Gå til innhold

Kronekollaps

Anbefalte innlegg

Du sier varer blir dyrere, men dette har vi fortsatt ikke observert.

I tillegg vil lavere rente føre til høyere kjøpekraft. Mao vil dette være med på å utligne effekten av eventuelt dyrere varer.

En svak kronekurs er dumt på lang sikt, men dette er foreløpig et økonomisk sjokk som ikke kan tolkes som lang sikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som er viktig som ikke har blitt inkludert i diskusjoben enda er at vi sliter med lav inflasjon i Norge.

Siden 2010 har vi slitt med inflasjon mellom 0-2% som er veldig lavt.

Jeg tror at dette er hovedgrunnen til at sentralbanken nå setter ned renten og jeg må si at det er et tiltak jeg støtter.

Lenke til kommentar

En av grunnene til det kan jo være at krona nå har styrket seg betydelig igjen, men du skal ikke lete lenge i nettavisene for å finne uttalelser fra bilimportører og dagligvarebutikker som sier at hvis dette vedvarer, så vil prisene måtte settes opp.

Tesla model S har forøvrig nå nylig gått opp ca. 10%, hovedsakelig på grunn av valutakursen. Så at vi ikke har observert at varer blir dyrere, det stemmer ikke...

Lenke til kommentar

I tillegg vil lavere rente føre til høyere kjøpekraft. Mao vil dette være med på å utligne effekten av eventuelt dyrere varer.

En svak kronekurs er dumt på lang sikt, men dette er foreløpig et økonomisk sjokk som ikke kan tolkes som lang sikt.

Det sier seg selv, det er jo åpenbart at kronekursen påvirker hva varer koster?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting som er viktig som ikke har blitt inkludert i diskusjoben enda er at vi sliter med lav inflasjon i Norge.

Siden 2010 har vi slitt med inflasjon mellom 0-2% som er veldig lavt.

Jeg tror at dette er hovedgrunnen til at sentralbanken nå setter ned renten og jeg må si at det er et tiltak jeg støtter.

Høy inflasjon er enda en ting som defacto gjør folk fattigere/mindre rike.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som det blir til dels kraftige prisøkninger på en del varer fremover. Personlig sparte jeg kanskje 7000kr på å kjøpe ny Mac forrige vinter. (Riktignok et godt tilbud)

Dumt for norsk økonomi om konsumet faller. Nå snakker man jo om ny eurokrise også, så snart ikke mye å feire for eksportbedriftene heller?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...