konber Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg skal ha meg ny bærbar data. Jeg skal ha den som skolemaskin. Jeg gjør en del fotoarbeid/photoshop også. Nå har jeg en data som har 14'' skjerm. Kommer jeg til å savne de 0,7'' hvis jeg går ned til 13,3'' skerm. Utvalget aktuelle maskiner er nemlig mye større hvis jeg velger 13,3''. Jeg har aldri hatt en data med 13,3''. Så jeg er taknemmelig hvis noen av dere vil dele deres meninger og erfaringer. 15,6'' hadde jo helt klart vert bedre med tanke på å jobbe i Photoshop. Men det skal som sagt være en skoledata ett par år til. Så jeg ser heller for meg en ekstern skjerm med tid og stunder. Eller burde jeg kline til med en slank 15,6''? Vennlig hilsen Konrad Lenke til kommentar
Sementblander Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Har hatt både 13 og 15 tommers laptoper, har tho ikke jobbet med photoshop etc på de, men kommer nok aldri til å kjøpe større enn 13 tommer igjen.Brukte 13 tommer laptop gjennom hele videregående og savnet aldri større skjerm Lenke til kommentar
Danda Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jeg har gått fra 17" til 15" til 13.3", liker best 13.3" kommer ikke til å ha større skjerm enn det nei du kan jo se på http://www.multicom.no/Multicom-Xishan-W230S-13e3-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-4710MQe-8GBe-240GB-SSD-1TB-HDD-7200rpme-GeForce-GTX-860Me-Uten-operativsystem--2e15-kg/cat-p/c/p10629283 Jeg har fjordårets modell og jeg er strålende fornøyd Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Jeg synes du burde gå for 14". Det er to gode grunner til det, og det har ingenting med den ekstra skjermstørrelsen. 1. Kvalitetsmaskinene kommer kun i 11", 12,5", 14", 15,6" og 17" (ca. 1,5" forskjell mellom hver størrelse). Med kvalitetsmaskin så mener jeg ordentlige bedriftsmaskiner som er laget for å være et arbeidsredskap du kan stole på mange år. De tåler å bli fraktet rundt og har godt tastatur og matt skjerm som er behagelig å lese under de fleste lysforhold. 2. På 14" er det vanlig med oppløsningen 1600*900 som gir godt med arbeidsflate uten at skriften blir for liten (131ppi). Den oppløsningen ville også passet veldig bra på 13,3" (138ppi), men den kombinasjonen er dessverre svært sjelden. På 13,3" må du stort sett velge mellom 1366*768 (118ppi) som gir alt for liten arbeidsflate, eller 1920*1080 (166ppi) som etter min mening gir for liten skrift uten skalering. Og Adobe-programmer er ikke akkurat kjent for å skalere bra (knøttliten skrift/ikoner). Et siste alternativ kan være oppløsningen 3200/1800 som er nøyaktig 4 ganger oppløsningen 1600*900. Det betyr at du kan sannsynligvis sette oppløsningen slik at 1 piksel tilsvarer 2*2 på skjermen og dermed unngår skaleringsproblemer. Endret 15. desember 2014 av Kongeskipet Lenke til kommentar
konber Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Takk for svar alle sammen. Kongeskipet: Jeg kommer til å gå for en skjerm med høy oppløsning. Gjerne en QHD-skjerm som man finner i Lenovo yoga 2 pro og Alienware 13. Jeg er også enig med deg i at bedriftsmskiner er generelt av bedre byggekvalitet. Men skal man ha både den gode kvaliteten, stor SSD, og god ytelse så kommer man opp i svimlende summer. Så derfor må det bli noen kompromisser. Jeg har tenkt å legge forholdsvis mye (10.000,- +) i dataen. Og da kommer vel bedre byggekvalitet med på kjøpet også i forbruker-pcene?. Det blir IKKE en 3000,-laptop fra elkjøp for å si det sann. Det gidder jeg bare ikke. Derfor var spørsmålet mitt knyttet til brukeropplevelsen av de forskjellige skjermstørrelsene. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Du trenger ikke å gå mye over 10000kr for å få en solid og rask bedriftsmaskin med stor SSD. Den har riktignok bittelitt for høy oppløsning etter min smak. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2887300 Det er lite poeng i å skulle ha noe bedre enn i5-4310u. De i7-prosessorene som slutter på "10u" eller "00u" kan bare utnytte den høyere turbofrekvensen noen få sekunder før de blir begrenset av TDP på 15w og klokker ned til omtrent samme frekvens som den nevnte i5. Men i5-en kan holde maks turbo så lenge kjølinga er tilstrekkelig og den ikke blir for varm. Lenke til kommentar
konber Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Se der ja. Denne har jeg oversett når jeg har vert på Dell sinde sider. Virkelig en aktuell PC. Solid, rask (nok), lang batteritid, god nok skjerm. Den kommer dog ikke med 512GB SSD ser det ut til. Rart i grunn. For når jeg googler så kan man få den med 512GB SSD på ebay. hmmm.... Vel, jeg skal uansett ikke handle før i januar når studielånet kommer. Kanskje de har den inne med det alternativet da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå