Nylon Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Min svigerfar ønsker å se på tv på hytta. I dag må han slå på en generator for å se tv gjennom Canal Digital. Dette er en litt kostbar og tungvint løsning da generatoren gir tegn til å fuske og han må betale endel til canal digital for relativt lite tv-titting. Han ønsker nettilgang for å se på Nrk. Dette er den eneste kanalen han ser på. Jeg har tenkt på Ipad med sim-kort, men det er dårlig dekning på hytta - så jeg tror dette er utelukket. Hva kan være den beste løsningen for å få raskt nok nett til å streame NRK på hytta? Tar i mot alle forslag med takknemlighet! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Vil avhenge av dekning, må kanskje ha 4G for å få bra nok til å streame TV. Lenke til kommentar
Nylon Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Så dersom man ikke har 4g vil det ikke gå? Når jeg bruker telefonen på denne hytta går det svært tregt. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Så dersom man ikke har 4g vil det ikke gå? Når jeg bruker telefonen på denne hytta går det svært tregt. Vel, når kravet er å kunne streame video i god kvalitet, så må du selvsagt også ha tilgang på grei hastighet. Dere kan alltids sjekke dekningskart og kontakte de som har best i området og forhøre om muligheter. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Ice.net kan ha god dekning i hyttestrøk. Ole Lenke til kommentar
Nylon Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Ok, tusen takk for svar. Ser ut til at ice.net kan bli den beste løsningen. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Husk at det ofte er med begrensninger på mengde data overført hos enkelte aktører. Streaming spiser opp denne mengden veldig raskt. Dersom mobilnettet er dårlig der vil det nok fremdeles være den beste løsningen å holde seg til parabol. Er det solcelle anlegg på hytta? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Sist gang jeg sjekket ice var det uaktuelt, de kunne ikke love hastighet. Du trenger 5mbps ca. Er nettet ustabilt eller senker hastigheten titt og ofte blir det rimelig irriterende å beskue videostrømmer. Jeg bygde et trådløst nett fra noen med fast fiberlinje ca 3 km unna hytta. Så delte jeg med et par hyttenaboer. Så det endte med 100,- pr. måned for meg + utstyret da (kostnad delt mellom de tre hyttene). ...men du trenger relativt uhindret luftlinje til noen med fastlinje da, samt strøm. Endret 16. desember 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
qwert Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Om det kun er NRK som er ønskelig kan kanskje en 12V-TV som er klargjort for RiksTV frigjøre fra både generatoren og unødvendige betalinger til CanalDigital. 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Som "qwert" er inne på, sendes NRK gratis via bakkenettet til RiksTV. Man trenger ikke eget abonnement til det, bare en dekoder og antenne som er i stand til å ta i mot signalene. Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Med en laptop og denne, bør det være mulig å se på NRK. Dersom det er dårlig dekning der, kan det hende man må skaffe en større antenne. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Om (K)riks-tv har dekning der så gå for det. NRK sendes ukodet der. Streaming fungerer som regel smertefritt på 3G, akseptabel kvalitet på en iPad fra omkring 1 Mbit/s. Kan faktisk være en fordel at hastigheten er dårlig da det fører til at de latterlige lave datakvotene varer lenger. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Er jo mulig å prøve satelitt bredbånd og?http://www.breiband.no/privat/abonnement/satellitt Har du også 30 dagers prøvetid, så du kan teste om det funker. Mulig med hastigheter opptil 20 mbit, så blir omtrent som 3g. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 1499 for fri bruk, og den satellitten står lavere på horisonten enn CD og Viasat sine. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Hvis målet er å kun se på NRK, er jeg enig med dem som anbefaler en typisk hytte-TV som drives av 12 volt, og en Riks-TV antenne. Det er helt gratis. Du kan se TV hele dagen, og ikke bruke opp datakvoten eller betale ekstra. Skulle du ønske flere kanaler, kan du kjøpe et abonnement. Men NRK er gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå