aklla Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Jeg kjøpte for en tid tilbake en ny ringeklokka de den gamle har sett sine bedre dager. Kjøpte da http://www.sikkerheten-selv.no/product/468/friedland-d117-ding-dong-kablet-d%C3%B8rklokke Men, når jeg prøver å ringe på hører jeg bare en dirring i klokka, det er ganse åpenbart at det er for lite strøm fra trafoen, at den ikke har nok strøm til at stanga inni blir dytta ut. Men, kan jeg sette i batterier i den i tilegg til å ha strøm fra trafoen? Har ikke mulitmeter nå, så vet ikke hvor mye strøm den får fra trafoen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Jeg har ikke detaljkunnskap, men det står jo: Sett i batteriene eller koble til transformatoren Altså er ikke batteririft noe problem, bare du kobler bort transformatoren. Den trenger du jo ikke lengre. Om du insisterer på å bruke transformatoren (for å få lys i knappen?) bør du kjøpe en ny transformator som du vet er kompatibel. Endret 16. desember 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Men, jeg har ingen anelse om hvor transformatoren sitter. Ledningene går inni veggen så de er vanskelige å følge... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Sjekk sikringsskapet. Den kan sitte der. Bruk i så fall en kvalifisert elektriker for å bytte den. Eller sett inn ei ny ringeklokke som bruker like lite strøm som den gamle. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 ... eller spenningen fra eksisterende trafo er for lav ... Ole Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Les på transformatoren hva det står. Du har kjøpt ei ringeklokke som krever 8 volt. Om transformatoren gir noe annet enn 8 volt, er de ikke kompatible med hverandre. Endret 17. desember 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Vel, hvor trafoen står er fortsatt ukjent. Sjekket både loft, sikrings-skap og kjeller, ingenting der. Finner riktignok noe som antagelig er ledninger derifra, men vanskelig å si. Min gamle ringeklokke hadde forøvrig batterier den også, og ringeklokka fungerte merkbart dårligere når disse ble tatt ut... Jeg insisterer forøvrig ikke på å bruke transformator, men ledningene er tross alt lagt opp via den inni vegger så jeg har egentlig ikke så mye valg Endret 17. desember 2014 av aklla Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Skaffet voltmeter, den gir 12v uten load, men bare 2-3v med klokka på. Det er altså lasten(ampere?), ikke volten, som er for svak. Uansett, hva kan skje om jeg kobler inn batterier? Den forrige, som antagelig har sittet i mange år, hadde også batterier, men skruene, batteripolene osv, var mer eller mindre ødelagt av irr. Lenke til kommentar
limitator_X Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Ofte skal man plassere ringeklokka slik at den står fritt (ikke intil noe lister el) og ikke skru den for fast på en måte, sjekke at lokket/toppen er bevegelig, slik at klokka får dirre og gi ringelyd fra seg:P Men regner med dette ikke gjelder deg x) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Klokka fungerer ja, har satt i batterier nå, da funker den som den skal, men er trafo i tillegg, så jeg er usikker på hvor bra det er. Ellers er det forøvrig ikke en sånn ringeklokke som må monteres fritt og løst, da den er "lukket", altså ikke en tradisjonell klokke som blir slått på, men 2 stenger inni som blir slått på med en stang styrt av elektromagnet. Den kan altså boltres fast hvor man vil så lenge man ikke endrer noe inni... Endret 17. desember 2014 av aklla Lenke til kommentar
limitator_X Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Da er det enten å kun bruke batteri, eller trafo og batteri, men du må da påse at trafo gir korrekt spenning. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg aner fortsatt ikke hvor trafoen er og løsningene går inni vegger så jeg kan ikke legge opp nye eller følge de. Altså, jeg kan ikke bytte trafo, sjekke trafo eller koble utenom trafo... Trafo gir 12v uten last, men 2-3v med last, det er altså ok med volt men den tåler ikke last... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Har opplevd at ringetrafoer "dør" av alderdom. Tegnene er at den gir ut full spenning uten last men spenningen faller brutalt i det øyeblikket noen trykker på ringeknappen. Når det gjelder plassering av ringetrafoen er det ikke så uvanlig at den er skrudd i bakplata på sikringsskapet og er den gammel nok er den sort og har kapsling i bakelitt. Er den skrudd i bakplata kan det godt ligge bak rikringene og sådan være vanskelig å oppdage. Bare et tips der. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Men, hva kan skje om jeg har det sånn jeg har det nå? Den fungerer fint nå, med både trafo og batterier... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Sikker på at transformatoren i det hele tatt blir brukt? Jeg tror batterien gjør hele jobben. Endret 17. desember 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Eb enkel test på det er å sjekke om det er AC eller DC som måles. Er det AC er det en ringetrafor som gjør jobben. Bare det at det summer når ringeknappen trykkes inn sier sitt da DC spenning er helt lydløs over en spole. Endret 17. desember 2014 av perpyro Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Mtp. At den flytter seg uten batterier og jeg måler strøm i ledningene så vil jeg tro det ja. Alternativt produserer ledningene/bryteren strøm selv, noe jeg tviler på. Er en veldig simpel klokke, sånn det er nå så slutter knappen ute en krets med både trafo og batterier sånn at ringeklokke får strøm. Skal sjekke om det er AC eller DC strøm, men, samme type klokke har fungert på samme strømmen før, men da av en eldre type... Endret 17. desember 2014 av aklla Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Slike ringeklokker fungerer på begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå