Gå til innhold

KOMMENTAR: – Problemet er ikke sensur, men markedsdominans

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Origin er akkurat like bra som Steam synes nå jeg. Vet ikke hva som er så galt med origin i forhold til steam?

Community og økosystemet til steam er overlegent, blir vel som en sirkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

For de som sier at de ikke liker Valve på grunn av DRM, ikks skyld på valve, skyld på spillprodusentene, det er fult mulig å lage spill som er på steam uten DRM, bare se på KSP(Kerbal Space Program), der kan du bare kopiere filene ut i en mappe på skrivebordet, så funker det fortsatt helt fint(hvis du ikke failer veldig da)

Lenke til kommentar

Steam er ikke DRM, Steam er butikken, DRMen heter CEG.

Og dette er heller ingen sensur, Valve bestemmer hva som skal publiseres på Steam og ikke. Freedom of speech handler om at myndighetene ikke kan arrestere deg for det du sier så lenge det er innenfor lovene, men det betyr ikke at du kan publisere hva du vil på private markedsplasser som Steam.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Steam er ikke DRM, Steam er butikken, DRMen heter CEG.

Og dette er heller ingen sensur, Valve bestemmer hva som skal publiseres på Steam og ikke. Freedom of speech handler om at myndighetene ikke kan arrestere deg for det du sier så lenge det er innenfor lovene, men det betyr ikke at du kan publisere hva du vil på private markedsplasser som Steam.

Sensur og freedom of speech er ikke det samme, dette er godt innenfor den formelle definisjonen av sensur.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ga meg noe å tenke på. Fått høre årevis at: "Steam er tingen, alt annet er fyfy". Samtidig er nesten hele spillbiblioteket mitt på over 70 spill hos Steam. Gir meg en følelse av trygghet, men synd at det har ført til et monopol. Problemet her er at det ikke finnes alternativer med spillutvalg i nærheten.

Vi er jo ikke fanget uten at vi vet det:

Steam er synonymt med spill.

Google? Mobil og mail

Microsoft? OS. (Finnes alternativ, men her referer jeg til spilling, ikke snu tema).

Er jo faktisk noen få store aktører som styrer hele skuta.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå: At spillet utvilsomt kan betegnes som smakløst trenger man ikke se mer enn traileren for å skjønne. En sortkledd mann ikler seg alskens av våpen mens han holder en pre-pubertal monolog om at han hater verdenen, tilsynelatende uten grunn.

Smakløst? I skrivende stund har jeg alle fire Carmageddon-spillene på Steam. Kort sagt går de ut på å kjøre et billøp, og man kan vinne på tre måter: Enten vinne løpet på vanlig måte, ødelegge alle motstanderne eller kjøre ned alle fotgjengrene. Hvorfor er det ikke mindre smakløst enn Hatred? Og som du selv sier hater han verden "tilsynelatende" uten grunn. Tilsyneltende. Kanskje han ikke har en god grunn til å hate verden, men kanskje han har det? Det får vi vel ikke vite før vi spiller spillet, så å forhåndsdømme det nord og ned pga en trailer blir for dumt.

Videre har jeg mast i årevis om at Steam er faretruende nær ved å få monopol, men ikke en dritt har brydd seg om å høre etter. Alle bare maser om hvor bra det er og alt det mølet der, og hater samtidig Origin, UPlay osv til tross for at det er nøyaktig det samme som Steam. Det er bare et mindre utvalg spill, naturligvis, men tjenestene er ellers minst like bra. UPlay er på mange måter enda bedre, da man tjener "penger" ved å spille spill man kan bruke til å kjøpe ting i andre spill. Med andre ord er det achivements som faktisk ikke er meningsløse.

Jeg sier ikke at Steam er noe møl, men det er ikke så bra som blinde fanboys vil ha det til. Senest i natt satte jeg et spill på nedlasting pga tregt internett, og da jeg våknet i morges hadde Steam bestemt seg for å laste ned en oppdatering og slå seg av. Dermed var hele natten bortkastet. Og la oss ikke glemme alle de utallige gangene jeg har måttet starte Steam to ganger. Første gang finner den aldri serveren. Aldri. Dermed starter jeg Steam igjen, og da funker alt noenlunde bra. Og ja, jeg har restartet Steam mange ganger, tømt alle mappene osv.

For den saks skyld: Prøver du å reinstallere Steam vil den først slette hele Steam-mappen din - komplett med alt av spill, screenshots, patcher, mods og fuglene vet hva du har der. Men får du noensinne beskjed om dette, eller spørsmål om du vil beholde noe? Glem det. Steam gjør hva faen den vil selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ga meg noe å tenke på. Fått høre årevis at: "Steam er tingen, alt annet er fyfy". Samtidig er nesten hele spillbiblioteket mitt på over 70 spill hos Steam. Gir meg en følelse av trygghet, men synd at det har ført til et monopol. Problemet her er at det ikke finnes alternativer med spillutvalg i nærheten.

Vi er jo ikke fanget uten at vi vet det:

Steam er synonymt med spill.

Google? Mobil og mail

Microsoft? OS. (Finnes alternativ, men her referer jeg til spilling, ikke snu tema).

Er jo faktisk noen få store aktører som styrer hele skuta.

Trygghet? Du vet Steam kan stenge hele kontoen din og nekte deg tilgang til spillene dine uten engang å gi deg beskjed først? De trenger ikke engang en grunn til det.

Og btw, "noen store aktører styrer skuta", sier du? Microsoft prøvde å blande MS Office inn i Windows, men ble saksøkt pga det ville fære til monopol. De tapte så det sang. De har også hatt så godt som monopol på spill-OS, men både Mac og Linux er blitt mer og mer populært til spill.

Endret av Schreiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelte er fortsatt veldig glade i å demonisere EA og Origin. Men de blir litt mer vage når vi spør akkurat hva som er så forferdelig ille med Origin sammenlignet med Steam.

Dårligere priser, ingen funksjonalitet, elendig utvalg, dårlig interface. Hva mer? Er jo knapt noe aspekt som fungerer like bra som steam.

AtW

Begge to er butikker som lar kundene kjøpe spill digitalt. Prisene varierer. Funksjonalitet? Kanskje viktig for noen, men er ikke den viktigste funksjonaliteten at man kan kjøpe et spill og spille det?

Lenke til kommentar

Enkelte er fortsatt veldig glade i å demonisere EA og Origin. Men de blir litt mer vage når vi spør akkurat hva som er så forferdelig ille med Origin sammenlignet med Steam.

Dårligere priser, ingen funksjonalitet, elendig utvalg, dårlig interface. Hva mer? Er jo knapt noe aspekt som fungerer like bra som steam.

AtW

Begge to er butikker som lar kundene kjøpe spill digitalt. Prisene varierer. Funksjonalitet? Kanskje viktig for noen, men er ikke den viktigste funksjonaliteten at man kan kjøpe et spill og spille det?

Om det eneste kravet du har til butikken er "det er mulig å foreta et kjøp der", så er ikke forskjellen særlig stor nei.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser Hatred til stadighet blir sammenlignet med Carmageddon, Postal og Manhunt. Den store forskjellen som ingen ser ut til å bry seg om er at de tre sistnevnte er alle utgitt for mange år siden og er en del av vår "spillkulturarv" (om man kan kalle det en kulturarv i en industri som er såpass ny). At Steam er villige til å la spill ligge ute som allerede er "kjente og kjære" for mange betyr ikke at de har et moralsk ansvar for å tillate slike spill i all fremtid

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser Hatred til stadighet blir sammenlignet med Carmageddon, Postal og Manhunt. Den store forskjellen som ingen ser ut til å bry seg om er at de tre sistnevnte er alle utgitt for mange år siden og er en del av vår "spillkulturarv" (om man kan kalle det en kulturarv i en industri som er såpass ny). At Steam er villige til å la spill ligge ute som allerede er "kjente og kjære" for mange betyr ikke at de har et moralsk ansvar for å tillate slike spill i all fremtid

Så...at spill er noen år gamle gjør volden ok? Fordi de nå er å anse som "kulturarv"? Manhunt og Postal? Det var dagens :)

Bra at vi har Steam som kan passe på at umoralen ikke sprer seg i spillmarkedet heh..

Lenke til kommentar

Origin et akseptabelt alternativ? Spøker du?

en får kjøpt og spilt spillene får en ikke? Det er tross alt det viktigste når jeg skal ha et pc-spill. Community, grensesnitt på løsning, achievments osv er bare krydder.. Kjernen er nå vel så bra på origin.

Jeg vil nå si "det er en bra butikk, man får kjøpt produkter der", heller er å legge lista veldig lavt.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvorfor det? Hva mer trenger man egentlig fra en butikk?

Steam er mye mere enn en butikk. Har skaffet meg nye venner både i Europa og over dammen via steam community (samfunn hvis du har på norsk), mods og steam greenlight. Det er vel der Origin sliter, man kan jo ikke engang kjøpe gaver(!) til venner der engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...