ChiaroScuro Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Har sett det nesten hver dag, hele livet, og alle vet hva det er,men hva heter det skiltet som står øverst i fronten på buss, trikk og t-bane, og forteller hvor den går? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Har det et eget navn? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 ruteskilt??? https://books.google.no/books?id=DzntaeoICTAC&pg=PA57&lpg=PA57&dq=visual+dictionary+bus&source=bl&ots=pe03wf1L0I&sig=iPjKe8QIiwLS-hmtwcuWMOrE1dA&hl=en&sa=X&ei=XgCPVKW2OeXNygOi5oKQAw&redir_esc=y#v=onepage&q=visual%20dictionary%20bus&f=false Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg ville vel gjerne kalt det destinasjonsskilt eller noe annet i samme stil. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Ledpanel Lenke til kommentar
Populært innlegg Emancipate Skrevet 15. desember 2014 Populært innlegg Del Skrevet 15. desember 2014 14 Lenke til kommentar
ahw_ Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Så vidt jeg vet er det Mobitec som lager skiltene til bussene i tromsø. De kaller det visst ikke noe annet enn LED-skilt som viser rutenummer og destinasjon. Jeg har ikke hørt om et spesifikt begrep for det skltene brukes til. Skal må gå ned på nivået til teknologien som brukes, er LED vanlig i dag. Man kan kalle det LED-panel/skjerm. Man kan vel også kalle det «dot-matrix display». Disse begrepene trenger man ikke akkurat å bruke i dagligtale. Endret 15. desember 2014 av ahw_ Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg husker på en gammel buss (der de hadde en spak for å skifte mellom lapper) at det sto et betegnende ord ved spaken, men jeg kan ikke huske hva det sto. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Jeg husker på en gammel buss (der de hadde en spak for å skifte mellom lapper) at det sto et betegnende ord ved spaken, men jeg kan ikke huske hva det sto. Og bytrikken i Oslo hadde en sveiv som roterte en 4" x 4". Den hadde et navn på hver langside. Trikken kunne altså gå til f.eks Grefsen, Etterstad, Sinsen og Skillebekk. Den trikken kunne ikke gå til f.eks Skøyen. Men "skiltet må jo ha et navn! Tenk dere et arbeids oppdrag på trikkeverkstedet: Vask, oppdater, endre "den dingsen som viser hvor trikken/bussen skal til". Det er mange unødvendige bokstaver, det! Eller, tenk dere en buss fra Bjerke til Fornebu, som viser "Bjerke". Hva skal man si til føreren? "Du har glemt å endre ?????" Er det ingen som jobber i Ruter i dette forum? Endret 15. desember 2014 av Thonord 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg ville vel gjerne kalt det destinasjonsskilt eller noe annet i samme stil. Ifølge wikipedia heter det dette på amerikansk-engelsk. http://en.wikipedia.org/wiki/Destination_sign Der er det mange navn på dette på engelsk. Men selv den tjukkeste engelsk-norsk boken min har ikke oversettelse for "destination sign" eller "destination indicator". Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Hvis fører har glemt å skilte om er det akkurat det du sier "Hei, du har glemt å skilte om" Men mer høflig vil det nok være å spørre om han er klar over at det er skiltet feil. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Alle vet hva det er, min ingen vet hva det heter. Jeg får bruke ordet "Merket Xxxxxx". Ytterligere forslag er unødvendige. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 En bussjåfør jeg kjenner, med et par tiårs erfaring, kaller det destinasjonsskilt. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 De gamle analoge kassene med sveiv og rull med ymse navn på, ble såvidt jeg husker rett og slett kalt skiltkasse. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 Bingo!!! Takker og bukker Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 De gamle analoge kassene med sveiv og rull med ymse navn på, ble såvidt jeg husker rett og slett kalt skiltkasse. Den betegnelsen brukes enda. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Kjært barn har nok mange navn. Ruteskilt, destinasjonsnummer, skiltkasse etc. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10876024.ece Skiltkasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå