FranzJosef Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Har et spm vedr pumpe. Skal pumpe inn luft i en trykkpose til tennisballer, http://www.pressureball.com/. Den har bilventil. Sykkelpumpa jeg har viser trykkregisteret ganske upresist. Skal pumpe inn 14 psi, maksimalt 20. Det er gunstig med ei pumpe som har trykkmåler som kan vise relativt nøyaktig enkelt-streker per hele psi i dette registeret 14-20psi. Et annet problem er at når en løsner ved frakobling slippes en del luft ut som vanlig er ved sykkeldekk også. Hvordan kan man minimere dette trykktapet ved frakobling? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Fulgte det ikke med pumpe? Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Nei, men den pumpa de har er uansett ikke særlig bra. Kom på en ting, et svært dumt spm, men et svært viktig et! Når min sykkelpumpe sier 14 psi...(den har 0 og går ganske langt oppover), snakker den da om faktisk trykk eller er dette det den legger til atmosfærisk trykk? Nei, jeg får ikke nobelprisen i fysikk. Det får så være. Kom til å tenke på dette når jeg leste at tennisballer skulle være 10-13 psi OVER atm. Når jeg forsøker å presse inn luft i denne trykkposen ser den ut som den holder på å eksplodere når jeg nærmer meg 14 psi, og når jeg konverterer og forsøker å finne ut av hvor mye 14 psi faktisk er så skal gjennomsnittlig atm være ca 14,6 psi. En ganske vesentlig forskjell og ikke så lett å forstå uten videre med alle trykk-enheter som er der ute. Det er lov å le behersket og diskre, gapskratting derimot er forbudt. Men jeg får tallene på pumpa til å måtte være det man legger til atm, så altså om jeg måler trykket med pumpa og den sier 14 psi så betyr det 28,6 psi. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Det er overtrykket som er interessant, og det vil nok også være det trykkmåleren gir deg. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Trykk for slike ting oppgis alltid i "gauge pressure", som er trykk over atmosfæretrykket. Det hender også at det blir presisert ved å skrive psig eller barg. Jeg har en slik lufttrykkmåler som oppgir verdien i både psi, bar, kPa og kg/cm², så slipper jeg å regne om. Er også veldig kjekk til bilbruk i tilfellet man havner ved en bensinstasjon som kun har de eldre pumpene med nålmåler. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 De eneste målerne på bensintasjoner som er ok er vel de som sitter fast på veggen og gir signal mens du fyller.. De manometerne som sitter på pistolen/munnstykket er vel uten unntak elendige.. Jeg har opplevd en som viste 25psi trykk mens jeg hadde 47psi.. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Nettopp derfor jeg kjøpte en til å ha i bilen. Bruker pistolen kun til å fylle/slippe ut luft og måler trykket selv med egen måler. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Akkurat som jeg gjør.. Jeg kjører normalt med 45-48psi på sommerdekkene, du kan jo tenke deg hvor heftig trykk jeg kunne fått med den som viste 25 ved et trykk på 47.. Jeg sa fra på bensinstasjonen, men det virket ikke som de tok det så tungt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå