Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nordmenn, overfladiske?

Anbefalte innlegg

Ganske ofte når jeg sitter på bussen, cafe eller noe lignende, så overhører jeg folk som klager over hvor ufattelig mye det koster å fylle drivstoff på bilene deres. De eier to eller tre splitter nye biler som har kostet over millionen bare å kjøpe (+ bilforsikring og alt som følger med), og så klager de over alle småpengene som fyker ut i form av drivstoff i løpet av noen uker eller måneder..

De kjører kanskje gjennom en bomring eller to i løpet av en måned, og da har de noe å klage over i minst en uke. Enda det finnes mennesker som må kjøre gjennom minst en bomring to ganger hver dag bare for å komme seg til og fra arbeid.

Nordmenn er av den arten som bruker 50kr i bensin for å kjøre til 3 forskjellige dagligvarebutikker slik at de kan spare 5kr på en utgått pakke med leverpostei.

Mitt inntrykk av nordmenn sine sosiale egenskaper er at vi er reserverte (som nevnt), men så snart isen er brutt så er vi meget åpne, ærlige og trofaste. Småprat på bussen og utenlandsk høflighets-kultur er det som er overfladisk etter min mening. Blir du kjent med en nordmann så har du allerede blitt invitert til et vennskap, i en større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at trådstarter mente noe annet med å være overfladisk enn å unngå small-talk med kassadama.

Man merker at samfunnet er ekstremt overfladisk når folk velger venner utifra utseendet. Det har jeg selv erfart tidligere at om man ikke ser bra nok ut, så vil ikke folk bli kjent med deg. Dette er ikke for å henge ut noen, men jeg er opprinnelig fra nord, og var på besøk i Bergen hos en kompis. Vi dro på på en privatfest i bergen med 15-20 folk og personene der var ekstremt, og da mener jeg ekstremt overfladisk, arrogant og selvopptatt. Man fikk et rart blikk når man prøvde å prate med noen, og hele gjengen gikk i dyre klær som var siste mote. Man bare merket at de var svært høy på seg selv. Dette gjaldt både jenter og gutter.

Man trenger faktisk ikke gå lenger enn til Facebook for å se hvor overfladisk folk er. De legger ut bilder av de nypolerte bilene sine til flere hundre tusen, den nye leiligheta som åpenbart kostet noen millioner, instagram-bilder av den veltrente kroppen sin - som har gått gjennom flere filter for å få den allerede solbrune kroppen dems til å se ENDA brunere ut. Ja.. the list goes on..

Endret av Adrax
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At enkelte mennesker helst vil omgås folk som blir regnet som attraktive og pene, er vel ikke noe nytt. Hvis en person er f.eks. veldig overvektig, så er det alltid noen overfladiske tullinger som helst vil unngå denne personen fordi de mener at feite mennesker = stygge mennesker..

Men dersom en overvektig person går kraftig ned i vekt, så blir man automatisk mer attraktiv for de samme overfladiske menneskene som ikke ville kastet så mye som ett lite blikk mot denne personen når man hadde noen kilo for mye på kroppen.

Lenke til kommentar

Diogenes fra Sinope burde være et godt forbilde for dagens mennesker:

"Diogenes taught by living example. He tried to demonstrate that wisdom and happiness belong to the man who is independent of society and that civilization is regressive. He scorned not only family and political social organization, but also property rights and reputation. He even rejected normal ideas about human decency. Diogenes is said to have eaten in the marketplace,[45] urinated on some people who insulted him,[46] defecated in the theatre,[47]and masturbated in public"

(http://en.wikipedia.org/wiki/Diogenes_of_Sinope#Obscenity)

Jeg må bare respektere en person som onanerer offentlig. I dag kaller vi det blotting og har lært å bli fornærmet over en slik naturlig handling. Der er perverst at vi reagerer negativt mot offentlig onani og respekterer at folk går rundt i klær som er dyre nok til å kunne brødfø en afghansk landsby.

Lenke til kommentar

Diogenes fra Sinope burde være et godt forbilde for dagens mennesker:

Jeg må bare respektere en person som onanerer offentlig. I dag kaller vi det blotting og har lært å bli fornærmet over en slik naturlig handling. Der er perverst at vi reagerer negativt mot offentlig onani og respekterer at folk går rundt i klær som er dyre nok til å kunne brødfø en afghansk landsby.

Haha lærte om han på ungdomskolen husker jeg :p runke historien ble ikke nevnt da :p

Har bare hørt at han bodde i ei tønne og at Alexsander den store besøkte han.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Har et inntrykk av at nordmenn kan virke mer overfladiske til å begynne med når det gjelder folk en ikke kjenner. Når det kommer til faktisk å være venner, føler jeg at utlendinger er mer overfladiske for de skal liksom være sånn superhyggelige. Nordmenn pleier å ha veldig stabile og støttende vennskap, på en måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan slå av en prat med de som er i kassa på butikken, men oftest gjør jeg det ikke. Det kommer an på hvor jeg er og hva jeg skal, om jeg har dårlig tid etc. Det å ikke prate med noen i kassa gjør i alle fall ikke nordmenn til et overfladisk folk. Vi nordmenn sies vel å være mer kjølige og reserverte enn mange andre. Det å si at alle nordmenn er overfladiske er veldig generaliserende. Det finnes garantert de som er det, men det betyr ikke at alle er det.

Ofte løsner nordmenn opp om man tar initiativet og prater med dem eller selvsagt om man drikker ;)

Lenke til kommentar

Nordmenn er dønn ærlige - ikke masse pisspreik om utseendet, håret, kjolen og andre overfladiske bagateller. Vi slenger ikke rundt oss masse fraser uten å faktisk mene det vi sier. Kaldt kan det kanskje oppfattes som enkelte ganger, når man ikke har noe positivt å si...

Endret av Dr. Pierce
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...