Gå til innhold

Rimelig og enkel kameratelefon til eldre dame?

Amed

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har mobiltips til meg?

Går med planer om å kjøpe kameramobil til min mor i julegave. Hun har bare en gammeldags knappemobil fra før, så overgangen til touchskjerm kommer nok til å bli en utfordring. Hun er ikke så voldsomt interessert i teknologi og gidder ikke bruke noe særlig tid på å sette seg inn i nye ting, så det er et krav at mobilen må være nokså enkel.

Men hun liker å ta bilder og vil ha disse ut på facebook, mail, og til pc for å skrive ut. Siden hun ikke har pc selv tar hun bilder med sin antikvariske knappetelefon og sender på mms til meg, for så å be meg legge ut/sende videre - og kvaliteten blir jo da heller elendig... Derfor tenker jeg ny kameramobil med greit kamera som er brukervennlig nok til at hun klarer med den, og at hun da kanskje kan bruke den datamengden hun har inkludert på abonnementet uansett til å få bildene opp på internett selv, så vi slipper kvalitetesforringingen ved å sende dem som mms (tenker å fikse tvilling-SIM eventuelt datatvilling så hun kan bruke begge telefonene).

Spurte i en telebutikk og fikk foreslått Samsung Galaxy Trend Plus.
http://www.samsung.com/no/consumer/mobile/smartphone/smartphone/GT-S7580UWANEE

Fordeler med denne:
- rimelig (999 i butikk uten abonnement)

- enkelt oppsett, kan settes opp som en Doro-telefon med kun de enkleste funksjonene

- passelig størrelse

- dårlig internlagring, men støtter minnekort, så det blir enkelt plass til en haug bilder likevel

- bruker vanlig, gammeldags SIM-kort så hun kan veksle mellom den og den gamle hvis hun ønsker

Ulempe:

- litt for dårlig kamera i vanlig inne-i-stua-lys.

Så, finnes det mobiler som har et noe bedre kamera uten å bli for avanserte eller veldig mye dyrere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Jeg ville ha satset på en Nokia modell. De har oftest klart bedre kamera enn de fleste Androidmodeller, og da spesielt de billigste Androidene.

Ser at Lumia 925 koster 1495 på Elkjøp i disse dager. Bra og brukervennlig telefon med et bra kamera.

http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/NOK925BLACK/nokia-lumia-925-smarttelefon-sort?scid=Pricecomparison2988

Jeg har hatt den selv og jeg likte den veldig godt.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Overkommelig prisklasse på den også, og det ser ut til at den har bedre kamera, ja. Ulempen blir jo da mikro-SIM, og at jeg ikke har peiling på Windows phone selv (har kun hatt Android), så jeg vet ikke om det blir vanskelig for meg å hjelpe henne med den. Men skjønner at man skal kunne sette opp Windows phone så man kun har de mest brukte programmene tilgjengelig på startskjerm?

Endret av Amed
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Den støtter ikke minnekort, men har 16 GB innebygget. Det er nok for de fleste. Du kan velge å bare ha en eller to apper på fronten om du vil.

Tvillingsim får du enkelt tak i. Eller om hun bytter over fra det vanlige simkortet til et mikrosim. Det hjelper teleselskapet deg med.

Lenke til kommentar

Ok, da satser vi på det. Hun har vel bare 1 gb på gammelmobilen, men med bedre bilder trengs jo mer plass. Får heller legge over oftere hvis det blir fullt på telefonen. Min har 32 GB, men så tar jeg vel en del mer bilder også.

Håper det fungerer at hun får beholde sitt vanlige SIM-kort på den gamle mobilen og kan få mikro-SIM-datatvilling (eller fullfunksjon mikrotvilling) på den nye - jeg skal ikke tvinge henne til å bruke KUN den nye telefonen, hun skal få en overgangsperiode der hun kan bruke den gamle som vanlig telefon og den nye hovedsakelig som kamera. Skal sjekke det med Telenor imorgen.

Er det andre Nokiaer i prisklasse rimelig som kan være aktuelle?

Lenke til kommentar

Sendte min 925 til min mor som gikk fra en tidlig android telefon til Windows Phone.

Satte opp startskjermen med litt apper og forklarte hvordan kamera osv fungerte og har ikke hørt noen klager på dette.

Som nevnt over, kan du gjøre telefonen så lett som mulig med bare 1 eller 2 "knapper" tilgjengelig på startskjermen.

Skjermen er god i dagslys, telefonen er rask nok og kamera oppleves bedre i skumring i forhold til den 930 jeg har i dag.

Så tror hun blir fornøyd med denne. Mye for pengene nå til 1500 kroner.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Altså om hun vil ha de beste bildene så er det Lumia 1020 som gjelder. Det er den ubestridte kongen når det gjelder mobilkamera. Den varierer veldig mye i pris. Koster alt fra 1.990 til 3.500. Den er litt større og tyngre enn 925, men er relativt lik hardwaremessig. Den har 32 GB intern lagring og er som sagt den aller beste kameramobilen du får tak i. Grunnen til at disse er såpass lave i pris er at de er litt over et år gamle, og det er kommet mange nyere modeller siden de kom. Men får du tak i en 1020 på tilbud til 1.990 (som jeg gjorde), så er det er sikker vinner.

Lenke til kommentar

Okei, flott. Jeg går meg litt vill i jungelen av mobilmodeller, så det er kjekt å høre gode skussmål på en og samme telefon fra mange folk. Takk, alle som har tatt seg tid til å svare! Enda flere innspill er velkomne :)

Lenke til kommentar

Altså om hun vil ha de beste bildene så er det Lumia 1020 som gjelder. Det er den ubestridte kongen når det gjelder mobilkamera. Den varierer veldig mye i pris. Koster alt fra 1.990 til 3.500. Den er litt større og tyngre enn 925, men er relativt lik hardwaremessig. Den har 32 GB intern lagring og er som sagt den aller beste kameramobilen du får tak i. Grunnen til at disse er såpass lave i pris er at de er litt over et år gamle, og det er kommet mange nyere modeller siden de kom. Men får du tak i en 1020 på tilbud til 1.990 (som jeg gjorde), så er det er sikker vinner.

Det er du nok ikke alene om å mene :) Det blir en avveining mellom pris, kamera og brukervennlighet. Fikk foreslått 1020 fra mannen i telebutikken, men jeg fant den ikke til en grei pris akkurat nå. Skulle kanskje kjøpt en til meg selv om jeg trengte ny mobil nå :p Men tror vi setter prisgrensa på ca 1500 kr, så da ser det ut til at 925 er en god kandidat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...