Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

20åring sammen med 15åring


Anbefalte innlegg

Fakta er at jenter ofte tiltrekkes av eldre gutter fordi gutter i puberteten ofte oppfører seg litt umodent (gjelder naturligvis ikke alle).

 

Jeg tror ikke at den forklaringen holder. For vil ikke den påståtte forskjellen i modenhet viskes ut desto eldre man blir (og pubertetsstadiet er tilbakelagt)? Hvorfor finner man da (i et utvalg av personer i alderen 18–30 år) at kvinners preferanse for eldre menn er stabil med økende alder? En bedre forklaring er nok den at kvinner er evolvert til å foretrekke eldre partnere fordi disse statistisk sett vil ha bedre forsørgerevne. Se artikkelen Hvorfor så mange menn drømmer om yngre kvinner for utdypning.

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En lov hindrer på ingen måte kriminalitet. Det er også slik at om en kvinne på 30 har sex med en gutt på 15, så må det anmeldes. Hvordan skulle det ellers bli oppdaget?

 

Brudd på lover medfører straff. Straff hever terskelen for å begå kriminalitet. Ergo, lover og regler knyttet opp til negative konsekvenser for de som bryter dem reduserer kriminalitet. Å si annet er tull. Alternativet er anarki, det forhindrer derimot ikke kriminalitet.

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar
Brudd på lover medfører straff. Straff hever terskelen for å begå kriminalitet. Ergo, lover og regler knyttet opp til negative konsekvenser for de som bryter dem reduserer kriminalitet. Å si annet er tull. Alternativet er anarki, det forhindrer derimot ikke kriminalitet.

 

Straff kan diskuteres om reduserer kriminalitet. Det er mange som vil stille spørsmål rundt dette. I USA har man dødsstraff, men svært høy drapsstatistikk, som i enkelte stater medfører dødsstraff. Tenker man straff som metode for å endre adferd. Så har straff effekt når straff inntrer umiddelbart etter hendelse. Men også her ser vi at belønning har bedre effekt over tid. Ikke for at vi her skal diskutere det. Men straff som du påstår for enkelt har så god effekt. Det vil nok mange benekte. Selv om du legger til en dårlig kommentar på slutten for liksom å bekrefte at du har rett. Det holder ikke.

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at den forklaringen holder. For vil ikke den påståtte forskjellen i modenhet viskes ut desto eldre man blir (og pubertetsstadiet er tilbakelagt)? Hvorfor finner man da (i et utvalg av personer i alderen 18–30 år) at kvinners preferanse for eldre menn er stabil med økende alder? En bedre forklaring er nok den at kvinner er evolvert til å foretrekke eldre partnere fordi disse statistisk sett vil ha bedre forsørgerevne. Se artikkelen Hvorfor så mange menn drømmer om yngre kvinner for utdypning.

 

Jeg sa jo at det gjaldt puberteten, og naturligvis vil det ikke forbli sånn. I dette tilfellet kan jeg kun svare for hvorfor en jente under 18 foretrekker eldre gutter. Og det går jo på det samme som at de er bedre forsørgere som du sier. Hva som skjer når de blir eldre har jeg lite greie på, i og med at jeg bare er 17 år. Jeg baserte svaret mitt på egne opplevelser mtp meg selv, vennene mine og det jeg ser ellers i ungdomsmiljøet. Naturligvis er det aldri en ting som gjelder for alle.

 

Poenget var at jeg ikke ser noe problem med at en er eldre og en er yngre, og det finnes forskjellige synspunkter for hvorfor dette er greit/ikke greit. Jeg valgte å komme med det jeg har erfart. Det er et diskusjonsforum og det burde være greit med objektive meninger. Dersom andre er uenig med meg, eller ikke liker formuleringen får det heller være :)

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar

Loven er der for å beskytte barn, det er helt riktig og det er bra. Men man er ikke barn når man er 14-15 år. Da er man tenåring og de er veldig ulike i forhold til modenhet. En 15 åring vet langt mer en hva vi voksne liker og hva vi tror. Mange voksne glemmer fort hvordan de selv fungerte i den alderen.

 

 

Lover som regulerer hva vi mennesker skal gjøre eller ikke gjøre, er problematisk for en liberalist. At vi regulerer barn er greit for de fleste. Men og nekte en 14-15 åring kjærlighet med en 17 åring, det bør ikke aksepteres. Det for være grenser for hvor inngripende staten skal være for det frie individ.

 

 

Som loven sier, kan den seksuelle lavalderen forkastes når partene er jevnbyrdige i alder og utvikling. Det er stor takhøyde. 17-åringer blir sjelden dømt for sex med 14-åringer selv om de blir anmeldt. Vi har for eksempel en sak her: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6957720.ece

 

Loven regulerer i liten grad hva mennesker kan gjøre. Den svake parten, 14-åringen, kan ha så mye sex han/hun vil med eldre mennesker uten å frykte straff (fra rettsvesenet) på noe tidspunkt. Voksne mennesker som helt klart er forbi 14-åringen i alder og utvikling kan/bør ikke ha sex med vedkommende, men kan fint ha sex med hvem som helst annen i landet som har fyllt 16 år.

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar

Loven regulerer i liten grad hva mennesker kan gjøre. Den svake parten, 14-åringen, kan ha så mye sex han/hun vil med eldre mennesker uten å frykte straff (fra rettsvesenet) på noe tidspunkt. Voksne mennesker som helt klart er forbi 14-åringen i alder og utvikling kan/bør ikke ha sex med vedkommende, men kan fint ha sex med hvem som helst annen i landet som har fyllt 16 år.

 

Si litt mer om den svake part. Hvem bestemmer hvem som er den svake part og hvordan blir man den svake part? Ofte, alt for ofte kastes det ut påstander om svake parter, uten noen som helst forklaring på hvorfor en part er svak. Jeg var på ingen måte en svak part når jeg var 14. Min datter på 15 er på ingen måte en svak part, hun er sterk psykisk og fysisk. Det og automatisk kalle noen for svak, om det er av alder eller fysisk årsak, er stigmatisering og totalt forkastelig. Så si gjerne litt om hva du mener med svak part.

Endret av Tvillingsjel
Mye luft i quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så uaktet at kvinners preferanse for eldre partnere består inn i aldersgrupper der hypotesen om modenhet «naturligvis» ikke holder, ønsker du ikke å forkaste den?

 

På det normative er vi helt på linje.

Nei, ønsker ikke å forkaste den. Gjelder ikke alle, men det er bevist at gutter utvikles senere enn jenter, tar flere risker (kjører fort etc). Dette gjelder vel frem til rundt 21 år eller noe om jeg ikke husker helt feil. Mange jenter, deriblandt meg seg på det som umodent. Finnes også de som er ansvarsfulle osv, men for meg er det en bekreftet teori :)

Lenke til kommentar

Når er det bevist at gutter utvikles senere enn jenter? Meg bekjent er det bare avdekket at forskjellige deler av hjernen og forskjellige egenskaper utvikles i ulikt tempo. For eksempel er jenters finmotorikk tidligere utviklet enn hos gutter. Det blir også påstått at jenter tidligere er gjennom puberteten. Men puberteten er en glidende prosess og ikke noe som skjer på et bestemt tidspunkt, så det er mer riktig å si at de fysiske endringene tidligere er synligere hos jenter. Puberteten er uansett bare et mål på fysisk modenhet.

 

Trafikkuhell trekkes ofte frem som en forskjell mellom kjønnene, siden menn er involvert i flere uhell. Men menn kjører også mye mer enn kvinner, så menn er ikke involvert i flere trafikkulykker per avstand eller tid bak rattet. Jeg tror du har rett i at menn kjører fortere, men lav fart er ikke alltid bedre egnet for å unngå trafikkuhell.

 

Menn tar høyere risiko enn kvinner gjennom hele livet. Jeg ser ikke hva det har med modenhet å gjøre. Noen ganger går det derfor bedre med menn enn med kvinner, mens andre ganger går det dårligere. Menn og kvinner er ofte like gode i gjennomsnitt, selv om menns standardavvik oftere er større.

 

 

Loven regulerer i liten grad hva mennesker kan gjøre. Den svake parten, 14-åringen, kan ha så mye sex han/hun vil med eldre mennesker uten å frykte straff (fra rettsvesenet) på noe tidspunkt. Voksne mennesker som helt klart er forbi 14-åringen i alder og utvikling kan/bør ikke ha sex med vedkommende, men kan fint ha sex med hvem som helst annen i landet som har fyllt 16 år.

 

Si litt mer om den svake part. Hvem bestemmer hvem som er den svake part og hvordan blir man den svake part? Ofte, alt for ofte kastes det ut påstander om svake parter, uten noen som helst forklaring på hvorfor en part er svak. Jeg var på ingen måte en svak part når jeg var 14. Min datter på 15 er på ingen måte en svak part, hun er sterk psykisk og fysisk. Det og automatisk kalle noen for svak, om det er av alder eller fysisk årsak, er stigmatisering og totalt forkastelig. Så si gjerne litt om hva du mener med svak part.

 

15-åringen stiller ikke nødvendigvis svakere enn 17-åringen, men er en svakere part enn en godt voksen person. Grunnen er at 15-åringen ikke har like store ressurser til å ta vare på seg selv og sitt eget rettsvern, hvilket blant annet henger sammen med utdannelse, livserfaring og kontakter. Den seksuelle lavalderen kompenserer noe for dette. Men jeg forventer at du er uenig.

Lenke til kommentar

15-åringen stiller ikke nødvendigvis svakere enn 17-åringen, men er en svakere part enn en godt voksen person. Grunnen er at 15-åringen ikke har like store ressurser til å ta vare på seg selv og sitt eget rettsvern, hvilket blant annet henger sammen med utdannelse, livserfaring og kontakter. Den seksuelle lavalderen kompenserer noe for dette. Men jeg forventer at du er uenig.

Ja jeg vil være uenig til slik stigmatisering. Det er på ingen måte slik at alle 15 åringer stiller svakere en noen på eks. 25. Jeg har levd såpass lenge og jobbet med mennesker i mange år, at det kan jeg trygt si. Men jeg forstår det du skriver veldig godt. Men synes du ikke selv vi voksne er litt for raske til og undervurdere unge mennesker? For det er nettopp det vi gjør og er det egentlig fult akseptabelt?

Endret av Tvillingsjel
Mye luft i quote
Lenke til kommentar

Ingen er uenige i at det finnes individuelle forskjeller. Aldersgrenser passer i beste fall gjennomsnittet. Da er vi tilbake til spørsmålet om vi skal ha aldersgrenser i det hele tatt. Når det gjelder den seksuelle lavalderen, er den ikke engang absolutt. Den rammer voksne mennesker som har sex med barn/ungdommer under 16 år, ikke kjærestepar på 13 og 13, 17 og 15 eller i noe tilfelle den yngste parten.

Lenke til kommentar

Ingen er uenige i at det finnes individuelle forskjeller. Aldersgrenser passer i beste fall gjennomsnittet. Da er vi tilbake til spørsmålet om vi skal ha aldersgrenser i det hele tatt. Når det gjelder den seksuelle lavalderen, er den ikke engang absolutt. Den rammer voksne mennesker som har sex med barn/ungdommer under 16 år, ikke kjærestepar på 13 og 13, 17 og 15 eller i noe tilfelle den yngste parten.

Jeg mener vi skal ha en nedre grense. 14 eller 15 år mener jeg er passelig. Nå er det flere som har blitt dømt av unge, for å ha sex med personer under 16 år. Situasjoner der jenta for eksempel er under den seksuelle lavalder, forelsket og har sex, for så og bli avvist. Anmelder dette og straffesak opprettes. Spørsmålet er hvordan vi skal handle i slike situasjoner. Skal vi straffe og muligens ødelegge en ung manns liv, kun pga. seksualitet? Vi snakker ikke om voldtekt. Ofte så hører man historier om manipulering og jenta gir etter. Men er ikke det slik det alltid har vært? Gutter som maser seg til sex, men jenta holder tilbake. Dette er lært adferd, jenta har lært å holde igjen, mens unge gutter, de er klare på et blunk. Vi problematiserer sex for mye. Jeg mener vi skaper for ofte ofre.

Lenke til kommentar

Seksuell lavalder på 14 år? Jeg hadde ikke ansvar, erfaring eller kunnskap nok i den alderen til å ta fornuftige valg om sex.

Det var deg. Du representerer vel ikke alle? Selv hadde jeg hatt sex med flere jenter på den alderen. Så 14 eller 15 år burde vært nedre grense. En 14-15 åring i dag innehar god kunnskap og kunne ta slike valg selv. Utfordringen er oss voksne. For oss er det vanskelig og akseptere at barna våre ikke lengre er barn.

Lenke til kommentar

16 burde være nedre grense dersom ungdom under 16 ikke har den utvikling som skal til for å ta selvstendige valg overfor eldre. Det motsatte har vi drøssevis av eksempler på.

 

15-åringer generelt idag har ikke den erfaring som skal til for å kunne si nei til eldre. Det er mye lettere for en voksen å utnytte en 15-åring enn en 17-åring. Yngre alder medfører større sårbarhet.

 

Det er når man behandler barn og unge som om de var voksne at man får barnebryllup og barnesoldater. Ingen 14-åringer er voksne eller vet godt nok om livets konsekvenser.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

16 burde være nedre grense dersom ungdom under 16 ikke har den utvikling som skal til for å ta selvstendige valg overfor eldre. Det motsatte har vi drøssevis av eksempler på.

Mange mener som deg, mens andre mener den kan senkes. I Europa er alderen mellom 13 til 18 år. Mennesker er forskjellige. Enkelte 16 åringer er på ingen måte modne til og ha sex, eller ta valg, mens andre er modne når de er 14-15 år. Her er man uenig. Spania har 13 år, mens Tyrkia har 18. Så det spriker.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/En-ny-seksuell-lavalder-6590277.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Seksuell_lavalder

Lenke til kommentar

16 burde være nedre grense dersom ungdom under 16 ikke har den utvikling som skal til for å ta selvstendige valg overfor eldre. Det motsatte har vi drøssevis av eksempler på.

 

15-åringer generelt idag har ikke den erfaring som skal til for å kunne si nei til eldre. Det er mye lettere for en voksen å utnytte en 15-åring enn en 17-åring. Yngre alder medfører større sårbarhet.

 

Det er når man behandler barn og unge som om de var voksne at man får barnebryllup og barnesoldater. Ingen 14-åringer er voksne eller vet godt nok om livets konsekvenser.

 

Med all respekt å melde, men det er vitterlig mange over 16 som ikke har peiling på konsekvenser heller...det kan vare lenge....hadde det vært slik at etter en viss alder visste en konsekvenser så burde feks fyllekjøring og fartsovertredelser etc (som eksempler) vært en ikkesak i samfunnet.

 

Rent utover det blir alltid disse diskusjonene så moralistisk at jeg holder meg av banen...men å si yngre ikke vet konsekvenser som hovedregel er kanskje å ta munnen full.

Endret av Christian86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med all respekt å melde, men det er vitterlig mange over 16 som ikke har peiling på konsekvenser heller...det kan vare lenge....hadde det vært slik at etter en viss alder visste en konsekvenser så burde feks fyllekjøring og fartsovertredelser etc (som eksempler) vært en ikkesak i samfunnet.

 

Rent utover det blir alltid disse diskusjonene så moralistisk at jeg holder meg av banen...men å si yngre ikke vet konsekvenser som hovedregel er kanskje å ta munnen full.

Det er riktig som du skriver, det handler om moral. Moralistene stigmatiserer unge mennesker ved å påstå at de ikke vet sitt beste. Men fakta er at mange godt voksne ikke klarer å ta vare på seg selv. Man har 20-30 åringer som på ingen måte er voksne nok til å ta en avgjørelse for sitt eget liv. Så etter enkelte holdning til aldre for når man kan ha sex, uten og risikere at en av partene kan bli straffet. Så kan man like godt sette 40, eller 15, eller 25. Jeg mener en fornuftig aldersgrense bør være mellom 14-15 år. Da er det mer vanlig og få seg kjæreste og unge mennesker må få tid til og utforske seksualitet på godt og vondt. Så for vi voksne huske på når vi selv var unge og lege fra oss fordommer og moralisme.

Endret av Tvillingsjel
quotepyramide
Lenke til kommentar

Det handler ikke om at unge mennesker ikke vet sitt eget beste. Det er ikke noe stigma. Yngre mennesker er sårbare for utnyttelse av eldre. Det er jo ikke noe tvil om at en 17-åring er mer rustet, har mer erfaring og selvstendighet til å kunne motsi seg eldre som prøver å manipulere dem enn en 15-åring.

 

Hvem er enklest å manipulere, en 10-åring eller en 16-åring?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at en 15-16-åring er like "moden og klar" for sex som en på 25 eller annen voksen person. Det bør tas med i beregningen når man diskuterer dette.

 

Dette er fra tryggtrafikk.no, men jeg måtte bare finne en kilde på det med utvikling av konsekvenstenkning :) .

 

«Det siste området som modnes i hjernen, er den delen der vi foretar sosiale vurderinger, overveier alternativer, planlegger fremtiden og holder hjernen i sjakk. Dette området er frontallappene, og de når først et voksennivå ved 25-årsalderen» (Giedd/Blumenthal, 2002).

I praksis betyr dette at ungdom har dårligere forutsetninger for å kjøre bil, sammenlignet med voksne. De mangler noe av evnen til konsekvenstenkning, de er mer impulsive og har større risikovilje.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...