veien.

Spør meg gjerne på PM for tips og råd. Du kommer aldri til å angre på valget om utdannelse.

Lenke til kommentar

Du kan alltids søke opptak på høyskoler med 23/5 regelen så sant du er over 23 år og har jobbet 5 år. Da er det ikke fullt så mange allmenn fag du trenger å ta for å være kvalifisert. Tror det er historie, matte, norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag du må ha da. Dette kan tas på private skoler om du ikke ønsker å menge deg med russen.

Dette. Utrolig at ingen på din tidligere skole, eller NAV kunne informere deg om denne ordningen. Oversikt over hvilke fag du trenger finner du her på Samordnaopptak (nettsiden du bruker senere for å søke opptak på høyere studier i Norge):

Matematikk 1P

Matematikk 2P
Norsk
Naturfag Vg1
Historie
Engelsk Vg1
Samfunnsfag
Du har i praksis to valg (1) ta disse fagene på en privatskole, eller (2) ta disse fagene som privatist. Personlig tok jeg endel fag som privatist, og leste på egenhånd. Da betaler man kun en liten oppmeldingsavgift for å kunne stille til eksamen, også er resten opp til en selv. I praksis så skal det være mulig å ta alle de fagene på et halvt år (eksamner våren 2015). Men om ikke så kan du jo evnt. fordele det utover tre halvår, også melde deg opp til skole f.o.m høsten 2016. (Oppmelding til privatisteksamner skjer i januar eller august, og eksamner er da henholdsvis mai/juni og nov/des).
Edit: Ser at du har tatt noen allmenne fag fra før av. Har du karaktervitnemål fra VGS liggende?
Av studieretninger så er det jo utrolig mange valg. Personlig så er jeg glad i fag der man "lager noe". Eksempelvis arkitektur, designer, grafiker, programmerer, osv. Ellers så har en på Universitetet muligheten til mer akademiske retninger (realfag (biolog, kjemiker, fysiker osv), samfunnsvitenskap (sosialøkonom, statsviter osv), humanistisk fakultet (historie, filosofi :p), videre språk, juss osv). Høyskoler er gjerne mer praktisk rettet, sykepleie og lærer er vle "hovedgreia" der. Videre så blir det jo som Gennaro skriver, muligheten for å ta en økonomisk utdannelse ved BI Nydalen, NHH (i tillegg til 100 andre..).
Lenke til kommentar

Søkte meg inn på privatistweb nå, helt latterlig hvor dårlig den siden var. Uansett, virker som om det vil koste 1000 for nytt fag, og 2000 for å ta det opp. Fortsatt ikke så ille, men det fører til at en bør være ganske så sikker før en melder seg opp. (Kostet vel 350 for nytt fag og 750 for å ta opp ett fag da jeg gjorde de det).

Lenke til kommentar

Søkte meg inn på privatistweb nå, helt latterlig hvor dårlig den siden var. Uansett, virker som om det vil koste 1000 for nytt fag, og 2000 for å ta det opp. Fortsatt ikke så ille, men det fører til at en bør være ganske så sikker før en melder seg opp. (Kostet vel 350 for nytt fag og 750 for å ta opp ett fag da jeg gjorde de det).

Dette samsvarer med hva jeg har hørt også, og det var fra en inspektør/rådgiver på videregående skole(Ja en av de få som er oppegående).

Lenke til kommentar

Hvis du skal starte noe eget, bør du ha klar idé om type tjeneste eller produkt du skal levere.

Har du ikke det, så kan du også tenke i retning av videre utdannelse innen faget du har.

F.eks. undersøke hva som kreves av utdannelse og praksis for å bli en som behandler byggesaker eller er arealplanlegger i kommunen? Hvis ikke en slik jobb også framstår som kjedelig... Det bør ihvertfall være vesentlig bedre lønnet enn butikk og samtidig være en stabil arbeidsplass (også viktig å tenke på hvis det blir nedgangstider).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...