Tangent Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Har et P8Z77-V Premium kort hvor jeg prøvde å sette opp to Kingston HyperX 120 GB SSD i Raid0. Ble ikke akkurat det jeg hadde håpet på. Koblet disse til 6Gb Intel-kontrolleren. Alt funker som det skal, men den bruker jo en "evighet" på å boote opp - godt over 1 minutt. Greit nok at disse diskene ikke er de gjeveste SSD'ene der ute, men 2 slike i Raid0 på hver sin (dobbel/trippelsjekket) Intel 6Gb-kontroller bør være mer responsive enn en "svett" Crucial M500 120GB på mSata kontrolleren (som bare er en 3Gb kontroller) hvor maskinen raskt og villig er oppe og går på 21 sek. RaidO oppsettet mitt med HyperX-disken var bare for moro skyld - kun for å se hvordan det gikk (eller ikke). Har riktignok 16k stripe-sett i.h.h.t Intels anbefalinger, enda jeg ser på nyere oppsett som kjører med både 32 og/eller 64k, sågår 128k. Har vondt for å tro at den store flaskehalsen ligger her. Settet ble satt opp med IRST 10.05 drivere (var de nyeste på det tidspunktet). SSD'ene var ferske rett ut av boksen. Har selvfølgelig på "write-caching" og skrudd av "Write-cache buffer flushing".... Med et gjennomtenkt og godt oppsatt RaidO-sett vet jeg av diverse tester at denne maskinen blir rimelig "snappy".. Har 3770K CPU og Kingston HyperX 2400 MHz 16GB CL9 RAM, så maskinen i seg selv er ikke noen sinke, eller har begrensninger pga budsjett-komponenter. CPU går på 3500/3900 GHz og RAM på 2400 MHz v/11-13-13 tilgangstider - alltid. Nå tenkte jeg at jeg skulle fleske til og stappe inn 4 stk 256 GB Samsung 850PRO evt EVO, Sandisk ExtremePro/Ultra II eller Intel 530 og kjøre i RaidO, kanskje Raid5. Problemet er at jeg har ikke 4 stk 6Gb Intel kontrollere på kortet, kun da 4 stk Marvel 88SE9230 kontrollere. Her er det pris og tilgjengelighet som bestemmer, og tidspunkt. Tenkte dette skulle være romjulsmoroa mi.... Det jeg da lurer på er følgende: - Har noen av dere erfaring med 4 SSD'e på nevnte Marvell kontroller - Annen fremgangsmåte enn med Intel kontrolleren - Andre drivere for Raid oppsett (egne Marvell-drivere istedet for IRST) - Andre tweaks i systemet når det er oppe og går Eller er det bare å drite i det og heller kjøpe seg en egen PCIe-kontroller? Ser jo fordelen med å kjøpe tilleggskontroller, for da kan man teoretisk flytte kontrolleren med diskene "rett over" på et annet HK og beholde integriteten til diskene i Raid-oppsettet, men det blir jo en annen historie.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå