ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Er du personlig 10-15% av trafikken? Det er null stress for deg å begynne kollektivt, ta eventuelt problemene når de dukker opp. Du skal ikke se bort ifra at kapasiteten økes etterhvert og greier. - Noen samkjører ja, mye flere kunne ha gjort det. - Det finnes langt flere tohjulede alternativer enn sykkel. Jeg utgjør også en andel av trafikken, derav vil jeg også påføre ekstra belastning på kollektivtrafikken om jeg velger å benytte den. For min del er kollektivt fullstendig uaktuelt pr. i dag, det tar nemlig 20 minutter mer hver vei enn det tar å bruke personlig transport. I sommerhalvåret kjører normalt ikke bil til jobb, men benytter alternative former for personlig transport. Om vinteren derimot tar jeg bilen, det er mest behagelig. Motorsykkel er et tohjulet alternativ som utgår for meg, sånn i tilfelle du lurte. Uansett, det nytter ikke å se på individer når det gjelder et kollektivt problem. De gangene jeg selv har vært ute for anlegg hvor man sperrer av kjørefelt på den måten så har det kun vært de to-tre første dagene trafikken har vært et reelt problem på denne måten som her, så har tettheten tatt av så det er nok mer muligheter for befolkningen enn hva man sikkert vil tro på. Mange velger kanskje å reise noe tidligere til og fra ærend og jobb, andre samkjører og andre der igjen velger kollektiv så de slipper å sitte i den køa. Og det finnes nok flere alternativer for folk enn hva vi trolig greier å komme på i denne tråden siden ingen av oss kan kjenne alle situasjonene som oppstår for de enkelte. Kjøremønsterendringer skaper alltid problemer i begynnelsen, så venner folk seg til endringen i kjøremønster og kjører derfor på et annet vis. En viss andel (de som har mulighet) vil nok primært kjøre når trykket er mindre, samt at en del nok vil droppe turen i sin helhet. Dog vil de fleste kjøre som vanlig, men være kjent med utfordringen og derav kjøre på en måte som gjør at problemet blir mindre enn den første dagen det var slik. I det aktuelle tilfellet, altså innsnevringen på Ring 3 har man visst gjort endringer slik at man skal få noe mer effektiv trafikkavvikling enn man ville fått slik det var forrige mandag. Riktig, du blir isåfall en belastning på kollektivtrafikken, en belastning jeg er sikker på at kollektivtrafikken klarer å håndtere. At du synes bil er mer praktisk for deg er greit nok, men dette underbygger jo bare påstanden min, at det handler om at folk ønsker den letteste løsningen for de selv, og når det gjelder biler så strekker samfunnet seg allerede langt for å gjøre det lettest mulig, hvor mye skal vi ofre for å gjøre det enda lettere for denne gruppa? Det er jo åpenbart at folk allerede er ganske "bortskjemt", når å bruke 20 minutter lengre tid omtales som noe som "Ikke har noe med realitetene å gjøre". Eller at du ikke ønsker å benytte helt fine tohjulede alternativer fordi bil er mer behagelig. Det er det som er realiteten med disse forsinkelsene, alternativene eksisterer, man er ikke tvunget til å sitte i køen som dannes av denne endringen. Og dette er mulig løsninger også på ikke-individ-nivå, Oslo har ikke noen oppsiktsvekkende høy kollektivandel feks. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 20 minutter mer hver vei er for ordens skyld mer enn en dobling av reisetiden min. Jeg bruker pr. i dag 15 minutter hjemmefra til jobb, mens det altså tar 35 minutter med kollektivtransport. Hjemover er det riktignok litt mindre forskjell, men til gjengjeld har jeg ikke regnet med tiden for å komme seg til og fra kollektivtransporten, forsinkelser og det enkle faktum at man blir mer låst til avreisetider (altså ventetid) Selv om Oslo ikke har noen oppsiktsvekkende høy kollektivandel er fortsatt store deler av byens kollektivtnett overbelastet. Det var en periode jeg brukte kollektivt til jobb, gjengangeren var at jeg måtte vente et par bussavganger før det kom en buss jeg fikk plass på.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 20 minutter mer hver vei er for ordens skyld mer enn en dobling av reisetiden min. Jeg bruker pr. i dag 15 minutter hjemmefra til jobb, mens det altså tar 35 minutter med kollektivtransport. Hjemover er det riktignok litt mindre forskjell, men til gjengjeld har jeg ikke regnet med tiden for å komme seg til og fra kollektivtransporten, forsinkelser og det enkle faktum at man blir mer låst til avreisetider (altså ventetid) Selv om Oslo ikke har noen oppsiktsvekkende høy kollektivandel er fortsatt store deler av byens kollektivtnett overbelastet. Det var en periode jeg brukte kollektivt til jobb, gjengangeren var at jeg måtte vente et par bussavganger før det kom en buss jeg fikk plass på.. Det er greit nok det, synes du det fortsatt er verd å kjøre bil med den ekstra forsinkelsen, så skal du få lov til det. Jeg er bare ikke så sikker på at samfunnet skal strekke seg langt for at du skal slippe forsinkelser i bil, bare fordi du mener 35 minutt kollektivt er for lang tid å bruke. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 35 minutter med kollektivtransport er latterlig lang tid, det er faktisk kun 10 minutter mindre enn det tar å gå. Hele greia er jo at jeg IKKE vil finne meg i ekstra forsinkelser, som en følge av det kjører jeg gjennom diverse boligstrøk og holder meg unna de store veiene. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Kanskje på tide med egen tråd for dette nå? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Diskusjon mellom de to staeste folka jeg vet om her inne, imot hverandre. Lurer på hvem som vil gi seg først, hvem tenker dere? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Det er det som er essensen "fungerer best", folk mener bil er mere behagelig enn alternativet, det gjør ikke alternativet umulig. Er det mer enn 4km har man vel krav på buss? Jeg har tilgode å snakke med en eneste person som bor i våre større byer som påstår at det er umulig for de å klare seg uten bil der det faktisk er umulig. Om du ønsker en nyansert framstilling, som du tilsynelatende ser ut til å trakte etter, så bør du være svært forsiktig med å bruke ordet "umulig". AtW Si meg, kjenner du til hvordan ALLE familier har det i sin hverdag? For det er nemlig slik du ordlegger deg, og svaret er at det gjør du ikke! Det gjør ikke jeg heller, derfor så sier jeg at for enkelte så passer løsningen din, mens for andre så gjør den ikke det. Hvorfor er det så vanskelig å godta? Ingen står i rush-trafikken for moro skyld, det er en grunn til at en er nødt til det. Når kollektivløsninger ikke fungerer, så er en nødt til å velge det som gjør dette mulig å gjennomføre i hverdagen. Jeg kan starte tidlige hjemmefra jeg, lenge før rush-trafikken begynner, men det hjelper ikke når barnehage og SFO ikke åpner før kl. 07.00, og jeg selv begynner kl 07.30 på jobb i en helt annen retning. Jeg er også avhengig av bilen i jobben, men er ikke yrkessjåfør, men trenger den for å komme fra arbeidsoppdrag til arbeidsoppdrag spredt i forskjellig retninger. Tror du jeg er alene om å ha det slik.....? Det er ikke alle i trafikken som er "matpakke-kjørere", noen av oss har den også som verktøykasse, kontor, garderobe, spise rom etc. Og vi er også en vesentlig del av rush-trafikken, ikke kan en begynne å jobbe hos kunder lenge før "hanen galer" heller, derfor må også disse yrkesgruppene komme seg til og fra jobb når trafikken er på det verste..... Joda, vi har krav på skolebuss, men jeg vil også ha hjem barna hele og levende. Så det å sende dem langs Riks/Fylkesvei uten gang og sykkelsti, belysning, busslommer og høy farstgrense er ikke et alternativ. Det medfølger et ansvar som forelder når en har små barn, og det ser det ikke helt ut til at du får med deg. Får heller ikke fulgt de til bussen, fordi vi har begynt på jobb lenge før skolebussen kommer. Da tar jeg de heller med i bilen når jeg likevel må til barnehagen, for barn som skal til barnehagen har nemlig ikke krav på skolebuss.... Derfor blir det også skrevet "umulig" for vår del, av sikkerhetsmessige årsaker. Forstår du ikke bruken av ordet "umulig" her, så er du kun ute etter å kverulere på ordbruken, ikke hva den praktiske løsningen er nødt til å være for både oss og ganske mange andre familier i den samme (eller tilsvarende) situasjon. Hadde vi kunnet bruke andre alternativer så hadde vi selvfølgelig gjort det. Dette blir ikke gjort fordi det er praktisk, det blir gjort fordi de offentlige løsningene ikke er der..... Endret 15. desember 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Tråden er splittet fra T-klagemur , tittel kan endres om man ønsker det. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Dette vil kun til en viss grad stemme, det fordrer nemlig at det finnes alternative måter å transportere seg på, alternativt at det tilrettelegges slik at man slipper transporten i utgangspunktet. Denne antagelsen forutsetter at alle reiser må gjennomføres uansett. Det holder neppe vann. Når det gjelder eksempelvis trafikantene som bruker E18 vestfra til Oslo har nok veiprising relativt liten betydning i forhold til mange andre steder.. Det er faktisk en del der ute som har kjøpt seg biler til over en halv million for å ha en bil de kan pendle i Teslafeltet med.. (Ja, det omtales ofte som Teslafelt uti der grunnet den drøyt store konsentrasjonen av slike biler i enkelte områder) Jeg så en beregning fra vegvesnet for en del år siden som konkluderte at en bompris til oslo på 90,- ville ha fjernet hele grunnlaget for å bygge ny e18 (I.e. det ville fjernet køene nå og innen overskuelig fremtid). Dette er noen år siden, så prisen har sikkert vokst litt siden den gangen, men det er nok grunn til å tro at økonomiske tyngdelover ikke er opphevet i bærum heller. At det vil være store fordeler knyttet til arbeidsplasser der folk også bor er det jo ingen tvil om, problemet er at slike tiltak tar tid.. Litt mer tid enn det tar å forberede arbeider på Ring3. At det tetter seg ekstra ved slike arbeider er jo bare et symptom på sykdommen. Ingen påstår at virkningsfulle tiltak mot overdreven bilbruk kan tas i bruk for å avhjepe noen dagers kø p.g.a. veiarbeid. Som nevnt vil køen som skapes her i seg selv være den viktigste regulerende mekanismen, så etter litt tid vil ikke utslagene bli like store. Hint: Mindre biler betyr altså at bilene er mindre i omfang. Færre biler betyr at det er et mindre antall biler. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+mindre&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Mindre er synonymt med færre. Du hadde greid å forstå dette med litt mindre vrangvilje. Hvor kommer 20000 fra? Det er et kjapt anslag fra meg. E18 ved Lysaker hadde i 2009 et ÅDT på 89000. Det er grunn til å tro at en svært stor andel av disse skal til Oslo i forbindelse med arbeid, det er også grunn til å tro at antall biler har tiltatt siden 2009. Gjennomsnittlig antall personer pr. kjøretøy er garantert høyere enn 1. 20000 personer er nok ikke så langt unna realiteten. 1.2 PAX pr. bil er vanligvis et temmelig robust anslag på utnyttelsen av biler i rushtrafikken* . Fritt etter minnet så snakker vi her om 6 felts motorvei (3 felt i hver retning) og over to timer. Det gir ca 2800 biler pr. felt over to timer. Det er fullstendig umulig. Ja, rushtidsavgift er nok et bra tiltak under 5 mnd med veiarbeid? Si meg, har du tenkt gjennom hva du har skrevet i det hele tatt? Ja, tenker du på hva det er du svarer på? Hvor leser du at jeg foreslår dette for et strakstiltak for å avhjelpe kø ved veiarbeid. *) Hvis vi antar at trafikken greier 40km/t ved 1800 biler pr. time da har vi i snitt under 1.5s avstand og ved en feltbredde på 3.5m, en arealbruk pr. kjøretøy på ca 60m^2. Under 1,5 sekund avstand er nok ikke så urealistisk i rushtrafikken. At noen er under 1.5s er ikke urealistisk. At det er under 1.5s i snitt, det gir opphav til svært tett kødannelse og så mye sjokkbølgeopphopninger av trafikk at det meget raskt stopper opp. Se f.eks http://www.indevelopment.nl/PDFfiles/CapacityOfRroads.pdf Og hvor mye overkapasitet har man så på kollektivnettet i dag? Hvor mye ekstrakapasitet har man på jernbanen fra Asker til Oslo? Kanskje mindre enn hva man burde ha, men rushtidsavgift bør jo også vurderes på kollektivtransport for å spre trafikken. Mer kapasitet på jernbane kan imidlertid hentes uten å bruke mer areal siden norsk jernbane i hovedsak er begrenset av smått togmatriell og dårlige signalsystemer. Det samme kan ikke sies for transport som er basert på bilbruk. *) Det later imidlertid til å være noe lavere i norge, nærere 1.05 hvis en skal tro aftenspostens fremstilling av vegdirektoratets tall: http://bil.aftenposten.no/bil/Mener-samkjoring-er-losningen-pa-koproblemene-i-byene-66523.html#.VI9Fg3tWXP0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå