Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge bør selvsagt som nasjon støtte Israel. Det kan vi gjøre på mange ulike måter. Bistå dem i kampen mot de barbariske terroristene, Palestinerne. Sende soldater, våpen osv. Så er det viktig at vi har gode og nære relasjoner til styrende organer i Israel.

USA er Norges viktigste alliert. Derfor er det viktig at vi støtter USA i deres kamp mot terrorister og slutter med kritiske røster. Det tjener ingen på i kampen mot islam og terror.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å boikotte hele Israel vil være både vanskelig, og lite effektivt.

Derimot tror jeg det kan funke, og uansett være moralsk riktig, å

boikotte ting produsert på palestinsk jord. Ta for eksempel sodastream,

som er produsert på et okkupert palestinsk område, kan boikottes.

Kampen i Sør-Afrika var jo preget av nettopp boikott :)

Lenke til kommentar

Problemet med Israel/Palestina konflikta er at det ikkje handler om å støtte ein av partane så mykje som det handler om å finne ei løysning.

Det er kun fanatikere som held med den eine eller andre sida på relgiøst/politisk grunnlag.

Ein av dei store problema med denne konflikta er at linjene mellom kva som er relgion, kva som er politikk og kva som er krigføring ofte er utydelige. Når ein snakker om å støtte den eine eller andre parten så kan ein fort kome opp i ein situasjon der ein må velge å støtte ein av tinga og dermed også støtte resten.

Ein kan f.eks støtte staten Israel sin rett til å verne sin befolkning med å ha eit militært nærver utan at det betyr at ein er sionist.

Heile problemet er at det er to forskjellige folkegrupper som ikkje blir enige om kven som har den mest legitime retten til dei aktuelle landområda. Denne ueinigheita har ført til voldsbruk på begge sider, og også her klarer ein ikkje å bli enige om kven som har skulda for at det blir brukt ufine metoder som går utover sivile på begge sider.

Som enkeltperson så er det ikkje så mykje ein kan gjere, boikott er sjølvsagt eit alternativ, men dette har heller begrensa virkning, og den virkninga den har råker hardare dei lokale bøner og produsentane meir enn det råker myndigheitene.

Lenke til kommentar

En atombombe og alle våre problemer i midtøsten er borte. Men er vel den løsningen som er minst relevant.

En mer relevant løsninger er å få lagt press på USA slik at de stopper å støtte Isreal med våpen og tanks, dette kan vere noe som hindrer drap av sivile. Dere husker vel den lille palestinske ungen som kastet en stein på en amerikansk tanks og deretter vart skutt ned? Evt. den palestinske ungen som vart brukt som menneslig skjold på ett millitært kjøretøy som Israel brukte?

Endret av Noxz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man boikotte Israel? Er vel kun sosialister og avvikere som faktisk går for det.

Fordi produktet jeg nevnte over er produsert på et okkupert palestinsk område.

Lenke til kommentar

Problemet med Israel/Palestina konflikta er at det ikkje handler om å støtte ein av partane så mykje som det handler om å finne ei løysning.

Så lenge Hamas styrer vil det aldri bli en løsning. Hamas ønsker og fjerne Israel fra kartet. Så veien til en løsning, den er lang og blodig er jeg redd.

Hamas har offesiell politikk på å finne en fredelig løsning.

Vanskelig og finne noe slik ifra Israel sin side, som ikke vil

snakke gjennom annet enn kuler...

Ikke at jeg utelukkende støtter dem her, de har uten tvil mange blodige

feil, blant annet det som teknisk sett ikke er menneskelige skjold, men ikke

spesielt langt unna...Det som "bør" skjer her er vel en fredelig løsning,

hvor jeg tror en 2-statsløsning hadde vært det beste.

Men da må nesten begge parter tvinges til forhandlingsbordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man boikotte Israel? Er vel kun sosialister og avvikere som faktisk går for det.

jeg har ingen behov for å boikotte de men ville bare påpeke hva de faktisk har gjort her i verden i forhold til visse andre over grensa, vist man faktisk seriøst går inn for å boikotte Israel så vil man nok slite litt

Lenke til kommentar

Hva terror organisasjoner sier, har vi vel lært oss til å ta med ei klype salt. Hamas er kun interessert i å utrydde Israel. Det er Hamas sin politikk. Derfor skal selvsagt Norge støtte et demokratisk fredelig samfunn som Israel er. De er tvunget til å reagere mot en barbarisk fiende som utfører terror ved og drepe uskyldige kvinner og barn. Hamas ofrer sine egne i denne kampen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva terror organisasjoner sier, har vi vel lært oss til å ta med ei klype salt. Hamas er kun interessert i å utrydde Israel. Det er Hamas sin politikk. Derfor skal selvsagt Norge støtte et demokratisk fredelig samfunn som Israel er. De er tvunget til å reagere mot en barbarisk fiende som utfører terror ved og drepe uskyldige kvinner og barn. Hamas ofrer sine egne i denne kampen.

At en skal ta det med en klype salt, skal jeg ikke være uenig i.

Alikevell synes hvertfall jeg at selv i krig er Retorikk ganske viktig,

og her er det en stor forskjell. Hamas utviser en noe vilje til å komme til

en fredelig løsning. Israel ingen. Jeg tror at det bør være mulig å få

Hamas til et forhandlingsbord, om Israel kunne tenke seg det samme. Jeg

ser egentlig ikke på noen av partene som "bedre" enn den andre i denne konflikten..

Lenke til kommentar

At en skal ta det med en klype salt, skal jeg ikke være uenig i.

Alikevell synes hvertfall jeg at selv i krig er Retorikk ganske viktig,

og her er det en stor forskjell. Hamas utviser en noe vilje til å komme til

en fredelig løsning. Israel ingen. Jeg tror at det bør være mulig å få

Hamas til et forhandlingsbord, om Israel kunne tenke seg det samme. Jeg

ser egentlig ikke på noen av partene som "bedre" enn den andre i denne konflikten..

Jeg har ikke sett eller hørt at Hamas har kommet med noe ønske om fred med Israel. Men om, så er jo det positivt. Det er selvsagt et ønske om partene kunne sette seg ned og forhandlet om fred. Men jeg har mine tvil. Denne konflikten har pågått i så mange år at noen fredelig løsning tviler jeg sterkt på. For det må være realistiske løsninger som Israel kan leve med.

Lenke til kommentar

Bombing og dreping fra begge sider. Kan ikke se noen grunn til å sympatisere med noen av partene.

Man sympatiserer med det land som har demokrati og mennesker som er mest like oss selv. Personlig vil jeg aldri støtte islamske land, uansett hva. Fordi jeg ser på islam som en ideologi på linje med nazisme og bør bekjempes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge Hamas styrer vil det aldri bli en løsning. Hamas ønsker og fjerne Israel fra kartet. Så veien til en løsning, den er lang og blodig er jeg redd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke israelerne som startet denne konflikten. Det er ikke israelerne som opprettholder dem.

Konflikten ble startet av araberstatene. Konflikten blir opprettholdt av araberstatene, Palestinerne og religion.

Hadde religion vært forbudt, hadde konflikten ikke eksistert.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Wow...fra en som studerer media, vil jeg si at det der var bare..wow

Men, for å komme med et faktisk svar, så legger jeg ved min egen link :)

http://www.timesofisrael.com/hamas-would-accept-peace-with-israel-west-bank-leader-says/

Det er ikke israelerne som startet denne konflikten. Det er ikke israelerne som opprettholder dem.

Konflikten ble startet av araberstatene. Konflikten blir opprettholdt av araberstatene, Palestinerne og religion.

Hadde religion vært forbudt, hadde konflikten ikke eksistert.

Det er uten tvil israelerne pluss USA med støtte fra FN som startet denne konflikten, og Israel + USA som nærer opp om dem. Dette har også ganske lite med religion å gjøre sånn egentlig. Sett at jeg kom til huset ditt, der du har bodd i flere år. Så hevder jeg at min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar bodde der når han var liten, og tar over stedet. Prøver du å innvenne noe, tar jeg opp hagla. Sier du noe mer skyter jeg familien din, og kaster deg ut.

Nå, du ringer til politiet, som så er på min side. Jeg har jo arverett ser du. Dette ender med at du kaster en stein mot meg. Er det nå virkelig du som er en jævel her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...