Chillin123 Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Er det noen flere enn meg som syntes nordmenn er rimelig overfladiske I forhold til folk fra andre land? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Tror det har mer med at man åpner seg mer når man er ute og reiser. Lavere terskel for å ta kontakt med andre mennesker, og man antar ikke det verste når fremmede tar kontakt. De aller aller fleste her hjemme er veldig hyggelige når man kommer i kontakt med dem. Det viser seg gang på gang for min del i hvert fall. Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Er 20 og jobber i butikk atm. Har mange utvekslingstudenter innom og handler. Dem er alltid mye åpne for å snakke osv, samme med eldre folk. Er vell spesielt gruppen 15-25 som er litt mer "overfladiske", sikkert for å ikke skille seg ut. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Det har vel mer å gjøre med at nordmenn generelt sett ikke vil bry andre. Ikke trenge seg på. Til gjengjeld er nordmenn åpne og hjelpsomme når en person "inviterer" dem. Jeg for min del synes det er greit sånn. Small-talk synes jeg bare er kleint. 6 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Når blei det overfladisk å ikke ville snakke med en person i kassa på butikken? Tror neppe ordet overfladisk er det riktige her. Kjenner man folk så snakker man, hvis ikke så er det bare rart å gå bort å "ja nei se på været du, jaja men sann så fint atte, nei du nå må jeg gå, hade". Men hvis folk snakker til en så skal en jo svare, ihvertfall minimalt med svar, men du går jo ikke på butikken for å lage kø for å snakke. 5 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 jeg er overhodet ikke overfladisk, men jeg deler ingenting annet enn et nikk til personen i kassa på butikken når vedkommende sier "Poseeeee?" 2 Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Er 20 og jobber i butikk atm. Har mange utvekslingstudenter innom og handler. Dem er alltid mye åpne for å snakke osv, samme med eldre folk. Er vell spesielt gruppen 15-25 som er litt mer "overfladiske", sikkert for å ikke skille seg ut. "Overfladisk" blir feil ord her. Skjønner hva du mener, nordmenn generelt er mindre åpne for fremmede en andre folkeslag. Ligger i kulturen. Når jeg er i butikken går det bare i "hei" og "en pose takk" sjeldent noe mer. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 TS. Nordmenn er mer reservet, ikke overfladiske! Det har da de fleste utlendinger kommerntert flere ganger bl.a,. i media. Og det stemmer nok. Jeg prater også kun med de jeg er interessert i, eller de som tar kontakt. Ei kassadame, eller en annen på "veien", er da lite interessant. 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 TS. Nordmenn er mer reservet, Er uenig med deg der, har aldri følt nordmenn i distriktene er det. i byer ja mye mulig der men slik føler jeg det er i de fleste land. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Er det noen flere enn meg som syntes nordmenn er rimelig overfladiske I forhold til folk fra andre land? alle er overfladiske, heldigvis - bare tenk over hvor strevsomt det hadde vært hvis alle var dønn ærlige .. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Ovefladisk er feil ord å brukes synes jeg. Reserverte, ja. Og når vi ikke er reserverte, kaster vi all kotyme på båten i frekk julebordstil og ingen tør si ifra fordi vi er, ja nettopp reserverte. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Er det noen flere enn meg som syntes nordmenn er rimelig overfladiske I forhold til folk fra andre land? I fare for å generalisere altfor mye, så jo, er jeg enig med deg at Nordmenn er overfladisk, altfor mange av oss er det. Og da tenker jeg ikke på at folk generelt sett er mer reservert enn andre, som ligger i kulturen vår. Jeg legger spesielt godt merke til det rundt lunsjbordene på jobb. Det eneste folk ser ut til å være opptatt av er typiske first world problems og materielle problemer, eller hvor "fullstendig uholdbart" de minste av problemer er, hvor ufattelig dårlig vi tilsynelatende har det i verdens beste land, og all