Gå til innhold

Noen bærbare som fungerer 100% med linux?

mandela

Anbefalte innlegg

har selv dell500m :(

har testet div. distroer, inkludert knoppix, og får diverse feilmeldinger før jeg kommer til installasjonen, bl.a. kernel panic

har lest at noen har fått det til, men med krøpling-funksjonalitet

så jeg lurer på om det finnes noen laptops der ute som fungerer 100% med linux.

har undersøkt linux-laptop siden, men der finnes det en hel haug med tilbakemeldinger og ikke anbefallinger av maskiner.

nå er jeg bare forbanna på dell, latterlig å kun støtte windo$ i bios

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok snudd ting litt på hodet. Verden funker ikke slik at det er Dell som støtter Windows. Det er Windows som støtter Dell. At Linux ikke støtter Dell 500M er mer Linux sin feil enn Dell.

Dette innlegget kommer til å bli hakket istykker av folk som vil misforstå meg. Det er jeg overbevist om. Men håper du iallefall forstår.

Lenke til kommentar

4 meldinger, 0 konkrete svar. (no offence)

Havregr0t:

1.problemet ligger hos intel som ikke har gitt ut centrino-drivere

2.problemet ligger også i dell-bios som ikke gir mulighet for minne-allokering til grafikkortet

Ghostrider:

1. problemet ligger i dell 500m bios

2. har testet mandrake 9.1, 9.2, ark linux, knoppix 3.3, suse 8.2 live eval

FungusMental: det er vel bare å sjekke i aida32 hva slags cdrom du har, har du LG?

Lenke til kommentar
4 meldinger, 0 konkrete svar. (no offence)

Bruker selv redhat på min D500. Ikke noe problem med install.

Er vel bare skjermkort som er et problem. Finnes endel dokumentasjon på dette.

4 linker for å fikse video på redhat:

1

2

3

4

Mener jeg brukte nr 3....

Jeg byttet faktisk til Dell for å få noe som virket med linux.

K

Lenke til kommentar
har ikke testet med redhat, skal laste ned isoene nå, takk for hjelpen foreløpig.

(i linkene du gav meg sto det noe om problemer med nyere bios som "fjernet" batteri-styring og overvåking)

ACPI fungerer ikke 100% hos meg foreløpig, trodde ikke jeg hadde gitt deg noen linker på det... Men, men....

Å få ACPI til å fungere helt krever litt jobb, det eneste jeg mangler er å få batteriikonet til å vise riktig. Dette bryr jeg meg ikke så mye om ettersom det finnes en manuell batteriindikator på baksiden av batteriet mitt,

K

Lenke til kommentar

Har en gammel IBM (P2 266) som jeg har fått det meste til å virke på med Debian. Har litt problemer med riktig indikator på batteriet, men det er egentlig ikke et problem for meg ettersom batteriet aldri holder mer en 1,5 time uansett...

Ville muligens gått for en IBM-laptop dersom eg skulle ha kjøpt ny i dag. Kan ikkje garantere det men vil tro at det er mulig å få til det meste ettersom IBM har gått inn for å støtte Linux og supporten for Linux da muligens er noe bedre enn hos mange andre merker.

Alternativet blir å kjøpe en laptop med ferdiginnstallert Linux.

I Norge blir det da vel Zepto? Tror de leverer med Linux ferdiginnstallert på forespørrsel.

Ellers kan du jo alltid gå til utlandet.

EmperorLinux skal være et meget bra sted å handle. De leverer ferdig-konfigurerte bærbare fra IBM, Dell, Sharp, Panasonic og Sony. Mye å sikle på. Det koster litt ekstra, men så vet man jo også at alt virker som det skal dersom man kjøper hos dem.

EmperorLinux is dedicated to bringing fully configured Linux ultra-portables, mid-size power portables, desk-top replacements, and PDAs  to the Linux/GNU/Open Source community. Our systems are carefully chosen to be as Linux friendly as possible. We will not offer a laptop until we are confident that it is configured to fully exploit its hardware. Our systems are delivered out-of-the-box ready. That means X, sound, APM, modem, networking, PCMCIA, USB, and more...

Har ikke handlet der selv men de har fått mye positiv omtale rundt om på nettet, og de fleste som handler der ser ut til å være fornøyde. Vil tro de sender til Norge dersom du betaler med Visa.

Lenke til kommentar
IBook og Powerbook funker også svært bra med linux etter som jeg har hørt av kamerater som har Mac.

Jeg skal hvertfall investere i en Powerbook snart, og regner med at jeg kommer til å kjøre debian på den sammen med Panther.

Har selv en G3-iBook og kan ikke annet enn underskrive på dette. 3d-støtte, usb, lyd, strømstyring og det hele fungerer svært tilfredsstillende. Legger merke til at de nye iBookene har nye grafikkbrikker, så der er det nok lurt å sjekke om det finnes drivere i X. Om ikke annet så finnes vel VESA-drivere, men disse gir ikke 3d-støtte. Bruker Yellowdog Linux på min, men har små planer om å bytte til Debian, som jeg har hørt også fungerer fint på Mac. Det fine med Yellowdog var at alt fungerte out-of-the-box. Fordelen med mac er jo at distroene ikke trenger å ta hensyn til uendelig mye forskjellig hardware, som på PC.

LEK

Lenke til kommentar

Har en IBM T40p. Og den kjører idag Debian GNU/Linux. All hardware fungerer bortsett fra følgende:

WLAN (fordi jeg er lat :) )

IR (har ikke noe å teste med, den virker muligens :) )

Følgende hardware var enkelt å få inn:

USB2 (ECHI modul)

LAN (e1000 modul)

fireGL 9000 kortet (frglx modul)

touchpad og pekestaven (vanlig psaux)

lydkort (standard intel ting)

CD brenneren kjører jeg som IDE-SCSI

Har ikke fått testet TV utgangen og blåtann. Dog blåtann aktiveres når jeg trykker Fn + F5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...