Gå til innhold

Intervju med en ingeniør (Skoleprosjekt)

ivertor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et skoleprosjekt om et yrke som jeg syntes er interessant. Jeg har da valg ingeniør. Vi skal ha en presentasjon for klassen, og vi skal også ha et intervju. Om du har et par minutter til å svare på disse spørsmålene hadde det vært supert!

1. Hvordan har du det på jobb, og trives du?

2. Hvilken type ingeniør er du, og hvilken utdanning har du?

3.Hva gjør du på jobben, er det mye kontorarbeid?

4. Bryr du deg mye om lønnen du får?

Tusen takk på forhånd!

Hilsen gutt i 10. klasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at du tar en titt på dokumentasjon fra NOA (del av STAMI). Hovedrapporten fra 2008 bør være veldig relevant for særlig spørsmål nr. 1, og åpner for muligheten til å se det i forhold til andre yrker. Angående lønn, er nok NITO og Tekna de beste kildene. NITO har en slags kalkulator som viser gjennomsnittslønn sett opp mot erfaring, sektor og arbeidssted, og denne mener jeg er offentlig (tilgang til Tekna sin statistikk krever medlemskap).

Siden jeg er student, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med intervjuet – men jeg ser for meg at nevnte informasjon vil kunne hjelpe deg med prosjektet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hvordan har du det på jobb, og trives du?

Har det helt knall, og trives som bare rakkern. Det er litt travelt for tida og jeg gjør 45-50 timer i uka noe som vel er litt i overkant av hva jeg egentlig synes er greit. Men, det går greit for to grunner; jeg vet det kommer roligere tider, dette går i bølger. Og, jeg trives fryktelig godt med det jeg jobber med.

2. Hvilken type ingeniør er du, og hvilken utdanning har du?

Jeg er landmåler, med utdannelse i geomatikk fra NMBU.

3.Hva gjør du på jobben, er det mye kontorarbeid?

Nå for tida er det en del prosjektledelse, kvalitetssikring og support internt i firmaet, så det er (dessverre) for det meste kontorarbeid. Får allikevel kommet med en del ut i felt, da mest på vei-anlegg og bygg rundt om i landet.

4. Bryr du deg mye om lønnen du får?

Ja, kan vel ikke si noe annet. Men, helt oppriktig mener jeg det er viktigere å trives i jobben enn å få godt betalt. Hva skal jeg med penger om jeg mistrives??

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...