klaginga på at ferien ikke ble nøyaktig som forespeilet. Superlativene hagler! Alt sammen overfladiske problemer så det holder. Jeg tror det henger sammen med velstand, når folk blir for opptatt av materielle goder, men jeg har ingen annen god forklaring enn det. Endret 18. desember 2014 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Jeg tror det henger sammen med velstand, når folk blir for opptatt av materielle goder, men jeg har ingen annen god forklaring enn det. Det tror jeg også! Det vi virkelig har behov for, er en krig. Vi tåler ikke fred og velstand, for da blir vi for selvopptatte. Feministiske verdier som sminke, dyre vesker, klesmote, og vekt på utseende fører også samfunnet i en mer overfladisk retning. En russisk invasjon eller et gedigen naturkatastrofe er nok det vi trenger. Nå for tiden halvligger vi en en godstol og bjeffer til verdens fattige at de må skjerpe seg, mens vi klager over høye skatter og at kjæledyret vårt ble befølt på toget. 1 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Ganske ofte når jeg sitter på bussen, cafe eller noe lignende, så overhører jeg folk som klager over hvor ufattelig mye det koster å fylle drivstoff på bilene deres. De eier to eller tre splitter nye biler som har kostet over millionen bare å kjøpe (+ bilforsikring og alt som følger med), og så klager de over alle småpengene som fyker ut i form av drivstoff i løpet av noen uker eller måneder.. De kjører kanskje gjennom en bomring eller to i løpet av en måned, og da har de noe å klage over i minst en uke. Enda det finnes mennesker som må kjøre gjennom minst en bomring to ganger hver dag bare for å komme seg til og fra arbeid. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Er uenig med deg der, har aldri følt nordmenn i distriktene er det. i byer ja mye mulig der men slik føler jeg det er i de fleste land. Tja... og hva hvis de reiser en tur til byen da, eller til utlandet? Hvor snakkesalige er de da, med fremmede folk? Nordmenn er kjent for sin reserverthet! Men ikke for å være overfladiske, som TS utrykte. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Folk er som regel hyggelig mot deg i utlandet fordi du besøker landet deres og de synes derfor du er mer interessant fordi du er utenfra. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Folk er som regel hyggelig mot deg i utlandet fordi du besøker landet deres og de synes derfor du er mer interessant fordi du er utenfra.Ja det er folk i utlandet, spessielt lenger syd, er de både hyggelige og kontaktsøkende. Det var ikke det, det var snakk om her! Men hvor flinke nordmenn er, til å ta kontakt med ukjente. Nordmenn er også generet hyggelige her i landt, HVIS utlendingene (og andre fremmede) tar kontakt med oss. Men hvor kontaktsøkende , er vi mot ukjente? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Nordmenn er også generet hyggelige her i landt, HVIS utlendingene (og andre fremmede) tar kontakt med oss. Men hvor kontaktsøkende , er vi mot ukjente? Omtrent lik null. Naboen har problemer med å gi et anerkjennende nikk om blikkene uheldigvis skulle møtes i oppkjørselen. Der har vi nivået. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Omtrent lik null. Naboen har problemer med å gi et anerkjennende nikk om blikkene uheldigvis skulle møtes i oppkjørselen. Der har vi nivået. Naboen, er ikke nordmenn! Nordmenn er et gennerelt utrykk, en trend og gjelder selvfølgelig fertallet. Omhandlerer ikke en enkelt person, eller noen få tilfeller. Trodde du viste det. Endret 21. desember 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Husker ei italiensk utvekslingstudent nevnte akkurat dette da hun snakka om hvordan vi nordmenn er når vi f.eks. venter på bussen. Gjerne plugger i øra og ikke snakker med de andre, og sånn er jeg selv også, og liker det. Hun nevnte også at når vi har fått i oss litt å drikke, så åpner vi oss mer opp og skravler med hvem som helst. Og det er nok helt rett. Vi er nok mer "kalde" enn en del andre folkeslag, men overfladiske er ikke rett begrep. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå