ATWindsor Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Å innlosjeres på hotell er jo en drittløsning det også, hva med at folk bare tar buss, tohjuling eller kompiskjører? Det er argumenter for begge sider, men det er mange hensyn å ta her utover bilister. VIdere skal folk jobbe om natta også, noe som også er mindre gunstig for arbiedtakerene. Det er vesentlig bedre at noen titalls, muligens opp mot et par hundre mennesker innlosjeres på hotell enn at titusenvis blir vesentlig forsinket på vei til jobb. Så lenge de lar sperrene stå og ikke tar de bort og setter de tilbake i ett sett vil brukermassen tilpasse seg. En del flere vil velge annen løsning enn bil og etter litt vil køene krympe igjen. Kanskje ikke til samme nivå på samme sted, men mindre biler gir mindre kø også andre steder så det utjevner seg. Etterspørselen etter transport er svært elastisk, mengden kø er dermed et utrykk for brukermassens vilje til å betale med tid for å kunne bruke sitt valgte transportmiddel. Denne viljen endres neppe i vesentlig grad av litt veiarbeid, men det kan naturligvis ta noe tid før mange får tilpasset seg den impulsen en plutselig endring medfører. Da kan vi jo bare kutte ned til en tofelsvei inn til byen da, så er problemene våre med utslipp osv løst? Eller var det ikke helt slik kanskje? Det er ikke alle som har noe valg.. Det er faktisk ganske mange som ikke har noe valg. Vil egentlig mindre biler løse problemet? Jeg ser ikke helt for meg at køen blir vesentlig kortere om man kutter ned en halvmeter i lengden på hver bil.. Forskjellen er at noen tvinges til å flytte ut av sitt eget hjem, mens andre fint kan velge en løsning som gjør at de ikke må sitte i kø så lenge. Det er utrolig mye færre som ikke har noe valg enn det antallet som sitter aleine i en bil og sturer per i dag, hvor mye skal samfunnet strekke seg for ivareta denne unødvendigheten. Og jo, ganske lite senking i antallet biler hjelper mye, fordi veiens kapasitet kollapser når det dannes kø, den blir bare ca halvparten av maks kapasitet når kødannelse begynner. Her i trondheim er det nå om vinteren lange køer inn til byen fra sør, mens om sommeren flyter det mye greiere, antakelig pga et lite fåtall syklister som kjører bil istedet. AtW 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Forskjellen er at noen tvinges til å flytte ut av sitt eget hjem, mens andre fint kan velge en løsning som gjør at de ikke må sitte i kø så lenge. Det må selvsagt være frivillig med hotellopphold, men like fullt et alternativ. Slik er det ved en god del byggeprosjekter rundt i Norge, ved konserter mm. Det er en svært liten ulempe at noen få mennesker bor på hotell for en kort periode sett i forhold til at titusener av arbeidstakere blir forsinket til jobb (det er faktisk ikke slik at kollektivtrafikken er dimensjonert for å takle disse passasjerene heller..) hver dag i månedsvis. Det er utrolig mye færre som ikke har noe valg enn det antallet som sitter aleine i en bil og sturer per i dag, hvor mye skal samfunnet strekke seg for ivareta denne unødvendigheten. Hvis 20000 personer ekstra skal reise kollektivt fra Sandvika og fordeles på området Rikshospitalet-Nydalen med ca halvparten og den andre halvparten til sentrum.. Hvordan skal kollektivtrafikken takle dette i løpet av de to timene hver morgen folk drar til jobb? Tror du det er en så stor overkapasitet på kollektivtransporten i dag? Og jo, ganske lite senking i antallet biler hjelper mye, fordi veiens kapasitet kollapser når det dannes kø, den blir bare ca halvparten av maks kapasitet når kødannelse begynner. Her i trondheim er det nå om vinteren lange køer inn til byen fra sør, mens om sommeren flyter det mye greiere, antakelig pga et lite fåtall syklister som kjører bil istedet. En reduksjon i antall hjelper nok mer enn å bruke mindre biler ja. Problemet er at det ikke finnes tilfredsstillende transportmetoder som et alternativ til bilen, da bruker man bilen.. Dette gjør man også i biler med langt verre rushtrafikk enn Oslo. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Her er gode alternativer til bilkjøring om du er redd for kollektivkapsiteten (ikke at jeg tror at 20 000 ekstra må kjøre kollektivt for å løse opp denne floka): Sykkel Tohjuling Samkjøring Og om det ikke er tvang å flytte til hotell, så er det tvang å flytte til hotell eller få stor støyplage. Matpakkejøring er frivillig. AtW Endret 12. desember 2014 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Da kan vi jo bare kutte ned til en tofelsvei inn til byen da, så er problemene våre med utslipp osv løst? Eller var det ikke helt slik kanskje? Det er ikke alle som har noe valg.. Det er faktisk ganske mange som ikke har noe valg. Og likevel ser man hver gang at mengden biltrafikk reduseres når det fjernes vei, og øker når det legges til. Hvem du mener har et valg eller ikke har liten betydning, dette er hvordan trafikk faktisk fungerer. Det finnes to praktiske tiltak for å redusere trafikk. Kø (Eller egentlig resursbegrensing, fjerning av parkering hører under her) eller veiprising. Vil man ikke ha bompenger (Som monner) må man tåle køen eller flytte. Strukturellt er det man kan gjøre for å redusere problemene transport medfører å sørge for at behovet for nødvendig transport reduseres med å fortette (Obs: Fortette er ikke det samme som å sentralisere). Dette reduserer neppe køene (Endrer ikke etterspørsel), men det blir færre som står i de. Et praktisk konsekvens av fortetting er nemlig å nedprioritere arealbruken til privatbilisme slik at arealene heller kan benyttes til bolig/næringsformål slik at reiseveien forkortes. Vil egentlig mindre biler løse problemet? Jeg ser ikke helt for meg at køen blir vesentlig kortere om man kutter ned en halvmeter i lengden på hver bil.. Bilenes størrelse har svært lite å si på hvor mye plass de tar i fart. Det er avstanden mellom bilene som dominerer arealbruken, køene stopper godt opp lenge før bilens størrelse har vesentlig signifikans (Man regner gjerne at det blir full stopp når det er en frekvens på 1800-2000 kjøretøy/time* som prøver å bruke et kjørefelt Dette tilsier ca 2200-2400 reisende pr. time pr. felt som absolutt maks ved bruk av privatbiler**. En bil i bruk okkuperer ca 50-300m^2, parkert ca 15-25m^2. Vi bruker enorme arealer på å legge til rette for privatbilisme. Hvis 20000 personer ekstra skal reise kollektivt fra Sandvika og fordeles på området Rikshospitalet-Nydalen med ca halvparten Hvor kommer 20000 fra? Det er forøvrig lite hold i antagelsen om at alle som reiser i rushtiden nødvendigvis må reise i rushtiden. Der det er blitt innført rushtidsavgifter viser det seg at det har en god effekt i å både redusere og å spre ut trafikken i tid. *) Hvis vi antar at trafikken greier 40km/t ved 1800 biler pr. time da har vi i snitt under 1.5s avstand og ved en feltbredde på 3.5m, en arealbruk pr. kjøretøy på ca 60m^2. **) Til sammenligning kan tog greit skaleres til å ta 1000 PAX og ha en periode på 3 min. Dette tilsvarer en maksimal kapasitet på 20000/time pr. retning for en dobbeltsporet jernbane, eller tilsvarende til en idealisert 16-18 felts motorvei. (Reellt sett vil en slik vei ha enorm ineffektivitet p.g.a. feltbytter) Endret 12. desember 2014 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Og likevel ser man hver gang at mengden biltrafikk reduseres når det fjernes vei, og øker når det legges til. Hvem du mener har et valg eller ikke har liten betydning, dette er hvordan trafikk faktisk fungerer. Dette vil kun til en viss grad stemme, det fordrer nemlig at det finnes alternative måter å transportere seg på, alternativt at det tilrettelegges slik at man slipper transporten i utgangspunktet. For min del er saken enkel, jeg har en jobb som gjør at jeg er nødt til å være på jobben visse tider på dagen til tross for fleksitid.. Kjernetiden gjør at jeg må være på jobb før 9 om morgenen, og at jeg ikke kan dra før 1430 om ettermiddagen. Dette er ganske vanlige regler å ha, sammen en ytre ramme for fleksitid som gjerne går fra 07 til 17. Skal man da jobbe 8 timers arbeidsdag og kommer på jobb 7 (i begynnelsen av rushet) må man altså være på jobb til 15 (og da begynner rushet andre veien igjen..) Det finnes to praktiske tiltak for å redusere trafikk. Kø (Eller egentlig resursbegrensing, fjerning av parkering hører under her) eller veiprising. Vil man ikke ha bompenger (Som monner) må man tåle køen eller flytte. Strukturellt er det man kan gjøre for å redusere problemene transport medfører å sørge for at behovet for nødvendig transport reduseres med å fortette (Obs: Fortette er ikke det samme som å sentralisere). Dette reduserer neppe køene (Endrer ikke etterspørsel), men det blir færre som står i de. Et praktisk konsekvens av fortetting er nemlig å nedprioritere arealbruken til privatbilisme slik at arealene heller kan benyttes til bolig/næringsformål slik at reiseveien forkortes. Når det gjelder eksempelvis trafikantene som bruker E18 vestfra til Oslo har nok veiprising relativt liten betydning i forhold til mange andre steder.. Det er faktisk en del der ute som har kjøpt seg biler til over en halv million for å ha en bil de kan pendle i Teslafeltet med.. (Ja, det omtales ofte som Teslafelt uti der grunnet den drøyt store konsentrasjonen av slike biler i enkelte områder) At det vil være store fordeler knyttet til arbeidsplasser der folk også bor er det jo ingen tvil om, problemet er at slike tiltak tar tid.. Litt mer tid enn det tar å forberede arbeider på Ring3. Bilenes størrelse har svært lite å si på hvor mye plass de tar i fart. Det er avstanden mellom bilene som dominerer arealbruken, køene stopper godt opp lenge før bilens størrelse har vesentlig signifikans (Man regner gjerne at det blir full stopp når det er en frekvens på 1800-2000 kjøretøy/time* som prøver å bruke et kjørefelt Dette tilsier ca 2200-2400 reisende pr. time pr. felt som absolutt maks ved bruk av privatbiler**. En bil i bruk okkuperer ca 50-300m^2, parkert ca 15-25m^2. Vi bruker enorme arealer på å legge til rette for privatbilisme. Det var det jeg mente også, bra du oppklarer at du tidligere kom med en påstand som ikke hang på greip. Hint: Mindre biler betyr altså at bilene er mindre i omfang. Færre biler betyr at det er et mindre antall biler. Hvor kommer 20000 fra? Det er et kjapt anslag fra meg. E18 ved Lysaker hadde i 2009 et ÅDT på 89000. Det er grunn til å tro at en svært stor andel av disse skal til Oslo i forbindelse med arbeid, det er også grunn til å tro at antall biler har tiltatt siden 2009. Gjennomsnittlig antall personer pr. kjøretøy er garantert høyere enn 1. 20000 personer er nok ikke så langt unna realiteten. Det er forøvrig lite hold i antagelsen om at alle som reiser i rushtiden nødvendigvis må reise i rushtiden. Der det er blitt innført rushtidsavgifter viser det seg at det har en god effekt i å både redusere og å spre ut trafikken i tid. Ja, rushtidsavgift er nok et bra tiltak under 5 mnd med veiarbeid? Si meg, har du tenkt gjennom hva du har skrevet i det hele tatt? *) Hvis vi antar at trafikken greier 40km/t ved 1800 biler pr. time da har vi i snitt under 1.5s avstand og ved en feltbredde på 3.5m, en arealbruk pr. kjøretøy på ca 60m^2. Under 1,5 sekund avstand er nok ikke så urealistisk i rushtrafikken. **) Til sammenligning kan tog greit skaleres til å ta 1000 PAX og ha en periode på 3 min. Dette tilsvarer en maksimal kapasitet på 20000/time pr. retning for en dobbeltsporet jernbane, eller tilsvarende til en idealisert 16-18 felts motorvei. (Reellt sett vil en slik vei ha enorm ineffektivitet p.g.a. feltbytter) Og hvor mye overkapasitet har man så på kollektivnettet i dag? Hvor mye ekstrakapasitet har man på jernbanen fra Asker til Oslo? Hvor mye ekstrakapasitet har man på busser i samme område? Et annet alternativ: Hva hender vis man tvinger arbeidsgivere til å omgjøre skiftene sånn at befolkningensrushtid er fordelt over 2 eller 3 timer instedet? Eller vil fortsatt 2/3 hande klokken 4? I teorien en god ide, men i praksis er det ikke slik at alle jobber kan utføres når som helst.. Jeg tenker du blir grådig imponert når du hører at leverandøren du skal bruke har folk på jobb fra 17 til 23, mens dere jobber fra 9 til 17, begge deler pga myndighetskrav.. Et slikt regime der man tvinger gjennom spesielle arbeidstider i private selskaper er heldigvis noe selv SV ville hatt vanskelig for å sitte i tror jeg.. Fikk kjeftet på en i dag. Hadde parkert over to felter i parkeringshallen. Han "skulle bare" hente noe på apoteket.. Da tenker jeg du fikk et boost i selvtilliten. Sånne duster som legger seg borti slikt kunne vi like gjerne kvittet oss med. Jeg parkerer gjerne på to plasser jeg, er ikke interessert i at en eller annen idiot skal bulke bilen min. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Det er i slike tilfeller jeg liker å ha MC, da kan jeg parkere ekstremt nærme førerdøra og fortsatt være innenfor feltet. Og forhåpentligvis forsure egoistens dag litt. Når det gjelder veier så har vi kommet til det punktet at vi ikke kan drive å ofre alt for at egoistiske matpakkekjørere skal komme fram for enhver pris. Er det kjipt å sitte i kø så får man benytte seg av et av alternativene. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Det er i slike tilfeller jeg liker å ha MC, da kan jeg parkere ekstremt nærme førerdøra og fortsatt være innenfor feltet. Slike provoserende parkeringer kan jo fort føre til at noen kommer borti sykkelen. Er det ikke litt surt å finne sykkelen veltet? Og forhåpentligvis forsure egoistens dag litt. Ja, jeg tenker du ville blitt brukbart grinete da Når det gjelder veier så har vi kommet til det punktet at vi ikke kan drive å ofre alt for at egoistiske matpakkekjørere skal komme fram for enhver pris. Er det kjipt å sitte i kø så får man benytte seg av et av alternativene. AtW Du forutsetter at det finnes alternativer som faktisk fungerer, det er jo ikke sånn det faktisk er. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Det er i slike tilfeller jeg liker å ha MC, da kan jeg parkere ekstremt nærme førerdøra og fortsatt være innenfor feltet. Slike provoserende parkeringer kan jo fort føre til at noen kommer borti sykkelen. Er det ikke litt surt å finne sykkelen veltet? Og forhåpentligvis forsure egoistens dag litt. Ja, jeg tenker du ville blitt brukbart grinete da Når det gjelder veier så har vi kommet til det punktet at vi ikke kan drive å ofre alt for at egoistiske matpakkekjørere skal komme fram for enhver pris. Er det kjipt å sitte i kø så får man benytte seg av et av alternativene. AtW Du forutsetter at det finnes alternativer som faktisk fungerer, det er jo ikke sånn det faktisk er. Aldri skjedd hittil, de fleste er vel lure nok til å innse at når man parker ved siden en idiot på den måten, så tar man også nummeret. Er jo kanskje tilogmed lov å håpe at egoistene av og til tar innover seg at de oppfører seg som rasshøl også. Jeg har skissert opp mange alternativer som fungerer, du har ignorert de, det betyr ikke at de ikke fungerer. AtW Endret 14. desember 2014 av ATWindsor 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Du tar selvsagt feil, du har skissert opp alternativer du mener at fungerer, det har ikke noe som helst med realitetene å gjøre. At du lever i din lille MDG-boble er ikke noe jeg kan gjøre noe med. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Du tar selvsagt feil, du har skissert opp alternativer du mener at fungerer, det har ikke noe som helst med realitetene å gjøre. At du lever i din lille MDG-boble er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Ingenting med realiteten å gjøre selvfølgelig, ingen samkjører jo, ingen kjører tohjuling, ingen tar kollektivt, det er helt umulig. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Du tar selvsagt feil, du har skissert opp alternativer du mener at fungerer, det har ikke noe som helst med realitetene å gjøre. At du lever i din lille MDG-boble er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Ingenting med realiteten å gjøre selvfølgelig, ingen samkjører jo, ingen kjører tohjuling, ingen tar kollektivt, det er helt umulig. Det er mulig det ikke er så lett for deg å forstå: -Det er begrenset kapasitet også i kollektivtrafikken.. Hvis 10-15% av dagens bilister skulle brukt kollektivt i stedet ville det trolig ført til et sammenbrudd. -Samkjøring er det allerede en del som gjør der det er praktisk gjennomførbart. -Sykkel osv er ikke et alternativ for alle, særlig på vinteren er dette ikke et fullgodt alternativ.. En god del har faktisk noen mil å pendle, 4-5 mil hver vei er ikke sykkeldistanse for folk flest. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Du tar selvsagt feil, du har skissert opp alternativer du mener at fungerer, det har ikke noe som helst med realitetene å gjøre. At du lever i din lille MDG-boble er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Ingenting med realiteten å gjøre selvfølgelig, ingen samkjører jo, ingen kjører tohjuling, ingen tar kollektivt, det er helt umulig. Det er mulig det ikke er så lett for deg å forstå: -Det er begrenset kapasitet også i kollektivtrafikken.. Hvis 10-15% av dagens bilister skulle brukt kollektivt i stedet ville det trolig ført til et sammenbrudd. -Samkjøring er det allerede en del som gjør der det er praktisk gjennomførbart. -Sykkel osv er ikke et alternativ for alle, særlig på vinteren er dette ikke et fullgodt alternativ.. En god del har faktisk noen mil å pendle, 4-5 mil hver vei er ikke sykkeldistanse for folk flest. Er du personlig 10-15% av trafikken? Det er null stress for deg å begynne kollektivt, ta eventuelt problemene når de dukker opp. Du skal ikke se bort ifra at kapasiteten økes etterhvert og greier. - Noen samkjører ja, mye flere kunne ha gjort det. - Det finnes langt flere tohjulede alternativer enn sykkel. AtW 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Er du personlig 10-15% av trafikken? Det er null stress for deg å begynne kollektivt, ta eventuelt problemene når de dukker opp. Du skal ikke se bort ifra at kapasiteten økes etterhvert og greier. - Noen samkjører ja, mye flere kunne ha gjort det. - Det finnes langt flere tohjulede alternativer enn sykkel. AtW For mange kan dette selvfølgelig være en løsning, det har du helt sikkert rett i. Så at flere kan ha muligheten til å gjøre noen forandringer i hverdagen, har du rett i. Men så har du også dem som dette er komplett umulig for, fordi de bor på den ene siden av byen, og har f.eks. barn i barnehagen og skole i en annen del av byen. Det å kombinere dette med å kjøre kollektivt vil være umulig tidsmessig grunnet bl.a. åpningstider i barnehagen, skolestart og når en begynner på jobben. Det samme gjelder jo da også hjem igjen på ettermiddagen, og muligens også ut igjen pga fritidsaktiviteter for både barn og voksne...... Det gjør samkjøring vanskelig. Umulig kombinasjon med to-hjulinger. Endret 14. desember 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Snylter er ikke en av de, og det er en liten del av køa med unger som har skole eller barnehage i en helt annen del av byen. Og vil man hjelpe disse uheldige så er den beste måten å ikke kjøre bil selv. Det er ikke umulig å ha med seg barn på tohjuling. AtW Edit :generelt bruker du umulig for mye, tungvindt og umulig er ikke det samme. Endret 14. desember 2014 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Snylter er ikke en av de, og det er en liten del av køa med unger som har skole eller barnehage i en helt annen del av byen. Og vil man hjelpe disse uheldige så er den beste måten å ikke kjøre bil selv. Det er ikke umulig å ha med seg barn på tohjuling. AtW Edit :generelt bruker du umulig for mye, tungvindt og umulig er ikke det samme. Kjenner ikke til Snylters livssituasjon, hva som gjelder for ham vet ikke jeg...... Hva som er umulig eller ikke vet nok vi selv best i forhold til hvordan det fungerer i vår egen by og i hvilken situasjon våre familier er i. Men for enkelte så passer det jo helt klart med at det blir tungvindt, ikke umulig. Det er ikke alle som bor i byer med utbygd kollektiv løsning (men likevel kø og rushtrafikk så det holder) og det eksisterer ikke et kollektivt alternativ i det hele tatt. Har ikke gang og sykkelveier tilgjengelig der vi må ferdes, vi har en klokke må forholde oss til (åpningstider i barnehage, SFO, skolestart og arb.tid.), og da er det ikke lenger snakk om at ting er tungvindt, det blir umulig uten bruk av bil. Det samme gjelder hjem igjen på ettermiddagen, og med fritids aktiviteter på kveldstid for flere barn (og evt. voksne), blir det på ny ut i trafikken med bil. Tohjuling fungerer ikke da heller, fordi ikke alle holder på med de samme aktivitetene og dermed så er heller ikke de på det samme stedet. Noen av oss har også flere enn et barn, bor langs omeråder med for høy hastighet på veiene, mørklagte veier (både kommunale og riks/fylkesveier), lang avstand til skole (men likevel for nære til at skolebuss blir godkjent). Alle har det ikke slik, men nå var det snakk om 10-15% på det innlegget jeg først svarte på, og prosent andelen som har det slik kan fort være enda høyere enn akkurat det tallet der. Svaret/løsningen du kommer med kan sikkert fungere (i teorien) for enkelte byer/familier, men for oss som må forholde oss til det praktiske der vi bor så blir det anderledes. Din løsning fungerer sikkert bra til det omerådet du er kjent i, men ikke alle har de mulighetene. At enkelte kan benytte andre løsninger som kollektiv transport, samkjøring protesterer jeg selvfølgelig ikke på, men det virker ikke som du er villig til å se ting fra en annen side enn den du beskriver, og det blir feil for flere enn bare meg og min hverdag. Mer fleksible løsninger på enkelte arb.plasser kan jo hjelpe til det også, men likevel så har en åpningstiden i barnehagen(e) og skolen(e) som begrenser flere andre alternativer til transport. Umulig benytter jeg ikke for mye i forhold til de forholdene jeg snakker om, for her vet jeg faktisk hvordan hverdagen min (og for flere i min egen by) ser ut og hva vi har å forholde oss til. Men nå er det ikke slik for alltid, for barn vokser opp og da blir ikke min situasjon slik, men så kommer det jo hele tiden flere barn til verden, og enkelte andre vil da komme opp i slike situasjoner. Fordi det er bolig mangel, lite utbygd barnehagetilbud, og flere av skolene i enkelte omeråder blir slått sammen og barna får lengre skolevei, og desverre gjerne til omeråder i en helt annen retning enn der barnehager og arb.plasser ligger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 For det første, dette er snakk om Oslo, det er trafikkproblemer i Oslo som er diskutert, ikke din by. (sålenge det ikke er Oslo). Og jeg er sikker på at for så godt som alle som påstår det er komplett umulig å klare det uten bil så er det noen som reiser den samme distansen uten. Du snakker om umulig på ting som stort sett kun er i beste fall tungvindt, som feks å komme seg 4 km til skolen. Dette er sågar snakk om rushtiden, kjøring på kveldstid har ikke de samme problemene. AtW Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 For det første, dette er snakk om Oslo, det er trafikkproblemer i Oslo som er diskutert, ikke din by. (sålenge det ikke er Oslo). Og jeg er sikker på at for så godt som alle som påstår det er komplett umulig å klare det uten bil så er det noen som reiser den samme distansen uten. Du snakker om umulig på ting som stort sett kun er i beste fall tungvindt, som feks å komme seg 4 km til skolen. Dette er sågar snakk om rushtiden, kjøring på kveldstid har ikke de samme problemene. AtW At noen får det til har jeg ikke protestert på, det er forskjellige løsninger i de forskjellige familier som fungerer best for dem. Hadde bare vært 4 km det hadde vært snakk om så hadde det jo heller ikke vært et problem (for vår del), hvordan andre har det med tanke på avstander og trafikale utfordringer vet de stort sett best selv som har dem hver dag...... Trafikkproblemene gjør at en er i rushtrafikken både hjem fra jobb, og når en skal til de første/tidligste fritidsaktivitetene på ettermiddagen. Grunnen til at jeg svarer på dette er fordi det blir for dumt at andre kommer med fasiten for alle familier, uten å vite hvilke forutsetninger og utfordringer de har i sin hverdag. Det er kun det jeg vil belyse, men det ser ut til at en snakker for døve ører. .... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 For det første, dette er snakk om Oslo, det er trafikkproblemer i Oslo som er diskutert, ikke din by. (sålenge det ikke er Oslo). Og jeg er sikker på at for så godt som alle som påstår det er komplett umulig å klare det uten bil så er det noen som reiser den samme distansen uten. Du snakker om umulig på ting som stort sett kun er i beste fall tungvindt, som feks å komme seg 4 km til skolen. Dette er sågar snakk om rushtiden, kjøring på kveldstid har ikke de samme problemene. AtW At noen får det til har jeg ikke protestert på, det er forskjellige løsninger i de forskjellige familier som fungerer best for dem. Hadde bare vært 4 km det hadde vært snakk om så hadde det jo heller ikke vært et problem (for vår del), hvordan andre har det med tanke på avstander og trafikale utfordringer vet de stort sett best selv som har dem hver dag...... Trafikkproblemene gjør at en er i rushtrafikken både hjem fra jobb, og når en skal til de første/tidligste fritidsaktivitetene på ettermiddagen. Grunnen til at jeg svarer på dette er fordi det blir for dumt at andre kommer med fasiten for alle familier, uten å vite hvilke forutsetninger og utfordringer de har i sin hverdag. Det er kun det jeg vil belyse, men det ser ut til at en snakker for døve ører. .... Det er det som er essensen "fungerer best", folk mener bil er mere behagelig enn alternativet, det gjør ikke alternativet umulig. Er det mer enn 4km har man vel krav på buss? Jeg har tilgode å snakke med en eneste person som bor i våre større byer som påstår at det er umulig for de å klare seg uten bil der det faktisk er umulig. Om du ønsker en nyansert framstilling, som du tilsynelatende ser ut til å trakte etter, så bør du være svært forsiktig med å bruke ordet "umulig". AtW Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 De gangene jeg selv har vært ute for anlegg hvor man sperrer av kjørefelt på den måten så har det kun vært de to-tre første dagene trafikken har vært et reelt problem på denne måten som her, så har tettheten tatt av så det er nok mer muligheter for befolkningen enn hva man sikkert vil tro på. Mange velger kanskje å reise noe tidligere til og fra ærend og jobb, andre samkjører og andre der igjen velger kollektiv så de slipper å sitte i den køa. Og det finnes nok flere alternativer for folk enn hva vi trolig greier å komme på i denne tråden siden ingen av oss kan kjenne alle situasjonene som oppstår for de enkelte. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Er du personlig 10-15% av trafikken? Det er null stress for deg å begynne kollektivt, ta eventuelt problemene når de dukker opp. Du skal ikke se bort ifra at kapasiteten økes etterhvert og greier. - Noen samkjører ja, mye flere kunne ha gjort det. - Det finnes langt flere tohjulede alternativer enn sykkel. Jeg utgjør også en andel av trafikken, derav vil jeg også påføre ekstra belastning på kollektivtrafikken om jeg velger å benytte den. For min del er kollektivt fullstendig uaktuelt pr. i dag, det tar nemlig 20 minutter mer hver vei enn det tar å bruke personlig transport. I sommerhalvåret kjører normalt ikke bil til jobb, men benytter alternative former for personlig transport. Om vinteren derimot tar jeg bilen, det er mest behagelig. Motorsykkel er et tohjulet alternativ som utgår for meg, sånn i tilfelle du lurte. Uansett, det nytter ikke å se på individer når det gjelder et kollektivt problem. De gangene jeg selv har vært ute for anlegg hvor man sperrer av kjørefelt på den måten så har det kun vært de to-tre første dagene trafikken har vært et reelt problem på denne måten som her, så har tettheten tatt av så det er nok mer muligheter for befolkningen enn hva man sikkert vil tro på. Mange velger kanskje å reise noe tidligere til og fra ærend og jobb, andre samkjører og andre der igjen velger kollektiv så de slipper å sitte i den køa. Og det finnes nok flere alternativer for folk enn hva vi trolig greier å komme på i denne tråden siden ingen av oss kan kjenne alle situasjonene som oppstår for de enkelte. Kjøremønsterendringer skaper alltid problemer i begynnelsen, så venner folk seg til endringen i kjøremønster og kjører derfor på et annet vis. En viss andel (de som har mulighet) vil nok primært kjøre når trykket er mindre, samt at en del nok vil droppe turen i sin helhet. Dog vil de fleste kjøre som vanlig, men være kjent med utfordringen og derav kjøre på en måte som gjør at problemet blir mindre enn den første dagen det var slik. I det aktuelle tilfellet, altså innsnevringen på Ring 3 har man visst gjort endringer slik at man skal få noe mer effektiv trafikkavvikling enn man ville fått slik det var forrige mandag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå