Strato Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Du sier varer blir dyrere, men dette har vi fortsatt ikke observert. I tillegg vil lavere rente føre til høyere kjøpekraft. Mao vil dette være med på å utligne effekten av eventuelt dyrere varer. En svak kronekurs er dumt på lang sikt, men dette er foreløpig et økonomisk sjokk som ikke kan tolkes som lang sikt. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 En annen ting som er viktig som ikke har blitt inkludert i diskusjoben enda er at vi sliter med lav inflasjon i Norge. Siden 2010 har vi slitt med inflasjon mellom 0-2% som er veldig lavt. Jeg tror at dette er hovedgrunnen til at sentralbanken nå setter ned renten og jeg må si at det er et tiltak jeg støtter. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Du sier varer blir dyrere, men dette har vi fortsatt ikke observert. En av grunnene til det kan jo være at krona nå har styrket seg betydelig igjen, men du skal ikke lete lenge i nettavisene for å finne uttalelser fra bilimportører og dagligvarebutikker som sier at hvis dette vedvarer, så vil prisene måtte settes opp. Tesla model S har forøvrig nå nylig gått opp ca. 10%, hovedsakelig på grunn av valutakursen. Så at vi ikke har observert at varer blir dyrere, det stemmer ikke... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Du sier varer blir dyrere, men dette har vi fortsatt ikke observert. I tillegg vil lavere rente føre til høyere kjøpekraft. Mao vil dette være med på å utligne effekten av eventuelt dyrere varer. En svak kronekurs er dumt på lang sikt, men dette er foreløpig et økonomisk sjokk som ikke kan tolkes som lang sikt. Det sier seg selv, det er jo åpenbart at kronekursen påvirker hva varer koster? AtW 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 En annen ting som er viktig som ikke har blitt inkludert i diskusjoben enda er at vi sliter med lav inflasjon i Norge. Siden 2010 har vi slitt med inflasjon mellom 0-2% som er veldig lavt. Jeg tror at dette er hovedgrunnen til at sentralbanken nå setter ned renten og jeg må si at det er et tiltak jeg støtter. Høy inflasjon er enda en ting som defacto gjør folk fattigere/mindre rike. AtW 1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Du kan da ikke kalle 0-2% høy inflasjon? Her til lands har jo problemet vært å skape nok inflasjon. Derfor settes renten ned... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Du kan da ikke kalle 0-2% høy inflasjon? Her til lands har jo problemet vært å skape nok inflasjon. Derfor settes renten ned... Det har jeg heller ikke gjort, det er du som påstår vi sliter med lav inflasjon, jeg poengterer hvorfor høy inflasjon ikke er bra. AtW 2 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Høy inflasjon er ikke bra på samme måte som lav inflasjon ikke er bra. Akkurat nå har vi ligget for lavt i en del år 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Ser ut som det blir til dels kraftige prisøkninger på en del varer fremover. Personlig sparte jeg kanskje 7000kr på å kjøpe ny Mac forrige vinter. (Riktignok et godt tilbud) Dumt for norsk økonomi om konsumet faller. Nå snakker man jo om ny eurokrise også, så snart ikke mye å feire for eksportbedriftene heller? Endret 3. januar 2015 av LucarioX Lenke til kommentar
Strato Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Vå får håpe den nye renten kan gi litt positiv invirkning på konsumet for å motvirke kronekollapsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå