ChiChi Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Heia! Jeg er nesten ferdig med bachelor i petroleumsteknologi og nesten uten håp om å finne jobb. De fleste selskapene stanset trainee-programmer og ansetter ikke nyutdannede. Jeg vil gjerne høre hva folk som jobber i oljebransjen synes om perspektiver? Er det vits å sitte i ro, studere videre til master og vente på stillinger å dukke opp igjen? Eller er det ingen håp? Jeg er utdannet siviløkonom fra før og kunne jo jobbe med det, men det var drømmen min å bli petroleumsingeniør og jeg brukte mye tid og energi på utdanning... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Nå er nok den dårligste tiden å gå ut for å finne arbeid i den sektoren. Det er ikke unormalt med slike svigninger fra tid til annen, men det er langt fra alle bedrifter som har såpass med is i magen at de fortsetter som før, uten å senke bemanning/kostnadsnivået. Men de fleste virker å ha tro på at det vil gå opp igjen. På et tidspunkt så vil de naturlig nok trenge ny arbeidskraft. Men det er ikke nå. Nå blir folk sparket og/eller permittert. Å gå for en master til markedet har bedret seg, og de igjen trenger arbeidskraft er nok det lureste ja (eller noe annet). Endret 15. desember 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Ta master, mens du søker jobb. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Kan du ta en master innenfor et tilgrensende fagfelt som har litt bredere anvendelsesområde? I så fall er det jo en idé å starte på en slik master, samtidig som du søker jobber og hopper av om du finner noe. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det mest fornuftige er nok å bruke siviløkonomutdanninga og jobbe etter at du er ferdig med ingeniørgrada. Dersom arbeidsmarkedet åpner seg så vil du kunne vurdere å bytte jobb då. Å vidare spisse seg mot oljebransjen med å ta ein mastergrad vil være litt skummelt med tanke på at du då risikerer å stå med ei ubrukt mastergrad istaden for ei ubrukt bachelorgrad dersom oljebransjen ikkje får betre tider. Så dersom du skal være fornuftig så ville eg ha sattsa på å få deg ein jobb, enten som økonom, eller som "vanlig" ingeniør. Dei fleste større ingeniørbedrifter vil ofte ha ingeniører med forskjellig bakgrunn i sine ingeniørteam. Så sjølv om du ikkje får jobbe som petroliumsingeniør så vil du kunne jobbe som ingeniør. Dette vil også være verdifull arbeidserfaring som du kan vise til dersom det seinare åpner seg muligheiter i oljebransjen. Om du har kapasitet så kan du heller ta mastergrada på deltid ved sidan av jobben. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Dog er det en del kjipe ringvirkninger også innover endel ingeniørjobber her til lands. Hovedsakelig de som har indirekte kobling til oljebransjen, som da har dem som sluttkunde, eller leverer utstyr som ofte brukes i oljebransjen. Lenke til kommentar
ChiChi Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Takk til alle! Det er mye å tenke på :/ Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Det er ikke vanskelig å få seg jobb i oljesektoren til tross for lav olje pris. Tekna publiserte nylig (14.08) en undersøkelse som viste at under 2 prosent av medlemmene hadde byttet jobb som følge av de dårlige tidene i i næringen. Kun 2.8 prosent av de spurte var arbeidsledige, noe som er svært lavt. Nyutdannede/studenter med petroleumsrelatert utdannelse vil ha gjort et meget godt valg mtp. fremtiden. Oljeprisen skal opp på sikt. Lønna er skyhøy - på grensa til det latterlige. Det etiske er en annen sak. Endret 16. september 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Det er ikke vanskelig å få seg jobb i oljesektoren til tross for lav olje pris. Tekna publiserte nylig (14.08) en undersøkelse som viste at under 2 prosent av medlemmene hadde byttet jobb som følge av de dårlige tidene i i næringen. Kun 2.8 prosent av de spurte var arbeidsledige, noe som er svært lavt. Nyutdannede/studenter med petroleumsrelatert utdannelse vil ha gjort et meget godt valg mtp. fremtiden. Oljeprisen skal opp på sikt. Lønna er skyhøy - på grensa til det latterlige. Det etiske er en annen sak. Det er nok en dårlig målestokk. Fremover nå går veldig mange uten jobb da oppsigelsesperioden for veldig mange går ut nå fremover mot nyttår. Nye kuttrunder kommer stadig og det er masse tegn til at nedturen skal fortsette. Flere vil miste jobbene fremover. Bare i min bedrift vil det være kuttet 1500stk innen nyttår, som kommer etter den undersøkelsen. I tillegg kuttes det 1000stk i to konkurrerende bedrifter jeg vet om som ble annonsert nylig. Jeg har trålet arbeidsmarkedet i flere måneder da jeg vet at jeg vil miste jobben til nyttår og det er omtrent ingen stillinger å velge i for en ingeniør på hele sørlandet. Det er som sagt noen, men de er svært få og de er ikke i oljebransjen som regel. Situasjonen er ikke mye bedre på vestlandet, der er det vel verre og østlandet har heller ikke mye jobber å by på. Fremtiden er også et relativt begrep, jeg tviler på at vi vil se noen særlig bedring de neste 3 årene slik situasjonen er nå. I dagens verden finnes det igrunn bare tegn på at oljeprisen vil holde seg lav om mulig bli enda lavere. Kuttene oljeselskapene driver med vil eskalere neste år for eksempel. At lønnen er skyhøy er også en myte, det gjelder bare noen få utvalgte. De fleste ingeniører i min bedrift tjener litt mer enn en elektriker. Og det samme gjelder konkurrerende selskaper jeg vet om. Mitt råd til deg TS vil være å bruke økonomiutdanningen din til å få en jobb, kanskje innen oljesektoren om du klarer. Du har tross alt relevant udanning der også nå. Om du ikke får jobb i den bransjen ville jeg tatt en annen plass å evt søkt på jobber i bransjen du ønsker, til du får napp. Jeg tviler som sagt på at du vil stå noe bedre stilt med en mastergrad om to år da situasjonen vil være verre enn den er i dag. Endret 17. september 2015 av Hyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå