Star Fox Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg spør fordi oppvaskmaskinen i faren min sitt hus har lekket ut vann og det har følgelig ført til vannskader i hele kjøkkeninnredningen, samt i store deler av parketten. Leietakerne som bor der har bodd der i vel ett år nå. Dette står i husleielovens § 5-3: Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Men så står det videre: Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd. Og jeg tenker at den setningen setter ansvar (i forbindelse med lekkasjen) på utleier? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Mener at det går under "uhell" akkurat den setningen der , leietaker har jo trolig ikke hatt noen kontroll over lekkasjen før den ble oppdaget og det vil da være utleier sitt ansvar å fikse den. Men er det sånn at leier viste om det og unnlot å si ifra så tror jeg det hele stiller seg annerledes. Uansett så vil trolig en av ekspertene på juss kunne gi et riktig svar til deg på dette , vi slet tidligere i et leieforhold med maurinvasjon og gjorde det vi kunne for å unngå dette , utleier ble varslet samme dag vi oppdaget dem , men foretok seg ingenting , det ble senere ganske så dyrt å fikse dette da disse lure maurene fant permanent bolig i den ene boden i huset. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Hvis leietaker hadde plenty muligheter til å- og burde - oppdage feilen og begrense skaden, kan oppgjør diskuteres. Hvis ikke er dette klart utleiers ansvar, og det er på tide å ringe forskikringsselskapet. En beskjeden egenandel, jada, men får jo nytt gulv, oppvaskmaskin og innredning, alt ferdig montert. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Vannlekasjer inngår ikkje i vedlikeholdspliktene med mindre noke anna er avtalt. Lista over ting som leigetaker skal vedlikeholde er slike ting som ein vedlikeholder ved å bruke forsiktig og ellers gjere heilt enkle ting som å reingjere, smøre, osv. Ting som blir utslitt eller øydelagt slik at det må skiftast er det i utgangspunktet utleiger som skal bekoste då det ikkje er vedlikehold å bytte ut ting. Då er det nok meir nyttig å vise til § 5-5 § 5-5.Skade på husrommetOppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid. Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. Vannlekasje vil komme under slike skader der leigetaker skal varsle utleigaren så raskt som mulig, og ellers gjere det han/ho kan for å begrense skadene. I dette tilfellet, slutte å bruke oppvaskmaskina, stenge vannkrana og tørke opp overflatevatn. I alle fall i den grad at det var mulig å oppdage lekasjen på eit tidlig tidspunkt. Så her kan det være greit å få klarheit i tidslinja, ein slik vannskade skjer vanligvis ikkje over natta utan at nokon oppdager det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Vannlekasjer inngår ikkje i vedlikeholdspliktene med mindre noke anna er avtalt.Bortsett fra ved tett sluk. Den som benytter en bolig har ansvar for å holde sluk (vannlås etc) åpne. Dersom vannskaden skyldes tett sluk kan leietager bli gjort ansvarlig. Det naturlige da er at leietager betaler forsikringens egenandel og evt. dekker mellomlegget dersom forsikringsutbetalingen blir redusert grunnet mangelfullt vedlikehold. Endret 17. desember 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg spør fordi oppvaskmaskinen i faren min sitt hus har lekket ut vann og det har følgelig ført til vannskader i hele kjøkkeninnredningen, samt i store deler av parketten. Man lærer så lenge man lever Din far bør huske denne neste gang oppvaskmaskin skal installeres http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-og-andre-hvitevarer/DRIPTRAYDW60/aurora-dryppbakke-60-cm-oppvask Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå