Tanner Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Hei. Skal søke på dataingeniørstudiet hist tilbyr til neste år, og lurer på om jeg burde ta forbedre karakterene mine i fysikk og matte for å sikre meg plass. I fjor tok jeg halvårsrealfagskurset til hist med matte R1, R2 og fysikk. ved siden av dette jobbet jeg, og det ble liten tid til å jobbe med fagene utenom forelesningene. Jeg endte med å få E / 2 i begge fag, og det er disse to karakterene som trekker mest ned for min del, foruten nynorsk som jeg også har fått 2'ere i. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg legger sammen alle karakterpoengene mine, men hvis tar med alle karakterene fra vitnemålet, kompetansebeviset (generell studekompetanse) og realfagskurset ender jeg med et gjennomsnitt på 3.9. Tipper jeg regner med flere karakterer som overlapper her, noen som kan hjelpe meg med utregningen? Jeg blir 23 i 2014, noe som vil gi meg 6 alderspoeng om jeg ikke tar helt feil, og jeg har svennebrev, dog i et urelatert fagfelt. Vil det hjelpe? Hvis jeg burde forbeder matte- og fysikkarakterene mine, hvor kan jeg melde meg opp til eksamen? Dette ble en del lengre enn jeg hadde planlagt. Men har en del jeg må få oppklaring i før våren. Lenke til kommentar
niloy Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Jeg tror ingeniørlinjene krever karakteren 4 eller bedre i matte R2. Var et krav før, vet ikke om de har endret på det.. Endret 15. desember 2014 av niloy Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Jeg tror ingeniørlinjene krever karakteren 4 i matte R2. Tror ikke bachelor på hist krever det. Og beste du kan gjøre TS, er å sende en mail til Hist, de har egne folk som jobber med å svare på nettopp dette. Endret 15. desember 2014 av Sampson Lenke til kommentar
niloy Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg tror ingeniørlinjene krever karakteren 4 i matte R2. Tror ikke bachelor på hist krever det. Fant heller ikke noe om det på Samordnaopptak sine sider (kravkode HING). Mulig de har endret på det. Poenggrensen i fjor for å komme inn på HiST var: Primær: 39,4 Ordinær: 46,8 Med 3.9 i snitt + alderspoeng + realfagspoeng (noe mer jeg har glemt?), tror jeg du fint skal klare å komme inn på dataing linja ved HiST, avhengig av søkere i 2015. Men hvsi du klarer å forbedre på karakterene er det jo ganske kjekt. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Jeg tror ingeniørlinjene krever karakteren 4 i matte R2. Tror ikke bachelor på hist krever det. Fant heller ikke noe om det på Samordnaopptak sine sider (kravkode HING). Mulig de har endret på det. Poenggrensen i fjor for å komme inn på HiST var: Primær: 39,4 Ordinær: 46,8 Med 3.9 i snitt + alderspoeng + realfagspoeng (noe mer jeg har glemt?), tror jeg du fint skal klare å komme inn på dataing linja ved HiST, avhengig av søkere i 2015. Men hvsi du klarer å forbedre på karakterene er det jo ganske kjekt. Jepp, og det skader absolutt(!) ikke å freshe opp matte før en starter ^^ Endret 15. desember 2014 av Sampson Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Hvordan fungerer det å ta opp eksamen i et fag? Hvor lenge før må jeg melde meg opp? Hvor melder jeg meg opp, kostnad osv. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg tror ingeniørlinjene krever karakteren 4 i matte R2. Tror ikke bachelor på hist krever det. Og beste du kan gjøre TS, er å sende en mail til Hist, de har egne folk som jobber med å svare på nettopp dette. Blir nok til at jeg tar en telefon for å få undersøkt litt ja. =) Jeg tror ingeniørlinjene krever karakteren 4 i matte R2. Tror ikke bachelor på hist krever det. Fant heller ikke noe om det på Samordnaopptak sine sider (kravkode HING). Mulig de har endret på det. Poenggrensen i fjor for å komme inn på HiST var: Primær: 39,4 Ordinær: 46,8 Med 3.9 i snitt + alderspoeng + realfagspoeng (noe mer jeg har glemt?), tror jeg du fint skal klare å komme inn på dataing linja ved HiST, avhengig av søkere i 2015. Men hvsi du klarer å forbedre på karakterene er det jo ganske kjekt. Som sagt aner jeg ikke om snittet mitt er så høyt som 3.9, tror det er ganske mye lavere. 3.9 fikk jeg ved å legga sammen alle karakterene mine, to ikke høyde for karakterer som overlappet feks. Nå står det primær 41.4 og ordinær 49.6 på hist sine hjemmesider. Lenke til kommentar
niloy Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Hvordan fungerer det å ta opp eksamen i et fag? Hvor lenge før må jeg melde meg opp? Hvor melder jeg meg opp, kostnad osv. Litt usikker, men tipper du finne noe her: http://www.udir.no/spesielt-for/privatister/for-privatister/ Poenggrensen jeg oppga fant jeg selv under HiST sine sider (under beskrivelsen av dataingeniør studiet), mulig det ikke var oppdatert. Som Sampson nevnte vil det være ganske greit å ta opp matten, ellers blir det tøft når du skal ta Matte 1 ved HiST. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Hvordan fungerer det å ta opp eksamen i et fag? Hvor lenge før må jeg melde meg opp? Hvor melder jeg meg opp, kostnad osv. Litt usikker, men tipper du finne noe her: http://www.udir.no/spesielt-for/privatister/for-privatister/ Poenggrensen jeg oppga fant jeg selv under HiST sine sider (under beskrivelsen av dataingeniør studiet), mulig det ikke var oppdatert. Som Sampson nevnte vil det være ganske greit å ta opp matten, ellers blir det tøft når du skal ta Matte 1 ved HiST. Skal sjekke ut linken. Takker Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Hei! Jeg har gått 3 år på dataingeniør-utdanning på HiST tidligere (ble ferdig i sommer). Du søker med resultatene fra forkurs. Søkere fra forkurs en egen kvote (FOR), ifjor fikk alle som søkte i denne kvoten tilbud om plass. Min kilde er samordnaopptak, for øvrig informasjon, les her. PM meg hvis du vil høre om utdanningen osv. Endret 19. desember 2014 av DoitNow 1 Lenke til kommentar
Alviyo Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 For å bli vurdert i forkurskvoten må man ta hele forkurset, ikke bare realfagene. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 For å bli vurdert i forkurskvoten må man ta hele forkurset, ikke bare realfagene. Så da kommer jeg ikke inn under den kvoten da. =/ "Alle karakterene du har på vitnemålet ditt regnes med i gjennomsnittskarakteren." Betyr det at jeg skal regne med karakterene som overlapper også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå