Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Telenor fjerner mbb med mest data

Anbefalte innlegg

Ser at Telenor har fjernet de to mobile bredbåndsabonnementene sine med mest data (henholdsvis 20 og 30 GB pr mnd). Det høyeste de selger nå er 10GB pr. mnd? Hva i alle dager er det de tenker? Her bygger de ut 4G i hytt og pine, og så skal ingen kunne bruke det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at Telenor har fjernet de to mobile bredbåndsabonnementene sine med mest data (henholdsvis 20 og 30 GB pr mnd). Det høyeste de selger nå er 10GB pr. mnd? Hva i alle dager er det de tenker? Her bygger de ut 4G i hytt og pine, og så skal ingen kunne bruke det?

For å sikre en god opplevelse for alle brukerne av mobilnettet. Det er ikke holdbart at noen få prosent av brukerne skal oppta 80-90% av kapasiteten.

Torrentkiddies hjemme på gutterommet burde ordne seg en fastlinje uansett.

Lenke til kommentar

Jeg håpet at de snart skulle øke datakvotene til et akseptabelt nivå, dette er bare latterlig!

Håper de er i ferd med å lansere større datakvoter, og at nettsidene ikke ennå er ferdig oppdatert med den nye informasjonen.

Jeg benytter Telenor mobilt bredbånd, og har kjøpt en D-link 4G router fra Telenor med binding i ett år.

Hvem tror de at vil ha en sånn kraftig router med en kvote på 10 GB?

Jeg bruker dette på hytta, og liker å se Youtube-videoer, evt. Netflix.

Det er ikke aktuellt å skaffe en fastlinje til hytta.

Heldigvis har ikke Netcom ødelagt sitt tilbud. Det råeste Netcom tilbyr er 100 GB til 599 kroner.

Hadde jeg visst at Netcom snart skulle bygge 3G på den lokale basestasjonen, hadde jeg ikke bundet meg til Telenor.

EDIT:
Helt nederst på Telenor-siden står det:

Mobilt Bredbånd L og XL er ikke lenger i salg. For priser, se utgåtte abonnement.

Jeg vet ikke om de skal slutte å tilby kvoter over 10 GB, eller om det kommer nye, større kvoter i stedet. Jeg håper og tror sistnevnte. Kanskje jeg kan oppgradere til 50 GB da.

Jeg har nå en browser-plugin som konsekvent velger laveste oppløsning på Youtube, sånn at jeg får flest mulig videoer ut av kvoten. HD skrur jeg ikke på før mot slutten av måneden, når jeg ikke har noe å tape.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

For å sikre en god opplevelse for alle brukerne av mobilnettet. Det er ikke holdbart at noen få prosent av brukerne skal oppta 80-90% av kapasiteten.

Jeg minner om at det er oss brukere av mobildata som betaler for hele 4G-utbygginga. Disse abonnementene er langt fra gratis. Det er vi som betaler, og dere som bare surfer litt på mobilen blir sponset av de som bruker mye.

Uten oss hadde du fortsatt hatt EDGE, og det ville kostet dobbelt så mye.

Lenke til kommentar

Jeg minner om at det er oss brukere av mobildata som betaler for hele 4G-utbygginga. Disse abonnementene er langt fra gratis. Det er vi som betaler, og dere som bare surfer litt på mobilen blir sponset av de som bruker mye.

Uten oss hadde du fortsatt hatt EDGE, og det ville kostet dobbelt så mye.

"Oss?"

Hva faen vet du om hvem jeg er i forhold til "dere" ?

Ta seg selv "litt" mindre høytidelig er kanskje på sin plass....

Lenke til kommentar

Netcom tilbyr langt billigere og høyere kvoter i nettet sitt der de har dekning på 3G/4G, har aldri lagt merke til at deres nett er tregt, tvert imot så gir de heller mer hastighet enn Telenor.

Lenke til kommentar

Der fikk jeg en SMS fra Telenor:

Hei! Vi endrer prisen forMobilt Bredbånd L. Fra 1. feb 2015 koster ditt L-abonnement 499 kr per mnd. Tips: Mange av våre kunder velger å dekke sitt databehov med mobilabonnementet og Datatvilling. Ring oss på 67 10 40 30, så finner vi den beste løsningen for deg - det kan fort lønne seg! Siden vi endrer prisen, kan du si opp abonnementet dersom du ønsker det. Hilsen Telenor

Prisen går altså opp med 100 kroner.

Nå skal jeg ringe dem. Lurer på hva slags løsning de tilbyr, som ikke innebærer å bytte til Netcom.

Lenke til kommentar

Ringde dem nå. Det er ikke så ille som det virket ved første øyekast.

Jeg har ett Djuice/Telenor-abonnement for telefonen, og et annet Telenor-abonnement for routeren.

Tanken er at fra 1. februar skal disse to abonnementene kunne forenes, omtrent som tvilling-sim. Det er mer fleksibelt enn å ha stor kvote på routeren og liten kvote på telefonen.

Jeg kan visstnok øke min kvote fra 20 til 30 GB uten å gå opp i pris. Jeg vil spare på dette.

Skal snakke med dem igjen den 1. februar. Det er litt komplisert fordi jeg allerede har tvilling-sim for telefonen i bilen.

Lenke til kommentar

Skal ikke mer til enn å laste ned ett spill på Steam. Så er kvoten brukt opp. Eller se noen timer Netflix i døgnet eller annen streaming, som er noe ganske mange gjør.

Ser ikke helt hvordan en slik kvote er godt nok til noe som helst egentlig i disse dager. Greit nok til mobiler/nettbrett osv når man er ute. Men som Bredbånd hjemme i stua?

Takk og lov for at jeg ikke må bruke 4G som bredbånd med slike kvoter, synes synd på dem som ikke har noe annet tilgjengelig.

Netcom har foresten kvoter på opp til 100gb som er noe bedre. Men også den kan lett brukes opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Merkelig gjeng disse teleselskapene.

De legger altså fiber og strøm til en trådløst sender (aksesspunkt) som de monterer, men krever 1000 ganger mer i inntekt enn de som legger fiber (eller annen kabel) rett hjem til folk.

100gb holder knapt til telefonbruk dersom en skal se litt film på bussen hver dag. Foreslår de som ikke har mulighet for annet enn slikt mobilt kvote-abb. hjemme gjør opprør, makan til inhuman behandling.

Ja til offentlig avstraffelse for overdreven grådighet!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Prisene er det da ikke noe galt med, klart det koster og bygge ut 4G.

Men hvis man uansett skal spare på kapasiteten, så kunne jeg heller tenkt meg litt lavere hastighet, og større kvoter med 4G Bredbånd.

Har ikke hatt noe og si om jeg "bare" kunne fått 30mbit over en 4G Ruter med høyere data kvoter enn i dag, isteden for 75mbit (med små kvoter) for eksempel.

Dette ville vel spart 4G nettet fra og bli overbelastet, samtidig som man kan få høyere datamenger til samme pris.

Så min "stusselige" 14mbit ADSL linje får duge enn så lenge.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Prisene er det da ikke noe galt med, klart det koster og bygge ut 4G.

Jeg går ut fra du har sett regnestykkene ?

I praksis betaler du får alt tullet Telenor forsøker å få til rundt i verden, hadde de kun skulle dekket 4G utbygging ville du fått kvotefrie abb.

Lenke til kommentar

Netcom tilbyr langt billigere og høyere kvoter i nettet sitt der de har dekning på 3G/4G, har aldri lagt merke til at deres nett er tregt, tvert imot så gir de heller mer hastighet enn Telenor.

Hva de tilbyr er irrelevant all den tid de har den søppeldekningen de har.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig.

Nå som Netcom endelig har 3G på hytta mi, kunne jeg nesten ønske at jeg var kunde hos dem i stedet for Telenor.

De bruker den samme basestasjonen som Telenor, og begge har 3G.

Hos Netcom kunne jeg fått en større datakvote med lavere pris.

Da er det selvsagt snakk om en fastmontert router, på et sted jeg vet Netcom har 3G.

Hvis jeg ønsker dekning i et kjøretøy ville jeg fremdeles sverge til Telenor.

Lenke til kommentar

Her prøver Telenor å gi en forklaring på endringene:

http://e24.no/digital/telenor/telenor-oeker-prisene-og-kutter-den-feteste-datapakken/23358262

Som et svar til posten over her, enkelte plasser har Telenor og Netcom lik dekning, andre plasser er kan det være begge veier. Unntaket er fra Steinkjer og nordover, der er Telenor i særklasse. Hjemme har jeg best dekning hos Netcom, på jobb er det Telenor som er sjefen, likseså på feriehuset.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg snakket med Telenor support på telefonen.

Det har omsider lykkes dem å slå sammen mine to abonnement til ett.

Jeg har ikke lengre Djuice på telefonen og Telenor Mobilt Bredbånd på routeren.

Jeg har ikke lengre to separate abonnement som til sammen koster en formue i måneden.

Nå har jeg ett abonnement som heter Telenor Mobil XXL.

Det er et telefon-abonnement med ringing og SMS, og den størte datapakken.

SIM-kortet som står i min D-link router er bare et tvilling-SIM, så jeg slipper å forholde meg til at jeg har 5 GB på telefonen og 20 GB på routeren.

Nå har jeg 25 GB totalt, som jeg kan fordele på begge enhetene etter eget ønske. Det er mer fleksibelt.

Tvilling-SIM er også inkludert i prisen på dette abonnementet, så jeg trenger ikke å betale for å ha 2 SIM-kort.

Jeg har riktignok 3 SIM-kort hvor det tredje kun brukes til tale i en bil med mobiltelefon i dashbordet. Det koster litt ekstra, men de fleste trenger ikke dette.

Ifølge "Mine sider" inne på Telenor: Total månedspris 749,-

For meg ble dette en vesentlig forbedring, så jeg klager ikke på det Telenor har gjort.

Routeren og telefonen er fremdeles på avbetaling. Routeren kostet en krone med ett års binding, telefonen kommer vel i tillegg, men er nedbetalt i april/mai.

Telefonabonnementet Telenor Mobil XXL koster 799 per måned, med en femtilapp i rabatt de første 6 månedene.

Mulig Netcom og Banzai har bedre priser, men jeg trenger Telenor-dekning på flere av de stedene jeg oppholder meg. Dette er det beste jeg har klart med Telenor-dekning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...