Gå til innhold

Studere, og jobbe ved siden av.

Tarzan93

Anbefalte innlegg

Jeg studerer fulltid og jobber 40-50% i perioder. Dette går stort sett bra, men skal innrømme at nå som jeg er 1 dag unna min siste eksamen dette semesteret begynner jeg å bli sliten. Mye lange dager.

Det er kun i eksamensperiodene jeg kjenner på dette, så jobb ved siden av går helt fint. Skader heller ikke mtp på din CV når du er ferdig med studiene.

Hva gjelder studielån er det bare å kjøre på. Beste lånet du kommer til å få. Og jobber du så du ikke trenger pengene så setter du de på konto. Klarer du å spare de gjennom studiene så har de renta seg fint på 3-4 år, og du kan betale tilbake hele lånet med en gang og sitte igjen med en fin avkastning :D Ikke at dette er veldig realistisk for 99 av 100 av oss...

Så bra :) Ja, kan tenke meg det blir veldig lange dager. Får du henta deg inn i helga, eller går helga til jobbing/lesing?

Min mor er ikke så positiv til studielån. Jeg en bror som droppet ut av høyskolen. Han driver å betaler ned på det nå, så jeg tror kanskje det er grunnen til negativiteten.

Jeg har fått mange gode argumenter, så jeg håper jeg får snudd det til noe positivt. Uansett så er dette min avgjørelse :)

Kan jeg spørre om hva du jobber med? Jobber du i butikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mor er ikke så positiv til studielån. Jeg en bror som droppet ut av høyskolen. Han driver å betaler ned på det nå, så jeg tror kanskje det er grunnen til negativiteten.

Studielån er helt topp det sålenge en ikke bruker det, altså sparer det. Det eneste unntaket er om man faktisk ville "dø" av å ikke bruke det. Normalt så blir dette brukt til fyll og fanteri som da blir å se på som ett "billig" forbrukslån(og alle forstår at det ikke finnes et billig lån).

Min plan:

Spare all lån fra lånekassen under hele studieperioden, innkassere renter ved studieslutt for så å flytte "sparepengene" fra lånet over på boliglånet. Vips så har en tjent noen kroner i renter + fått ett billigere og bedre boliglån evt andre lån en skulle ha.

Lenke til kommentar

Jeg studerer fulltid og jobber 40-50% i perioder. Dette går stort sett bra, men skal innrømme at nå som jeg er 1 dag unna min siste eksamen dette semesteret begynner jeg å bli sliten. Mye lange dager.

Det er kun i eksamensperiodene jeg kjenner på dette, så jobb ved siden av går helt fint. Skader heller ikke mtp på din CV når du er ferdig med studiene.

Hva gjelder studielån er det bare å kjøre på. Beste lånet du kommer til å få. Og jobber du så du ikke trenger pengene så setter du de på konto. Klarer du å spare de gjennom studiene så har de renta seg fint på 3-4 år, og du kan betale tilbake hele lånet med en gang og sitte igjen med en fin avkastning :D Ikke at dette er veldig realistisk for 99 av 100 av oss...

Så bra :) Ja, kan tenke meg det blir veldig lange dager. Får du henta deg inn i helga, eller går helga til jobbing/lesing?

Jeg har fått mange gode argumenter, så jeg håper jeg får snudd det til noe positivt. Uansett så er dette min avgjørelse :)

En typisk halvår for meg er som følger: Slutten av august - slutten av oktober: Leser på skolen (grupperom) 8-15, man - fre. Jobber typisk 1-2 kvelder i uka pluss hver 2 lørdag.

Begynnelsen av november - eksamen er over: Jobber som over (gjerne litt mindre om jeg får avtalt det), og leser stort sett 7 dager i uka. Hvile kan du gjøre i ferier. Ferier er aldri så godt som etter en eksamensperiode :)

Ikke for å være frekk, men moren din må ta seg en realitysjekk. Studielån er det beste lånet du noen gang vil få. Ferdig snakka. Ingen andre lar deg låne rentefritt under utdanning. Som nevnt av andre: Bruker du dette fornuftig og ikke på fyll er det en god deal.

Broren din har slutta. Det er lite lurt om du tar opp studielån. Da blir ikke deler av lånet gjort om til stipend. Det vil det bli om du består utdanninga di.

Jobber i butikk ja.

Lenke til kommentar

Jobber 100% og tar skole ved siden av. (Har ikke råd/mulighet til å gå ned i stilling)

Bachelor, vanlig løp. 3 år, det jeg kan si er at med ett sånt løp. Så får du mindre fritid og ofte må man velge bort en del artige ting. Å jobbe og gå skole går fint, problemet er at man går glipp av forelesningene, som nevnt. Er du disiplinert, så går det fint. For min del, så vil det ofte si at en god del ettermiddager/helger har blitt ofret for å lese/gjøre oblig'er.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg vil si det er avhengig av deg som person, hva du studerer og hvilke ambisjoner du har.

Jeg studerer ikke for å 'komme meg gjennom' en utdanning. Jeg vil ha solide karakterer og ikke stå igjen med E i snitt når jeg er ferdig.

Personlig hadde jeg slitt med å jobbe betydelig mye ved siden av studiet med det jeg studerer nå. Første året på ØK/ADM kunne jeg nok fint jobbet en god del og allikevel hatt A i snitt om jeg var strukturert.

Lenke til kommentar

En typisk halvår for meg er som følger: Slutten av august - slutten av oktober: Leser på skolen (grupperom) 8-15, man - fre. Jobber typisk 1-2 kvelder i uka pluss hver 2 lørdag.

Begynnelsen av november - eksamen er over: Jobber som over (gjerne litt mindre om jeg får avtalt det), og leser stort sett 7 dager i uka. Hvile kan du gjøre i ferier. Ferier er aldri så godt som etter en eksamensperiode :)

Ikke for å være frekk, men moren din må ta seg en realitysjekk. Studielån er det beste lånet du noen gang vil få. Ferdig snakka. Ingen andre lar deg låne rentefritt under utdanning. Som nevnt av andre: Bruker du dette fornuftig og ikke på fyll er det en god deal.

Broren din har slutta. Det er lite lurt om du tar opp studielån. Da blir ikke deler av lånet gjort om til stipend. Det vil det bli om du består utdanninga di.

Jobber i butikk ja.

Med denne mengden har jeg idag et snitt på B. Ett semester igjen av bachelor på BI.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på studiet og hvor mye man velger å jobbe ved siden av studiene. Det siste året har jeg jobbet 100% ved siden av fulltidsstudier (skrev på masteroppgaven min, som jeg leverte nå i desember) og det var beintøft. Å være i full jobb samtidig som man studerer er ikke noe jeg anbefaler, med mindre studiene er svært lette.

Før jobbet jeg 50% ved siden av fulltidsstudiene, og det gikk jo forsåvidt bra. Hadde jeg derimot hatt valget ville jeg nok heller ha jobbet 30-40% ved siden av studiene, siden det ble til at studiene ble litt nedprioritert når jeg jobbet 50%. Det var et slit, men gav meg jo stor økonomisk frihet.

Lenke til kommentar

Jobber i butikk ja.

Akkurat. Takk for utdypende svar. Du får inn noen kroner. Har du brukt mye av studielånet ditt? Eller får du dekket mye av utgiftene du har, ved å jobbe`? :)

Moren min er bare bekymret. Hun er nok litt katastrofetenker når det kommer til studielånet. :p Hun har ikke noe grunn til det. Jeg har aldri droppet ut av skolen, og jeg er alltid veldig sikker før jeg kaster meg ut i ting. Med mindre det skjer noe som gjør at jeg må slutte på skolen, så kommer jeg ikke til å slutte :)

Lenke til kommentar

Kommer helt an på studiet og hvor mye man velger å jobbe ved siden av studiene. Det siste året har jeg jobbet 100% ved siden av fulltidsstudier (skrev på masteroppgaven min, som jeg leverte nå i desember) og det var beintøft. Å være i full jobb samtidig som man studerer er ikke noe jeg anbefaler, med mindre studiene er svært lette.

Før jobbet jeg 50% ved siden av fulltidsstudiene, og det gikk jo forsåvidt bra. Hadde jeg derimot hatt valget ville jeg nok heller ha jobbet 30-40% ved siden av studiene, siden det ble til at studiene ble litt nedprioritert når jeg jobbet 50%. Det var et slit, men gav meg jo stor økonomisk frihet.

Høres tøft ut med full jobb.

Er det jeg har tenkt. Studiene blir litt nedprioritert fordi energien man har blir brukt på jobb. Du har sikkert jobbet med studiene etter/før jobb, men jeg kan tenke meg det er dager det rett og slett er umulig å gjøre det. Hvordan var økonomien da du jobbet 50%?:)

Lenke til kommentar

Så noen nevne at dette er individuelt. Helt klart.
personlig hadde jeg aldrig livet orka å kombinere
deltidsjobb og studie på fulltid. Dessuten ville ikke
tiden strukket til (jobber som en snegle).

Uansett bør du huske noe som sikkert høres dustete ut før
du en dag sitter der og føler deg så alt for truffet - husk at
du skal leve også. Studietid er ikke bare en investering i
fremtiden, det er også "de beste årene av livet ditt" som
folk sier. Personlig vil jeg si at ingen utdanning i verden
er verdt flere år av "null fritid". Dessuten blir man ganske
kokko av det...

Så kommer det så klart ann på hvilke krav du stiller deg selv.
Er også mulig at du står forran speilet om 10 år og spørr deg
selv om du gjorde nok. Kunne du gjordt det bedre?. Dette
er ikke tanker du vil ha i huet når du legger deg til å sove...

Håper ikke dette leder til økt usikkerhet, tenker bare at dette
er ting jeg skulle ønske jeg selv hadde tenkte på før jeg
begynte å studere.

Endret av Trixx
Lenke til kommentar

Tipper det kommer an på innstilling, jeg tok 2 bachelorer samtidig (på 3 år) samtidig som jeg jobba deltid i 2 jobber/ typisk 70t mnd , tok styrketrener-urdannelse , trente 3x uka på gymmet, byggde foldeserverrom for en million, trente krav maga 2 x uka, klatrer og skyter og flyr i den lokale flyklubben og fikk 2 barn i perioden. Dansa også swing 1x uka og spillte mye wow.

Er man en som klarer seg med 4t søvn og tar i et tak, eller blir man zombie av å vøre oppe til 3 og liker seg best forran sofaen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres tøft ut med full jobb.

Er det jeg har tenkt. Studiene blir litt nedprioritert fordi energien man har blir brukt på jobb. Du har sikkert jobbet med studiene etter/før jobb, men jeg kan tenke meg det er dager det rett og slett er umulig å gjøre det. Hvordan var økonomien da du jobbet 50%? :)

Jeg hadde det svært bra økonomisk da jeg jobbet 50%, rett og slett fordi jeg jobbet turnus. En uke jobbet jeg tirsdag, onsdag og torsdag fra 16-20 og en uke mandag 16-20, fredag 16-20, lørdag og søndag åttetimersvakter mellom 08:00-20:00. Det betyr at jeg hadde fri en uke mandag, fredag, lørdag og søndag og fri en uke tirsdag, onsdag og torsdag. Og siden vi fikk plukke feriedager selv, og hadde fem uker ferie så det ble det ofte lange og deilige ferier. Så jeg klagde ikke. ;)

Det gav meg egentlig mye frihet, men litt slitsomt i eksamensperioder og lignende. Men tjente rundt 270.000 kr i året på jobben, så jeg klagde ikke. Jobbet da også annet hvert år påske/jul/andre røde dager. Noen ganger jobbet jeg fulltid om sommeren, men som regel ikke fordi det rett og slett ikke lønte seg noe særlig. Jeg tjente nesten like mye på å beholde vaktene fra 16-20 framfor å jobbe fra 08:00-16:00 i ukedagene i sommerferien.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...