Lawman Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335 Endret 16. desember 2014 av Lawman Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Spesifikasjonene ser greie ut, men fotoredigering på laptop er alltid et kompromiss. Vesentlig på grunn av skjermen. Personlig synes jeg 13-tommer er veldig lite for Lightroom eller Photoshop, og fargegjengivelse er sjelden veldig bra. Men er 13-tommer det som skal til for å den protabel nok må du bare godta at skjermen er i minste laget. Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Spesifikasjonene ser greie ut, men fotoredigering på laptop er alltid et kompromiss. Vesentlig på grunn av skjermen. Personlig synes jeg 13-tommer er veldig lite for Lightroom eller Photoshop, og fargegjengivelse er sjelden veldig bra. Men er 13-tommer det som skal til for å den protabel nok må du bare godta at skjermen er i minste laget. Ja, enig i det, og jeg redigerer ellers kun på stasjonær PC med 24'. Jeg er selv litt usikker på om jeg burde velge 13' eller 15', men jeg legger stor vekt på at den skal være liten og hendig til reisebruk, så jeg heller mot 13'. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335 På reise, og plassert i fotobaggen, er en 13" fra Lenovo nærmest perfekt for "edit on the move". Rimelig korrekt skjerm, men vil vel anbefale 100% SSD... Endret 17. desember 2014 av flageborg Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335 Hvis det først og fremst er for redigering av bilder med Lr, kanskje en iPad vil dekke behovet for både det og portabilitet enda bedre? Lenke til kommentar
HSP Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335 Hvis det først og fremst er for redigering av bilder med Lr, kanskje en iPad vil dekke behovet for både det og portabilitet enda bedre? Jeg bruker faktisk nesten bare iPad til bilderedigering nå. Man har det viktigste i mine øyne av innstillinger, skjermen er god og brukervennligheten er bra. Henning Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra:https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335 På reise, og plassert i fotobaggen, er en 13" fra Lenovo nærmest perfekt for "edit on the move". Rimelig korrekt skjerm, men vil vel anbefale 100% SSD... At det ikke var 100 % ssd var jeg faktisk ikke klar over, men så nå at det var en snodig hybrid drive. Hvilken maskin vil du anbefale da (svart)? Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335 Hvis det først og fremst er for redigering av bilder med Lr, kanskje en iPad vil dekke behovet for både det og portabilitet enda bedre? Jeg bruker faktisk nesten bare iPad til bilderedigering nå. Man har det viktigste i mine øyne av innstillinger, skjermen er god og brukervennligheten er bra. Henning Interessant, jeg bruker ikke ipad til redigering, men det må jeg prøve. Hvordan er det imidlertid å overføre flere hundre bilder til PCen igjen? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Hvis du abonnerer på Adobe sine skytjenester er synkroniseringen mellom Lr på de ulike dingsene helt integrert. Se her: https://helpx.adobe.com/lightroom/how-to/lightroom-mobile.html 2 Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Veldig bra tips, det der med LR på iPad. Kommer nok langt med det også. :-) Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 27. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2014 Ev. Microsoft Surface Pro 3, noen som har erfaringer med denne? Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Surface Pro 3 er jo en "standard" bærbar PC med konfigurasjoner fra low end til middels kraftig. Det er så vidt jeg vet ingen mulighet for å utvide minne eller diskplass internt når du først har valgt en modell, men du kan sette inn et Micro Sd kort med opp til 128GB. Du kan kjøre full LR/PS på Surface Pro siden den som nevnt er en fullverdig PC. Det gir jo mye større muligheter enn en iPad, men så er iPad'en også mindre, lettere og billigere og batteriet varer lengere. Surface Pro har større skjerm, mens iPad har høyere oppløsning. Jeg ville heller hatt Surface Pro 3 enn iPad, men det spørs helt på prioriteringene. iPad er en bedre pad en Surface Pro 3, Surface Pro er bedre for mer generell bruk. 1 Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 31. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2014 Ja, og jeg heller litt i den retningen, altså mer mot en liten PC enn en iPad. Jeg lurer likevel litt på om MS Surface blir litt "pinglete", og at kanskje en Lenovo Yoga Pro 2 eller 3 vil være et bedre valg... Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 31. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2014 Surface Pro 3 er jo en "standard" bærbar PC med konfigurasjoner fra low end til middels kraftig. Det er så vidt jeg vet ingen mulighet for å utvide minne eller diskplass internt når du først har valgt en modell, men du kan sette inn et Micro Sd kort med opp til 128GB. Du kan kjøre full LR/PS på Surface Pro siden den som nevnt er en fullverdig PC. Det gir jo mye større muligheter enn en iPad, men så er iPad'en også mindre, lettere og billigere og batteriet varer lengere. Surface Pro har større skjerm, mens iPad har høyere oppløsning. Jeg ville heller hatt Surface Pro 3 enn iPad, men det spørs helt på prioriteringene. iPad er en bedre pad en Surface Pro 3, Surface Pro er bedre for mer generell bruk. Ja, og jeg heller litt i den retningen, altså mer mot en liten PC enn en iPad. Jeg lurer likevel litt på om MS Surface blir litt "pinglete", og at kanskje en Lenovo Yoga Pro 2 eller 3 vil være et bedre valg... Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Husk at ACR har et minstekrav til oppløsning på skjerm. Du trenger masse RAM og en SSD. Du bør også kjøpe en ordentlig HW Skjermkalibrator. Kjøp en Intel/MS PC, så får du en OK kalibrator for forskjellen i pris til en Apple. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg har en surface pro 2 og en samsung series 7 laptop med 14" og jeg husker ikke sist jeg startet opp laptoppen. Skulle jeg kjøpt noe i dag har det blitt surface pro 3. Min bror har den så jeg har prøvd den, den føles mye lettere en pro 2 og skjermen har perfekt størrelse for tablet/laptop. Microsoft er like ille som Apple på å bløgge kundene på oppgraderinger. Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg lurer likevel litt på om MS Surface blir litt "pinglete", og at kanskje en Lenovo Yoga Pro 2 eller 3 vil være et bedre valg... Yoga blir ennå et skritt mot "fullverdig" laptop. Litt større skjerm og jeg synes tastatur som sitter fast fungerer bedre (bedre justeringsmuligheter) enn tastaturet på Surface. Men med Surface kan du få en lettere og mer kompakt enhet når du ikke trenger tastatur. Har sett litt på Yoga Pro 3 og synes det er flotte maskiner, men synes det er flott med lav vekt. Yogaen er over dobbel vekt av siste iPad Air og vesentlig tyngere enn Surface Pro uten tastatur. Skal du alltid ha med tastatur blir forskjellene mye mindre. Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg lurer likevel litt på om MS Surface blir litt "pinglete", og at kanskje en Lenovo Yoga Pro 2 eller 3 vil være et bedre valg... Yoga blir ennå et skritt mot "fullverdig" laptop. Litt større skjerm og jeg synes tastatur som sitter fast fungerer bedre (bedre justeringsmuligheter) enn tastaturet på Surface. Men med Surface kan du få en lettere og mer kompakt enhet når du ikke trenger tastatur. Har sett litt på Yoga Pro 3 og synes det er flotte maskiner, men synes det er flott med lav vekt. Yogaen er over dobbel vekt av siste iPad Air og vesentlig tyngere enn Surface Pro uten tastatur. Skal du alltid ha med tastatur blir forskjellene mye mindre. Ja, enig i dette. Siden jeg har en ipad er jeg ute etter en mer produktiv maskin med tastatur og da blir også det sammenligningen. Og da er ikke vektforskjellen veldig stor. Jeg synes også det er fint med et fast tastatur, og jeg synes SD-kortleser og Micro-HDMI (som vel ikke Surface Pro 3 har) er ytterligere pro-argumenter for Yoga. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg synes også det er fint med et fast tastatur, og jeg synes SD-kortleser og Micro-HDMI (som vel ikke Surface Pro 3 har) er ytterligere pro-argumenter for Yoga. Vet ikke om det er relevant, men Computerworld/PC World publiserte en artikkel om Surface Pro som desktop erstatning i går. http://www.cw.no/artikkel/mobilitet/slik-blir-nettbrettet-en-skikkelig-kontor-pc Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Jeg vil kunne redigere bilder i LR på reiser og ønsker meg en bra bærbar PC til denne bruken. Er f.eks. denne bra: https://www.komplett.no/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-sort/817335 Hvis det først og fremst er for redigering av bilder med Lr, kanskje en iPad vil dekke behovet for både det og portabilitet enda bedre? Jeg bruker faktisk nesten bare iPad til bilderedigering nå. Man har det viktigste i mine øyne av innstillinger, skjermen er god og brukervennligheten er bra. Henning Hvilken ipad bruker du? Abonnerer du på Lightroom og laster bildene opp til Adobe cloud? (eller hva det nå heter). Må du ha tastatur i tillegg? Jeg foretrekker å bruke tastatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå