Gå til innhold

Kan md5 dekrypteres?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk.

I den tråden du henviser til konkluderes det altså med at md5 er sikkert, men er det sikrere enn crypt(); ?

Kameraten min hevder at crypt(); er sikrere fordi den krypterte teksten ikke er den samme hver gang, mens den md5-krypterte teksten er den samme...

Lenke til kommentar
hvordan har han tenkt å validere et passord hvis ikke resultatet av krypteringen blir det samme hver gang?

Ved å kryptere en streng med den samme algorytmen som ligger i det krypterte passordet, kan man finne ut om passordet er riktig.

Dette er altså det han sier...

Lenke til kommentar

Eg vil ikkje sei at ein er sikrare enn den andre. Ingen av algoritmane som nyttast (crypt() bruker DES, for dei som lurer) har på nokon måte vorte knekt. Det er derimot ein allmenn standard å bruke MD5 for å lagre passord no til dags. T.d. gjer alle moderne forum det; IPB og phpBB er døme på dette.

Du skal bruke crypt() dersom du har ein verdi som du veit at du kan reprodusere seinare, viss ikkje bruker du md5().

Til dei som påstår at md5() kan knekkast, be han vise eit døme der det ikkje har tatt _år_ å knekke hashinga. Ta det med ro, den er sikker.

Forresten, slik at du er klar over det, korkje md5() eller crypt() er vanlig kryptering, det er snakk om ein-veis hashing.

Lenke til kommentar
Forresten, slik at du er klar over det, korkje md5() eller crypt() er vanlig kryptering, det er snakk om ein-veis hashing.

Takker for et klart svar ;)

Nå sier (den mer og mer plagsomme) kameraten min at en-veis hashing ikke finnes... Noen som kan fortelle meg hva jeg skal si til han? Kom gjerne med forslag som får han til å fortrenge hele diskusjonen ;)

Jeg stoler mer på Kilogram enn på kameraten min som har holdt på med PHP i et halvt år for å si det slik... Dog, dette gjør ikke kameraten min :shrug: Han er av den typen som begynner å kverulere når han ikke vil innse at han tar feil :gretten:

Lenke til kommentar
Nå sier (den mer og mer plagsomme) kameraten min at en-veis hashing ikke finnes... Noen som kan fortelle meg hva jeg skal si til han? Kom gjerne med forslag som får han til å fortrenge hele diskusjonen ;)

Om du har lyst til å gå for å utargumentere han; ta ein kikk på RFC1321, som er RFCen som beskriv MD5 som algoritme. Eg siterer frå oppsummeringa;

This document describes the MD5 message-digest algorithm. The

algorithm takes as input a message of arbitrary length and produces

as output a 128-bit "fingerprint" or "message digest" of the input.

It is conjectured that it is computationally infeasible to produce

two messages having the same message digest, or to produce any

message having a given prespecified target message digest. The MD5

algorithm is intended for digital signature applications, where a

large file must be "compressed" in a secure manner before being

encrypted with a private (secret) key under a public-key cryptosystem

such as RSA.

Du finn mykje interessant informasjon når det gjeld dette ved å søke på Google. Lykke til. ;)

Lenke til kommentar

joda, en veis hashing finnes =)

det går ikke an å putte en md5 string inn i en formel og få ut stringen.

Men hvorvidt en md5 string har svakheter som lar deg utelukke tegn, evt finne patterns i md'n når du skal bruteforce vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvis du finner en metode å dekryptere md5 på, har du funnet verdens mest geniale zip-metode.

Mange ftp'er legger en md5-hash av iso'ene på ftp'en. Når du har lasta ned isoen kan du lage din egen md5-hash av denne og sjekke den mot hashen på ftp'en. Hvis disse stemmer ble filen lastet ned riktig.

Hvis du kunne dektyptere md5, hadde du jo bare trengt å laste ned hashen :)

(JA. Dette er umulig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...