Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Har jeg sopp på silikon/fuger i dusjen, eller? :P HJELP ^^


Anbefalte innlegg

Se bilder først:

 

http://imgur.com/a/rcNde#0

 

Ja... Har jeg sopp eller? :p Dette er et bad fra 2002, alt ser fint ut på badet, utenom dette.. :p

 

Så.. hvis jeg har sopp, hvordan fjerne det?

Og kanskje vurdere kabinett neste gang? :)

 

Jeg har spart litt penger, så hvis ikke det er så dyrt å få firma til å fjerne slikt + sette opp enkelt kabinett, så har jeg vertfall 15000kr til gode, hvis et firma klarer det.. Tenker da et veldig rimelig kabinett til max 4-6000kr :)

 

 

Takker på forhånd for alle svar! ^^

 

EDIT:

 

Da var jeg ferdig!! :) Gulv (fliser og fuger) og vegger er renset og vasket, alt sopp er vekke!

Kastet alt det gamle og satte opp nytt, alt det nye kjøpte jeg fra megaflis (kabinett, vask m/benk og batteri, og høyskap - tot: 8,000kr). Fikk hjelp til montering av far min, ellers gjorde jeg det meste selv;)

 

Fikk også store problemer med megaflis da den første dusjløsningen hadde skader og flere feil, det var nesten "umulig" å få tak i noe nytt av de innen 1 uke, og jeg kunne ikke få pengene igjen eller bytte med noe annet... Så jeg var uten dusj i 1-2 uker pga megaflis... Etter mye krangling og kjefting på sjefen deres, fikk jeg tilbud om enten å selge det selv via finn (etter jeg skulle få ny dør) eller å kjøpe noe annet av de og levere inn den gamle skadde (og da ville jeg få litt prisavslag)... DET VAR INGEN MULIGHET Å FÅ PENGENE TILBAKE FRA DE PÅ DUSJHJØRNET!!! Så jeg valgte løsning nr2, altså leverte jeg inn det skadde gamle og få prisavslag på et nytt kabinett... Men aldri skal jeg handle på megaflis igjen... Dårlig service på sitt værste og vanskelig å montere kabinettet (tullete løsninger).. Trodde ikke at så dårlig service skulle være mulig, og de bablet hele tiden om at de ikke kunne ta inn det gamle og gi ut et nytt pga de måtte ha reklamasjon fra sin leverandør, noe de ikke kunne få HVIS jeg hadde åpnet pakken, og jeg måtte jo åpne pakken for å finne den jævla skaden og feilen:P De sa at sånn er det i den bransjen, bla bla bla.. selv jobber jeg i elektro bransjen og vi leverer service på alt som er feil og retter det opp med nye produkter på dagen! Så fikser vi reklamasjon med leverandøren etterpå...

 

Men til bildene:

 

EDIT; Se heller her: http://imgur.com/a/g6t7S#0 (komplett før/etter)

 

FØR: http://imgur.com/a/rcNde#0

ETTER: http://imgur.com/a/Xetkd#0 (badet er ikke vasket) :p

 

Det tok meg totalt ca 3 dager med demontering, hive søppel, hente/kjøpe nytt og montere det. Har også fulgt nøye med på vannkoblingene (ikke at det er så vanskelig, men man bør følge litt med om det er tett osv) og det har holdt fint tett. :)

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For meg, som ikke er fagmann, ser dette ut som en kombi av gammel silikon og dårlig rengjøring. Ville startet med å fjerne all silikon (fjerne mekanisk først, og vaske bort rester med silikonfjerner), så gjøre skikkelig rent, og til slutt legge på ny silikon. Dette fikser du selv. Kabinett er selvsagt et alternaiv, og da slipper å du bekymre deg over vann som trenger inn i gulv og vegger også. Synes fugen mellom gulv og vegg så dårlig ut noen steder.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, men det er i hvert fall udelikat. Du klarer å sette sammen et kabinett selv (hvis du er arbeidsfør).

Først av alt, takker alle for svar! :) Og så ville jeg sitere tåkelur:P Selvfølgelig kan jeg gjøre det selv, men med tanke på evt skjæring i fuger eller borring, så vil jeg gjerne ha et firma som kan gå god for at det er gjort skikkelig, slik at hvis noe skjer, at jeg feks lager hull i membran e.l., hvis jeg gjør det selv, så har jeg ingen forsikring på det:(

 

Med mindre det faktisk er enkelt da:P Jeg er elektriker, jeg har koblet om på rørsystemer før og montert mye, så jeg ville lett klart det, men tanken min for å bruke firma ligger med baktanke på om det skulle skje noe, så har jeg det vertfall godkjent med firma sin underskrift. :)

 

Jeg får se hva jeg gjør, tanken med denne tråden var mer å finne ut om det var sopp jeg hadde, OG om jeg kan klare å fjerne den, eller er jeg fucked?? :p

 

Uansett, Jeg skal kjøpe en tannkost eller noe, og bruke jif skurekrem eller klorin og prøve å fjerne det, oppdatering kommer snart;)

Og btw, hvis jeg får fjernet alt, la oss si at det blir bra, har noen erfaring med en form for belegg i dusj? Altså legge et lag med beskyttende belegg slik at man ikke lenger dusjer rett på fliser?:p

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe skjæring og borring med et dusjkabinett. Det er et frittstående "hus" som fører en løs slange ned i det vanlige dusj-sluket.

Du tenker at jeg selv kan kjøpe og montere det, og så kan rørlegger ta seg av resten som oppkobling til vannforsyning + evt bytte fuger? :p ^^

 

Jeg tenkte at du kan noen til å ta ut det gamle (hvis du ikke klarer det selv).

 

Selve dusjkabinettet er det ikke noen fuging på, det er et frittstående hus som står på bein (som et bord).

 

Kobling til vannet kan du sannsynligvis gjøre selv hvis du har rett verktøy. Bare pass på å kjøpe lange slanger, ellers kommer du ikke til, for dusjkabinettet står i veien. ;)

 

Og gjør det på dagen, så du slipper å betale så mye for rørlegger hvis du tabber deg ut. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du må jo ikke bytte fuger hvis du setter inn kabinett i stedet :)

eg vil jo ikke at soppen skal utvikle seg da:P men gjerne det holder med en god vask/rens :)

 

 

Vasker du den bort og flekkene er borte, så kommer den ikke tilbake hvis du bruker kabinett, fordi det vil ikke komme fukt i fugene. Vannet går da rett i avløpet. Årsaken til at du får sopp i fugene er mest sannsynlig at vannet blir liggende i fugene etter at du har dusjet :)

Endret av darkness|
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

 

- Oppussing er i gang, men satt det på pause nå til over nyttår :p

- Jeg renset med en jif skurekrem, virket ikke så mye.. Men klor tok det meste! :) Brukte en slik hard liten vaskekost jeg kjøpte på rema1000. Fikk vekk det meste, MEN skal ta å bytte ut hele gamle dusjen uansett, fikser det selv i lag med far min, tar da å vasker vekk resten av soppen som er festet til det gamle kabinettet.. Mangler bare å handle inn alt det nye først :p Og det skjer etter nyttår ;) eller fredag som kommer: ;)

- Vasket jo med klor og varmt vann, men leste litt om det med varmt vann og klor, tror det er best med kaldt eller lunket vann neste gang, slik at man ikke lager så mye damp fra kloren som man kan puste inn :) Man lærer hver dag.

 

Ellers ha et godt nyttår folkens!! :)

 

EDIT; Skal legge ut bilder før / etter, fant ut jeg skulle pusse opp mer enn bare dusjen:P Gjør alt selv ilag med snekker far;)

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var jeg ferdig!! :) Gulv (fliser og fuger) og vegger er renset og vasket, alt sopp er vekke!

Kastet alt det gamle og satte opp nytt, alt det nye kjøpte jeg fra megaflis (kabinett, vask m/benk og batteri, og høyskap - tot: 8,000kr). Fikk hjelp til montering av far min, ellers gjorde jeg det meste selv;)

 

Fikk også store problemer med megaflis da den første dusjløsningen hadde skader og flere feil, det var nesten "umulig" å få tak i noe nytt av de innen 1 uke, og jeg kunne ikke få pengene igjen eller bytte med noe annet... Så jeg var uten dusj i 1-2 uker pga megaflis... Etter mye krangling og kjefting på sjefen deres, fikk jeg tilbud om enten å selge det selv via finn (etter jeg skulle få ny dør) eller å kjøpe noe annet av de og levere inn den gamle skadde (og da ville jeg få litt prisavslag)... DET VAR INGEN MULIGHET Å FÅ PENGENE TILBAKE FRA DE PÅ DUSJHJØRNET!!! Så jeg valgte løsning nr2, altså leverte jeg inn det skadde gamle og få prisavslag på et nytt kabinett... Men aldri skal jeg handle på megaflis igjen... Dårlig service på sitt værste og vanskelig å montere kabinettet (tullete løsninger).. Trodde ikke at så dårlig service skulle være mulig, og de bablet hele tiden om at de ikke kunne ta inn det gamle og gi ut et nytt pga de måtte ha reklamasjon fra sin leverandør, noe de ikke kunne få HVIS jeg hadde åpnet pakken, og jeg måtte jo åpne pakken for å finne den jævla skaden og feilen:P De sa at sånn er det i den bransjen, bla bla bla.. selv jobber jeg i elektro bransjen og vi leverer service på alt som er feil og retter det opp med nye produkter på dagen! Så fikser vi reklamasjon med leverandøren etterpå...

 

Men til bildene:

 

EDIT; Se heller her: http://imgur.com/a/g6t7S#0 (komplett før/etter)

 

FØR: http://imgur.com/a/rcNde#0

ETTER: http://imgur.com/a/Xetkd#0 (badet er ikke vasket) :p

 

Det tok meg totalt ca 3 dager med demontering, hive søppel, hente/kjøpe nytt og montere det. Har også fulgt nøye med på vannkoblingene (ikke at det er så vanskelig, men man bør følge litt med om det er tett osv) og det har holdt fint tett. :)

 

Legg igjen noen kommentarer hvis dere lurer på noe eller har noe å komme med. :) Ellers ha en fin lørdag!

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...