Gå til innhold

Utvekslingsår i USA?

robinsnilsen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest litt rundt i forhold til det å ta ett utvekslingsår i USA, men har ett par spørsmål i forhold til det. Jeg er 17 år gammel, 18 om tre måneder, og går første året på Helse- og allmennfag (går VG1 om igjen).

Jeg vet helt sikkert at det er noe jeg har lyst til, men det er usikkert enda grunnet økonomi og foreldre. Det jeg først og fremst lurer på er hvordan dette vil påvirke skolegangen min. Jeg går jo en delvis studieforberedende linje (?) så jeg lurer på om det vil telles som ett år om jeg fullfører det der borte, og om jeg kan gå videre på VG3 etter det igjen?

Lurer også på hva dere tenker om forskjellige stater, jeg har tenkt litt på California, men det er vel den mest kriminelle og farligste staten å bo i, så er kanskje ikke det smarteste valget?

Del gjerne erfaring og opplevelser så jeg får litt mer innblikk i det!

Takk for svar på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal lese kriminalstatistikk efter lokalområder og områdetyper, ikke efter delstat.

Forøvrig kan det også være greit, i denne sammenheng, å tenke seg om hva slags evenementer, steder og tidspunkter man kan påregne bråk i forbindelse med, eller tvert imot ro og fred. (Personlig kunne det ikke ramle meg inn å være i Oslo sentrum i den helgen det spilles cupfinale - tilsvarende sjekker jeg tidspunkter og steder for større arrangementer, nettopp fordi jeg ikke vil blandes inn i den tilhørende trafikken...)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har lest litt rundt i forhold til det å ta ett utvekslingsår i USA, men har ett par spørsmål i forhold til det. Jeg er 17 år gammel, 18 om tre måneder, og går første året på Helse- og allmennfag (går VG1 om igjen).

Jeg vet helt sikkert at det er noe jeg har lyst til, men det er usikkert enda grunnet økonomi og foreldre. Det jeg først og fremst lurer på er hvordan dette vil påvirke skolegangen min. Jeg går jo en delvis studieforberedende linje (?) så jeg lurer på om det vil telles som ett år om jeg fullfører det der borte, og om jeg kan gå videre på VG3 etter det igjen?

Lurer også på hva dere tenker om forskjellige stater, jeg har tenkt litt på California, men det er vel den mest kriminelle og farligste staten å bo i, så er kanskje ikke det smarteste valget?

Del gjerne erfaring og opplevelser så jeg får litt mer innblikk i det!

Takk for svar på forhånd :-)

Det som teller mest er forholdet mellom du og vertsfamilien og det får du ikke vite før du har bodd hos dem en stund. Det er det som enten beriker din erfaring eller gjør det vanskelig. Det var min erfaring og mange andre jeg kjenner når jeg bodde I Norge som amerikansk utvekslingstudent og senere når flere norske utvekslingstudenter bodde hos meg. Jeg ble venner med norsk vertsfamilien helt siden jeg bodde hos dem I 1975 og besøker dem ofte.

Hvorfor ønsker du å bli utvekslingstudent I USA forresten?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har vel først og fremst lyst til å dra fordi jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det er der ift. Norge, kulturforskjeller og slikt. Høres jo også veldig gøy ut, og det er nok en opplevelse for livet.

Skal lese litt mer om de forskjellige statene, jeg har jo ikke bestemt meg for noe eventuelt selskap å dra med enda, så er ikke sikkert jeg får dra akkurat dit jeg vil, men det er ikke noe problem. Er det forresten noen selskaper dere anbefaler og noen dere fraråder å dra med? Lest litt rundt og det står en del steder at hvertfall EF er ett av de man bør holde seg unna. Har ei venninne som dro med Explorius, og hun har verken noen spesielle positive eller negative ting å si om selve selskapet.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har vel først og fremst lyst til å dra fordi jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det er der ift. Norge, kulturforskjeller og slikt. Høres jo også veldig gøy ut, og det er nok en opplevelse for livet.

Skal lese litt mer om de forskjellige statene, jeg har jo ikke bestemt meg for noe eventuelt selskap å dra med enda, så er ikke sikkert jeg får dra akkurat dit jeg vil, men det er ikke noe problem. Er det forresten noen selskaper dere anbefaler og noen dere fraråder å dra med? Lest litt rundt og det står en del steder at hvertfall EF er ett av de man bør holde seg unna. Har ei venninne som dro med Explorius, og hun har verken noen spesielle positive eller negative ting å si om selve selskapet.

Nysgjerrighet trenger du vel og fleksibilitet også. Alle setter pris på gjester som blir nysgjerrig på deres elskede hjemlandet og som har fleksibiliteten til å akseptere deres tradisjoner. En må være forsiktig til å ikke bli arrogante, selv om en kommer fra FNs verdens best landet, de fleste tror de allerede bor i det beste landet, uansett hvilket land de bor i men særlig oss amerikanere.

NÅr det gjelder hvilken delstat du velger, så spiller det lite rolle egentlig, gjennomsnittlig kulturen og miljø varierer litt, men hver delstat har alle slags folk og livstil. Geografiet, på andre hånden kan spille en stor rolle. Liker du å gå på ski eller kjøre slålom så kan flere vestlige delstater tilby bedre skiføring enn i Norge mens varmt vær og fine strender finnes i Hawaii, California, Florida og Texas, blant annet. Bor du I Oslo så blir kanskje en storby bedre enn småbyer og bondegårder. Jeg bodde i Lillestrøm da jeg var utvekslingstudent, og været var helt lik jeg ble vant til ford jeg hadde bodd i Michigan i mange år og var allerede flink til å gå på ski.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...