Gå til innhold

Studere, og jobbe ved siden av.

Tarzan93

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har veldig lyst til å studere til høsten. Da må jeg ta opp studielån. Jeg kommer også til å jobbe ved siden av studiene. Kanskje ta et deltidsstudie.

Hvordan er det å studere, og jobbe ved siden av studiene? :)

Er dette veldig krevene, ?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om heltid, eller deltidsjobb? Det er fullt mulig å jobbe deltid + studere ved siden av, mange som gjør det. Jobber du heltid kan det bli litt mer krevende, det kommer an på deg som person og hvor mye du takler + studiet du velger. Må regne med mye hjemmelesing i såfall da du vil gå glipp av forelesninger. I slike tilfeller er kanskje deltidsstudie lettere, ta et-to fag hvert semester.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har veldig lyst til å studere til høsten. Da må jeg ta opp studielån. Jeg kommer også til å jobbe ved siden av studiene. Kanskje ta et deltidsstudie.

Hvordan er det å studere, og jobbe ved siden av studiene? :)

Er dette veldig krevene, ?

Dette er jo veldig individuelt, jeg har jobbet deltid ved siden av skole/studier siden ungdomsskolen og det har gått veldig greit, men det trenger ikke å være tilfellet for alle. Nå til høsten satser jeg på å starte å studere igjen men denne gangen blir det deltidsstudie, 40% skole og 60% jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det blir da deltidsjobb. Vil også prøve å ta deltidsstudie. Det er ikke sikkert jeg kommer inn på deltid, og da blir det heltid. Utdanningen tar 3 år heltid. Tror det var 4 år på deltid.

Hadde/har dere studielån?

Jeg har aldri tatt opp studielån og angrer meg i hel i dag, det er jo "det beste" lånet en kan ha. Jeg hadde stipend da jeg studerte ved UiS. Neste år skal jeg ta fult lån(får ikke stipend pga for høy inntekt, og får kun 67% lån studie mengde) og spare dette/flytte over til boliglån.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å jobbe ved siden av studier. Men jo vanskeligere studiet er og jo mer du jobber, desto mer vil det kreve av deg med tanke på disiplin og planlegging for å få ting til å gå opp. Og selvsagt vil du måtte ofre fritid og annet for å kunne bruke mer tid på skole og jobb. Men det er ingen grunn til å tro at du ikke vil klare begge deler hvis du vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell i hvor krevende de forskjellige studiene er og hvor mye tid du må forvente å bruke på det hver uke. Du bør derfor si noe om hva det er du tenker å studere for å kunne gi noe godt svar på hvor mye tid du vil ha til andre ting ved siden av.

Jeg jobbet deltid da jeg tok bachelor (ingeniør). Jobbet på tilkalling, men i snitt var det vel ca tilsvarende 60% av en fulltidsjobb. Det var litt i overkant, og sett i etterkant kunne det ha lønt seg å jobbet litt mindre.

Nå tar jeg master (fortsatt ingeniør), og har ingen jobb ved siden av - student på fulltid. Det er behagelig, gjør det mulig å bruke mye tid på studiene og gjør at jeg nå i eksamensperioden er relativt sett langt mindre stresset enn mange andre og ser ut til å klare et høyere karaktersnitt enn jeg har fra bacheloren, selv om fagene er mer krevende. Hadde jeg villet kunne jeg nok fått til å jobbet en dag i uka, dvs 20%, men da hadde jeg hatt omtrent null fritid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv jobber jeg rundt 15-20 timer i uka frivillig på et studentsamfund. Merker at jeg godt kunne hatt litt bedre tid til fag, men jeg syns det går greit, har C i snitt, hvilket er helt ok for mitt studie.

Vil ikke tro at å jobbe 1 eller 2 dager i uka jobb blir mye, men du bør også tenke på det sosiale, selv verdsetter jeg det høyere enn studiet mitt, jeg er da også veldig sosial med de jeg jobber med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må regne med å ofre en del fritid, men tror det skal gå fint. Be gjerne jobben om å få fri når eksamensperioden nærmer seg. :)

Har møtt på en del som har søkt heltidsstudie, men ender opp med å ta et ekstra år til på skolen for å bedre karakterer. Du kunne kanskje gjort noe lignende om det blir for mye å gjøre. Eneste ulempen jeg kan se med det er stipend, ikke sikker på regler rundt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Setter kjempestor pris på de gode svarene, og rådene deres! :)

Jeg skal virkelig prøve så godt jeg kan. Heldigvis er jeg glad i skolen. Er 3 år siden jeg var ferdig på vgs. Har hørt at høgskolenivået er høyere. Har dere noen tanker rundt dette?

Jeg skal nok klare å jobbe ved siden av studiene. Tror det tar bort masse bekymringer angående økonomi. Kjenner jeg meg selv rett så blir jeg mer urolig av å ikke jobbe. Det er alltid greit med ekstra penger. :)

Lenke til kommentar

VGS var 8 - 16 time etter time, mas og jag.

Uni/høgskole var noe helt annet.

0830-10.00 og kanskje 1400-1430 , kanskje fri en hel dag eller bare 2 timer en dag osv.

Selve "i klasserom" er vel under halvparten av VGS.

Veldig godt poeng. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det er mer fritid. Da burde jeg klare å jobbe ved siden av. Regner med det blir noe store oppgaver å gjøre i løpet av studietiden, men det er vel her planlegging, og disiplin kommer inn :)

Lenke til kommentar

Det kan også nevnes at du egentlig ikke går glipp av så mye selv om du går glipp av noen forelesninger. Forskning har vist at det er en dårlig læreform og det stemmer godt med min egen erfaring. Jeg ble mye mer effektiv da jeg begynte å kutte ut de fleste forelesningene og heller lese pensumlitteraturen på mindre tid. Jeg tror at mange går i forelesninger fordi de ikke har utviklet gode arbeidsrutiner ellers og fordi de har bedre samvittighet hvis de sitter i forelesningssalen enn hvis de gjør andre ting, selv om ikke husker så mye etterpå og kanskje bare leser nyheter på PC-en underveis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Informatikk-forelesning :rofl:

90% av alle jeg var på var en PDF av kap på tavla, hvor læreren leser opp alt som står ordrett.

Så står det 2009 på de, samme opplesningen år etter år.

Så går man hjem og ser på samme pdf mens man gjør øvingen til kap.

DVS utbytte av forelesningen? 0,1%

Det eneste man får med seg er når jeg evt avbryter for å rette opp ting som ssd ol som lærere trur er solid state disk :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Hver eneste eksamen jeg tok ble etterfulgt av møte med lærer for å klage på faktafeil og 3-4 oppgaver ble alltid slettet fra eksamen.

Den største jobben etter VGS var å rette på lærere, de har ikke peil så lenge de tenker utdanning er utdanning og ikke oppdaterer seg noe på årevis.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det kan også nevnes at du egentlig ikke går glipp av så mye selv om du går glipp av noen forelesninger. Forskning har vist at det er en dårlig læreform og det stemmer godt med min egen erfaring. Jeg ble mye mer effektiv da jeg begynte å kutte ut de fleste forelesningene og heller lese pensumlitteraturen på mindre tid. Jeg tror at mange går i forelesninger fordi de ikke har utviklet gode arbeidsrutiner ellers og fordi de har bedre samvittighet hvis de sitter i forelesningssalen enn hvis de gjør andre ting, selv om ikke husker så mye etterpå og kanskje bare leser nyheter på PC-en underveis.

Jeg trodde det beste var å være i forelesningene. Bra du deler erfaringen din. Jeg skal ta det med meg når jeg begynner å studere :)

Lenke til kommentar

At forelesninger er en dårlig læreform er en generalisering jeg ikke vil være helt med på. Det kommer mer an på kvaliteten på foreleseren enn undervisningsformen i seg selv. Jeg har hatt forelesere som er monotone og bare leser rett fra en powerpointpresentasjon som jeg like godt kunne lest selv i etterkant, men jeg har også hatt mange sprudlende energiske forelesere som uten tvil har hjulpet meg å forstå og huske stoffet mye bedre enn jeg ville klart bare med å lese til tider tung pensumlitteratur. Og erfaringen generelt er at det er de litt gammeldagse forelserne, som bruker mye tavle, pekestokk og overhead (!) som er de beste.

Jeg vil anbefale deg å gå i alle forelesninger den første tiden i hvertfall, og se selv hva du synes du får ut av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med de fleste forelesningene er at det er en utelukkende passiv læreform. Noen forelesere er selvsagt flinkere til å formidle enn andre og noen inkluderer studentene mer underveis, men hvis du bare sitter der og hører på at en annen person prater i 90 minutter, er det bare noen få prosenter av det du har hørt som sitter igjen etterpå.

Forelesninger behøver ikke å være helt bortkastet. Jeg dropper ikke alle forelesningene selv. Men man må bruke dem bevisst. Det som fungerer for meg er å lese pensumlitteraturen først og eventuelt se på noen oppgaver. Da er jeg mer effektiv, for jeg klarer å lese et kapittel på 30 sider fortere enn en foreleser kan gjengi deler av det på 90 minutter. Ofte forstår jeg temaet fint da jeg har gjort dette. Hvis noe er uklart og jeg gjerne skulle hatt det forklart en gang til av en annen person med mulighet til å stille spørsmål, går jeg i forelesningen etterpå. Går jeg derimot i hver eneste forelesning uten å tenke over om jeg kunne brukt tida mer effektivt eller forberedt meg på forhånd, kaster jeg bort flere timer i uka.

Lenke til kommentar

Jeg studerer fulltid og jobber 40-50% i perioder. Dette går stort sett bra, men skal innrømme at nå som jeg er 1 dag unna min siste eksamen dette semesteret begynner jeg å bli sliten. Mye lange dager.

Det er kun i eksamensperiodene jeg kjenner på dette, så jobb ved siden av går helt fint. Skader heller ikke mtp på din CV når du er ferdig med studiene.

Hva gjelder studielån er det bare å kjøre på. Beste lånet du kommer til å få. Og jobber du så du ikke trenger pengene så setter du de på konto. Klarer du å spare de gjennom studiene så har de renta seg fint på 3-4 år, og du kan betale tilbake hele lånet med en gang og sitte igjen med en fin avkastning :D Ikke at dette er veldig realistisk for 99 av 100 av oss...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...