nybegynner_ Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Kjære brukere av diskusjon.no, være så snill og hjelp meg: Jeg leter etter en undertekstprogram som har svarte rektangler i bakgrunn. Altså der den hvite teksten automatisk blir skrevet på de svarte rektanglene i bakgrunnen til underteksten. Akkuratt sånn undertekst som er på nrk og andre tv kanaler. Det skal være enkelt å skrive undertekst, ikke noe avanserte og vanskelige greier. Eksempel at man skriver direkte på en video etter å ha åpnet den.Slik at de svarte rektanglene automatisk dukker opp mens jeg skriver underteksten. Jeg har søkt på internett i timesvis og har ikke klart å finne en slik programvare. Så jeg hadde virkelig satt pris på å få løst dette problemet med å finne. PS: Usikker på om dette er riktig forum, hvis ikke kan dette spørsmålet flyttes til riktig forum, takk. Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Aegisub kan iallefall dette.. For å få effekten må du; Subtitle -> Styles Manager -> Edit -> THIS Lenke til kommentar
nybegynner_ Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Stelar, det er et veldig bra forslag og jeg takker for dette. Men jeg holder spørsmålet åpent, om det er noen andre som vet om lignende, gjerne vanskelige og avanserte eller enkle lette programmer til å lage underteksteffekter som nrk, altså subtitle i svarte bokser, så hadde jeg virkelig satt stor pris på om dere kunne være så snill å komme med navn på slike subtitle programvarer, for det er veldig vanskelig å finne slike, derfor tenkte jeg at denne tråden kunne gjøre det enkelt å finne dem. God jul foresten. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Men hvordan skal du bruke dette? NRK og andre som du nevner legger ikke (som regel iallefall) teksten inn i selve video-fila, men den blir lagt i en fil ved siden av. .srt er vanlig filformat for subtitles. Det finnes masse programmer for å lage disse filene, for eksempel: http://www.synchrimedia.com/ .srt er noe som mange programmer leser helt fint. Skal videoen på youtube for eksempel har youtube egne muligheter for subtitles. Vet ikke om det var til hjelp? Lenke til kommentar
nybegynner_ Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Men hvordan skal du bruke dette? NRK og andre som du nevner legger ikke (som regel iallefall) teksten inn i selve video-fila, men den blir lagt i en fil ved siden av. .srt er vanlig filformat for subtitles. Det finnes masse programmer for å lage disse filene, for eksempel: http://www.synchrimedia.com/ .srt er noe som mange programmer leser helt fint. Skal videoen på youtube for eksempel har youtube egne muligheter for subtitles. Vet ikke om det var til hjelp? Jo takk for rådet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå