Frustrertinformatikkstudent Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg har jeg begynt på en bachelor på uio, hvor jeg dette semesteret tar tre emner. Et av dem viste seg å være innføring i informatikk, noe som tydeligvis er helt umulig for meg å få ståkarakter i. Jeg skal også mest sannsynlig begynne på høyskolen til høsten, på et helt annet studieløp. Jeg lurer da på hva som skjer hvis jeg ikke står på denne ene eksamenen, men fullfører året og står på de 5 andre. Får jeg med meg studiepoengene for disse 5 andre emnene selvom jeg ikke står i informatikk? Eller får jeg ingenting fordi jeg ikke har fullført alle emnene? Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Du finner mer enn nok informasjon på lanekassen sine sider, så les her. Endret 15. desember 2014 av DoitNow Lenke til kommentar
signii Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Hvis du står på de fem andre emnene, vil du få 50 studiepoeng. At du stryker i ett fag har ingen innvirkning på de eksamenene du står i. Når du til høsten begynner på høyskole, kan du ta med deg karakterutskriften din fra UiO med de femti studiepoengene, og søke om du kan få innpass for de i den nye bachelorgraden din. Dette kan lønne seg å søke om i forkant før du begynner på studiet, fordi det kan ta litt tid. En annen ting, som egentlig ikke er relevant for det du spør om, er Lånekassen som DoitNow nevner. Når du stryker i et fag mister du stipendet for det ene faget, men ikke lånet. Det vil si at du får bittelitt mer penger du må betale tilbake, men det har egentlig ingen konsekvens før du har strøket i 60 studiepoeng. En tredje ting er at hvis du står i dette sjette emnet, så får du 60 studiepoeng totalt, og med det to ekstra konkurransepoeng når du skal søke gjennom Samordna opptak til sommeren. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg undersøkt om det er en konteeksamen rett etter jul eller til sommeren som du kan ta. Det avhenger litt av studiestedet, men en del steder er konten vesentlig enklere enn hovedeksamen. Det er uansett verdt et forsøk. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå