Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skype hindrer PC kræsj!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jepp, dette er et helt merkelig problem :p

Jeg kan sitte og spille Guild Wars 2, WoW og andre spill så lenge jeg vil bare jeg har Skype kjørende ( med en aktiv samtale ).

Hvis jeg ikke starter Skype, ringer opp en dummie account jeg har laget.. så fryser ( kræsjer ) maskinen etter noen minutter!

Kan det være nettverkskortet? Kjører over WiFi siden jeg leier og routeren står oppe hos utleier.

Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du utdype med hva du mener at maskinen kræsjer? Får du noe feilmelding?

Kan du skru på at maskinen skal opprette full minnedump ved kræsj, påtvinge problemet og laste opp zip-et minnedump her på forumet?

Lenke til kommentar

Kan du utdype med hva du mener at maskinen kræsjer? Får du noe feilmelding?

Kan du skru på at maskinen skal opprette full minnedump ved kræsj, påtvinge problemet og laste opp zip-et minnedump her på forumet?

Det som skjer er at maskinen ( bildet og lyd ) fryser helt, eneste måten å få liv i den igjen på er en re start. Kommer ikke frem noen feilmelding.

Det som også er rart, ingen minnedump eksisterer i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Ligger det noe info om krasjen i hendelseslisten (eventlog'en)?

"The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Er det eneste som kommer frem, siden jeg må fysisk slå av maskinen for å få den i gang igjen :p

Lenke til kommentar

Har du prøvd å avinstallere skype for å se om det hjelper?

Skype MÅ kjøre i bakgrunnen for at maskinen ikke skal låse seg!

Jeg har kjørt Windows 8, 8.1 og nå 10 .. samme problem på alle versjoner!

Specs :

AMD FX-8320 Black Edition

8GB Crucial DDR3 BallistiX 1600MHZ

MSI GeForce GTX 760

MSI 990FXA-GD65 Hovedkort

OS på SSD og alt annet på snurredisk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet lenge med at PC frøs uten at noen feilsjekker ga resultat. Helt tilfeldigvis ramlet jeg over en tråd som nevnte at problemet kunne være knyttet til SSD-firmware.

Om du har en Crucial MD4 SSD, så er trolig nettopp det problemet. Feilen oppstår utrolig nok kun når disken har en kjøretid på mer enn 5000 timer, og det løses av firmware-upgrade.

Hvis det ikke er til hjelp: lykke til med feilsøket!

Lenke til kommentar

[...]

Vil det si at den krasjer når skype ikke er installert også?

Må du faktisk ringe noen i skype, eller holder det at du logger på? Krasjer den aldri når du er på skype, eller krasjer den bare sjeldnere?

Har vært borti at skype-prosessen oppfører seg veldig merkelig når den starter automatisk i bagrunnen men uten autologin. I mitt tilfelle brukte skype.exe all CPU-kraft tilgjengelig på den ene kjernen en kort periode ca. hvert tiende sekund. Jeg merket det mest på at musikken i Wimp hakket med faste mellomrom. Problemet mitt forsvant med en gang jeg logget inn på skype, men trengte ikke gå videre i noe samtale eller lignende.

Lenke til kommentar

Meget interessant problemstilling.

Dessverre har jeg ikke noe konkret å komme med nå, men du opplyser at det skjer på flere Winodws-versjoner noe som tilsier en driver / hardware feil da vi kan utelukke Windows. (For du har hurtig formartert disken hver gang?).

Sjekkliste:

Siste bios FW (ikke beta..)

Siste SSD FW

Siste driver ver. For skjermkortet

Siste driver ver. Fot nettverkskortet (realtek). - her kan det være greit å finne denne driveren på realteks nettsider, husk å velge korrekt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet lenge med at PC frøs uten at noen feilsjekker ga resultat. Helt tilfeldigvis ramlet jeg over en tråd som nevnte at problemet kunne være knyttet til SSD-firmware.

Om du har en Crucial MD4 SSD, så er trolig nettopp det problemet. Feilen oppstår utrolig nok kun når disken har en kjøretid på mer enn 5000 timer, og det løses av firmware-upgrade.

Hvis det ikke er til hjelp: lykke til med feilsøket!

Har en Kingston HyperX 3K SSD 120 GB ( firmware er den nyeste )

Lenke til kommentar

[...]

Vil det si at den krasjer når skype ikke er installert også?

Må du faktisk ringe noen i skype, eller holder det at du logger på? Krasjer den aldri når du er på skype, eller krasjer den bare sjeldnere?

Har vært borti at skype-prosessen oppfører seg veldig merkelig når den starter automatisk i bagrunnen men uten autologin. I mitt tilfelle brukte skype.exe all CPU-kraft tilgjengelig på den ene kjernen en kort periode ca. hvert tiende sekund. Jeg merket det mest på at musikken i Wimp hakket med faste mellomrom. Problemet mitt forsvant med en gang jeg logget inn på skype, men trengte ikke gå videre i noe samtale eller lignende.

Det holder ikke at Skype bare ligger i bakgrunnen, jeg MÅ ringe opp noen også. Derfor laget jeg en fiktiv konto som jeg ringer opp hver gang jeg skal spille.

Problemet skjer selv om maskinen er helt ny formatert også.

Lenke til kommentar

Meget interessant problemstilling.

Dessverre har jeg ikke noe konkret å komme med nå, men du opplyser at det skjer på flere Winodws-versjoner noe som tilsier en driver / hardware feil da vi kan utelukke Windows. (For du har hurtig formartert disken hver gang?).

Sjekkliste:

Siste bios FW (ikke beta..)

Siste SSD FW

Siste driver ver. For skjermkortet

Siste driver ver. Fot nettverkskortet (realtek). - her kan det være greit å finne denne driveren på realteks nettsider, husk å velge korrekt.

Ja, formatert maskinen mange ganger.. samme problem :p

Siste bios er inne, siste fw på SSD er inne, siste driver for gfxkortet er inne, driveren for wifi kortet er inne.

Men, jeg har en mistanke om at det PCI wifi kortet som er synderen.. skal stikke ned på Elkjøp i morgen for å skaffe meg en slik billig usb sak bare for å teste det ut.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at du skal ta UT PCI-WiFi kortet og koble til LAN kabel....

This.

Problemet er at routeren er oppe hos utleier :p Men skal teste med usb wifi, og så kommer jeg tilbake med en rapport :)

En ting jeg glemte å skrive, det er kun når jeg spiller online spill at maskinen fryser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, da har jeg fått testet det over en periode.. og med den nye USB adapteren så har ikke maskinen hengt ( fryst ) seg opp en eneste gang under spilling :)

SÅ, det var som jeg mistenkte.. at det måtte være noe krøll med det PCI kortet jeg hadde i maskinen :)

Men, svaret på hvorfor Skype gjorte maskinen stabil.. det kommer jeg nok aldri til å finne ut :)

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...