AnonymDiskusjon Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Hei! Litt småplukk å kverulere på her, men har et spørsmål: På min arbeidsplass har vi fått streng beskjed om at vi kun kan bruke svarte sokker i arbeidstiden. Vi har ikke fått utlevert noen sokker i fra arbeidsgiver. Så jeg lurer da på om arbeidsgiver har lov til å kreve dette? Eventuelt hvilke "avstraffningsmetoder" de da har lov til å ta i bruk? Sidenote: det blir benyttet egne arbeidsklær, som vi har fått utlevert, på arbeidsplassen. Takker for svar Anonymous poster hash: db111...36a Lenke til kommentar
Sementblander Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Hvorfor i alle dager skal farge på sokkene ha noe og bety? Med mindre det er en del av en spesifikk uniform da Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Så jeg lurer da på om arbeidsgiver har lov til å kreve dette?Hva står det i kontrakten? Selv jeg som er alle petimeteres mor har vanskelig for å forstå hvorfor du skal henge deg opp i dette. Men jeg bruker jo svarte sokker uansett. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg svetter mer i svarte sokker pga fargestoffer elns, så det er et legitimt spørsmål. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg har ingenting i mot å gå i svarte sokker og 90% av sokkeskuffen min består av nettopp svarte sokker. Men det finnes jo alltids dager hvor man ikke har en eneste sokk, skitten som ren, og dette kan jo hende selv den beste. Men på arbeidsplassen, som på mange andre arbeidsplasser, kan det ofte være ting hvor sjefene (vi har flere), fører litt kapteinsabeltann-hieraki, hvor "mitt ord er lov" kan oppstå. Som sagt - ingenting imot svarte sokker. Men det er jo ikke så morro når man skal få tilsnakk og sure miner dersom man har noe såpass lite som feil farge på sokkene som såvidt vises. Anonymous poster hash: db111...36a Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Står det noke om antrekk i arbeidsavtalen, evt. i eit uniformsregelement? Slike ting ligger nok innanfor arbeidsgivers styringsrett. Men det er ikkje gitt at arbeidstakarane skal koste dette sjølv. Vanligvis så er det slik at dersom arbeidsgiver krever uniform så må også arbeidsgiver betale for dette enten ved å levere ut komplett uniform/antrekk eller ved å gi eit tilskudd som skal gå til innkjøp av slike effekter. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det er overdrevent å få sure miner bare fordi man har feil farge på sokkene én dag. Noe annet er om man bryter reglementet med stripete og prikkete sirkussokker med vilje stadig vekk. Noen folk er så bøllete, altså. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Mest sannsynlig er dette innenfor arbeidsgivers styringsrett, slik at du plikter å rette deg etter det. Arbeidsgiver kan gi deg advarsel og i verste fall si deg opp hvis du gjentatte ganger nekter å rette deg. Mer praktisk kan arbeidsgiver sannsynligvis sende deg hjem for å skifte, og trekke deg i lønn for tiden du ikke er der. Og selv om han ikke har "rett" til å pålegge deg dette skal du være særdeles kranglefant for å si noe på dette, med mindre du faktisk har medisinske problemer slik som doge over her nsakker om, eller noe lignende. At du bare ikke klarer å holde styr på klesvasken blir for dumt. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Vanligvis så er det slik at dersom arbeidsgiver krever uniform så må også arbeidsgiver betale for dette enten ved å levere ut komplett uniform/antrekk eller ved å gi eit tilskudd som skal gå til innkjøp av slike effekter. Jeg tviler på at sorte sokker regnes som "uniform" i den sammenheng. Selv om min arbeidsgiver (med rimelighet) forventer at jeg går pent kledd når jeg representerer arbeidsgiver hos våre "kunder" betyr ikke det at jeg kan kreve klestillegg fordi jeg må kjøpe penere tøy enn jeg ellers ville gjort. Ser man på den skattemessige siden av det er det slik at du fordelsbeskattes av tøy som stilles til din disposisjon når tøyet ikke er uegnet for privat bruk. Jeg kjøper heller svarte sokker selv enn å skulle skatte av fordelen at arbeidsgiver stiller svarte sokker til min disposisjon... 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Anonym75896532654 Skrevet 15. desember 2014 Populært innlegg Del Skrevet 15. desember 2014 "Hvorfor fikk du sparken?" "Glemte å ta på meg svarte sokker" - Norge 2k14 10 Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Ta på deg støvler, så ser ikkje sjefen fargen på sokkene Eller planlegg klesvasken litt bedre, tror det vil være det enkleste. Litt på siden, er det ikke slik at uniform og andre effekter som arbeidsgiver kjøper/gir til deg som skal/må brukes på jobb kun skal brukes på jobb? Dvs ta sokkene f.eks ikke kan bli brukt hjemme/privat. Eller er jeg ute å kjører her? Sent på kveld og skal egentlig lese til eksamen så hodet er litt trøtt nå... Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Hei! Litt småplukk å kverulere på her, men har et spørsmål: På min arbeidsplass har vi fått streng beskjed om at vi kun kan bruke svarte sokker i arbeidstiden. Vi har ikke fått utlevert noen sokker i fra arbeidsgiver. Så jeg lurer da på om arbeidsgiver har lov til å kreve dette? Eventuelt hvilke "avstraffningsmetoder" de da har lov til å ta i bruk? Sidenote: det blir benyttet egne arbeidsklær, som vi har fått utlevert, på arbeidsplassen. Takker for svar Anonymous poster hash: db111...36a Dersom arbeidsgiver i arbeidsreglementet/ansettelsesavtale sier at det skal være sorte sokker så må du bruke det ja. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Om man må ha på seg sorte sokker eller ikke, det vil jo også avhenge av hvilken stilling det er snakk om. Her er en ganske bra beskrivelse av "arbeidsgivers styringsrett" synes jeg: http://www.jusinfo.no/index.php?site=default/721/744/749/752 Sitater: Den arbeidsrettslige saklighetsnorm gjelder også for arbeidsgivers utøvelse av sin styringsrett. Utøvelse av arbeidsgivers styringsrett stiller visse krav til saksbehandlingen, det må foreligge et forsvarlig grunnlag for avgjørelsen, som ikke må være vilkårlig eller basert på utenforliggende hensyn, jf. Rt. 2001 s. 418. *** Det vil også ligge innenfor arbeidsgivers styringsrett å bestemme om arbeidstakerne skal bære uniform eller andre forhold vedrørende arbeidstakerens estetiske fremtreden. Begrensninger i denne bestemmelsesretten følger av det alminnelige saklighets- og likebehandlingskrav, samt lovens krav om at arbeidstakerens verdighet og integritet skal ivaretas, jf. arbeidsmiljøloven § 4-3 første ledd. Endret 16. desember 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Men det finnes jo alltids dager hvor man ikke har en eneste sokk, skitten som ren, og dette kan jo hende selv den beste. Hva er problemstillingen egentlig, at du har feil farge på sokkene eller at du ikke har sokker i det hele tatt? Du har vel ikke tenkt å gå barfot på jobb uansett? Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Syntes folk henger seg så mye opp i at dette ikke er et problem. Kommer jo ganske tydeligfram at trådstarter har tenkt å følge disse instruksene MEN var mer nysgjerrig på til hvilken grad arbeidsgiver har rett/lov til å be om noe slikt og hva følgene kunne være. Hvis det ikke står noe om dette i arbeidskontrakten din og dere ellers får utlevert alt dere skal ha til uniform så er det ikke helt urimelig å tenkte seg til at dette IKKE havner innenfor styringsretten til arbeidsgiver. Da jeg jobbet hos Tusenfryd i 2008/2009 så fikk vi utlevert sokker som del av uniformen, Må innrømme at jeg ikke helt kan se hvordan det ville utspilt seg hvis du nektet å ha på det svarte sokker. Det verste ville nok vært at forholdet mellom deg og din arbeidsgiver gikk ned i dass. Ikke at jeg ville noensinne anbefale deg å krangle over noe slikt, men blir nok vanskelig for arbeidsgiver å skulle gi deg sparken for å ikke gå med svarte sokker. En god referanse må du nok se deg langt etter, samt arbeidsgiver kan også være kjip selv innenfor lovens grenser. (Og jeg ville også satt spørsmål ved om de kunne sendt deg hjem for å skifte) Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) For en kelner på Theaterkafeen så vil det kanskje ta seg litt merkelig ut med svart dress og rosa sokker. For en kassadame på Rema 1000 så vil det kanskje fungere greit. Styringsretten er der, men utøvelsen skal være saklig begrunnet. Endret 16. desember 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) (Og jeg ville også satt spørsmål ved om de kunne sendt deg hjem for å skifte) Bussjåfører har jo en uniform de skal bruke. Eg veit ihvertfall om at bussjåfører som møtte på jobb uten riktig uniform ble sendt heim for å skifte, uten lønn for tiden det tok. Som det står, er det en saklig grunn for regler for anntrekk, som for eksempel servitører i en restaurant, eller sjåfører, så har arbeidsgiver annledning til å kreve at folk stiller på jobb i riktig anntrekk. Og saklig grunn til å gi muntlig eller skriftlig advarsel om den ansatte nekter. På samme måte som at eg om eg ikkje ville bruke verneutstyr arbeidsplassen min pålegger meg å bruke ville få påtale for det. Endret 16. desember 2014 av Dragavon 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Helt rett men minisjørt og lange svarte strømper faller ikke inn under det som kan være pålagt uniform for Rema 1000, og heller ikke for busssjåfører. Kravet til antrekk skal være saklig begrunnet og ikke krenkende eller diskriminerende. Endret 16. desember 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 En liten avstikker, men denne saken angikk bruk av "feil" t-skjorte. http://www.an.no/nyheter/article6333521.ece Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) (Og jeg ville også satt spørsmål ved om de kunne sendt deg hjem for å skifte) Bussjåfører har jo en uniform de skal bruke. Eg veit ihvertfall om at bussjåfører som møtte på jobb uten riktig uniform ble sendt heim for å skifte, uten lønn for tiden det tok. Som det står, er det en saklig grunn for regler for anntrekk, som for eksempel servitører i en restaurant, eller sjåfører, så har arbeidsgiver annledning til å kreve at folk stiller på jobb i riktig anntrekk. Og saklig grunn til å gi muntlig eller skriftlig advarsel om den ansatte nekter. På samme måte som at eg om eg ikkje ville bruke verneutstyr arbeidsplassen min pålegger meg å bruke ville få påtale for det. Mitt spørsmål til arbeidsgiver rett til å sende en ansatt hjem for å bytte uten lønn lå litt forankret i at jeg mente at arbeidsgiver i utgangspunktet ikke hadde noen rett til å kreve svarte sokker når uniform er blitt delt ut og sokkene ikke var del av det (Samt det ikke stod noe i kontrakten) Og jeg vil påstå at det er veldig mye arbeidsgivere gjør mot ansatte som ikke har noe hjemmel i lov, men folk vet ikke bedre så de godtar det. Et eksempel kan jo være artikkelen til Star Fox over meg For selv om jeg hadde dukket opp med rosa skjorte og nisselue så hadde det måtte snødd i helvete før jeg hadde funnet meg i å bli kjeftet/skjelt ut på "åpen" gate. Hvis de gir ut en uniform som ikke inneholder alt som er påkrevd så får det gå på arbeidsgiver sin kappe vil jeg påstå. Endret 17. desember 2014 av Potestas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå