Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC'en restarter i spill

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste har PC'en begynt å slå seg av/restarte ved start av spill, etter å ha spilt en stund eller når jeg avslutter spillet. Dette har vært et helt tilfeldig problem, noen ganger får jeg spilt og avsluttet uten problemer. Slik har det igrunn vært helt siden jeg monterte mitt nye skjermkort for et par uker siden.

Problemet har blitt verre i dag. Jeg finner ingen dumpfiler verken i C:/Windows/Minidump eller i BlueScreenView etter at den restarter av seg selv. Og det virker som om at jeg bare får spilt en liten stund, før den restarter. Akkurat som om at noe går varmt. Men etter å ha sett på temperaturer mens jeg spiller er det ingenting som tyder på at dette skal være et problem.

Men så skal det også nevnes at det har vært en del strømbrudd her i det siste. Ikke på grunn av lynnedslag, men helt "vanlige" strømbrudd. Og i dag fikk jeg opp et bilde etter at PC'en restartet, som jeg aldri har sett før. Der sto det "Power supply surges detected during previous power on. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!" Dette har kun kommet opp en gang.

RbMzQQp.jpg

På grunn av dette mistenker jeg at PSU'en delvis har røket..

Noen som har vært borti dette før eller har tips?

Specs:

MSI GTX 970

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16 GB

Crucial M500 SSD 120 GB

Corsair TX850M 850w

Intel Core i7 2600k + Noctua NH-D14 kjøler

Asus Sabertooth P67

Endret av Crouser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at det ikke helt var problemet allikevel. Nå har den begynt å slå seg av med jevne mellomrom mens jeg spiller. Det er ikke like ofte som før jeg slo av anti-surge funksjonen, men skjer såpass ofte at det er et problem.. er sikkert ikke helt sunt for de andre komponentene heller tenker jeg. Tips til hva jeg kan gjøre videre for å finne feilen? Eller bør jeg bare se ettter ny strømforsyning? Opprettes som sagt ingen dumpfiler heller, så er nok garantert et eller annet med strømforsyningen.

Lenke til kommentar

http://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2229343

https://forums.geforce.com/default/topic/793686/-semi-solved-gtx-970-loss-of-signal-followed-by-restart-should-i-rma-/

https://forums.geforce.com/default/topic/795286/pc-components/gtx-970-random-restarts-issue/

Etter å ha lest på diverse forum begynner jeg å tvile på at det er PSU'en som har begynt å svikte. Selv om jeg har hatt flere strømbrudd.

Flere melder om "black screen", crash, reboot osv i forbindelse med at de har byttet til 900-serien til nVidia. Og det virker ikke som det er kommet noen løsninger på problemet.

Jeg har vel igrunn ikke forklart godt nok om hva som skjer når problemet oppstår. Det som skjer er at skjermen blir svart, lyden fra spillet fortsetter en liten stund før PC'en restarter. Og utifra hva jeg kan se og høre er det ingenting som skrur seg helt av. Den rebooter bare, som det nevnes i flere tråder å forum.

I øverste tråd jeg lenket til nevnes også dette med asus power surge funksjonen. Helt i slutten av samme tråd er det en som har prøvd å skifte PSU uten hell.

Jeg kommer til å teste mer i morgen opp mot det som skrives i forum.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt i de tre trådene og kan egentlig ikke konkludere med noe.

Leser en på evga tråden sier

Hi everybody!

I changed my power supply unit from 600W to 850W and the problem has been solved!

I've read a review about my new graphic card (GTX 970) and they tested the voltage in some games. The graphic card uses a lot of voltage in specific moments of some games and the PSU may not support it.

My GC indicates that 500W is enough to support, but in my case 600W wasn't enough.

Man kan ikke utelukke PSU har skyld hos enkelte med denne feilen.

En i en annen tråd skrev at han hadde Rosewill 650w PSU (sjit merke)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å avinstallere driveren for skjermkortet å installere det på nytt fra Nvidia sin hjemmeside?

Kan jo ha skjedd en feil under installering av driveren du har nå.

Det har jeg. Har tatt ren installasjon på driveren som kom i går og driveren som kom 18.11. Har nok ikke testet så mange drivere før dette.

Jeg har lest litt i de tre trådene og kan egentlig ikke konkludere med noe.

Leser en på evga tråden sier

Hi everybody!

I changed my power supply unit from 600W to 850W and the problem has been solved!

I've read a review about my new graphic card (GTX 970) and they tested the voltage in some games. The graphic card uses a lot of voltage in specific moments of some games and the PSU may not support it.

My GC indicates that 500W is enough to support, but in my case 600W wasn't enough.

Man kan ikke utelukke PSU har skyld hos enkelte med denne feilen.

En i en annen tråd skrev at han hadde Rosewill 650w PSU (sjit merke)

Vel det er ikke slik at jeg direkte utelukker PSU. Men det er såpass mange som melder om "black screen" i forbindelse av 900-serien at jeg velger å tro at det også kan være GPU. Men ny PSU er på vei i tilfelle det er årsaken.
Lenke til kommentar

Det jeg sier er at det ser ut til å være noe krøll med nvidias 9serie kort på enkelte eldre hovedkort/plattformer , hvor det ser ut til at de "gamle" hk er på pci-e gen 2.0. Og det er noe relatert til uefi kontra legacy, noen gfx produsenter har kommet med modifisert maxwell vga bios.

Da jeg bestemte meg for dette kunne jeg ikke finne noen med Asus p8z68 V-pro gen 1 med gfx970.

Dette asus hket har de ikke lansert noen ny bios til siden 2012.

Så jeg tok valget med å oppdatere plattformen til siste samt et puff opp på cpu. Da jeg ikke orker å sitte med et nytt gfx kort til 4-5 k som ikke kan brukes.

Og det er mere følelsen av at alt er ikke okay. Men ikke noe 100% konkret.

Håper jeg tar feil men tok ikke sjansen. Ser du har p67 kort.

Jeg kom over noen tråder som

http://www.reddit.com/r/oculus/comments/2il8yl/psa_toward_people_who_are_about_to_install_a/

http://superuser.com/questions/846898/recommended-bios-for-msi-z68a-gd55-and-geforce-gtx-970

Gtx970 not working in hp xps 8700

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2337513/nvidia-gtx-970-980-work-dell-xps-8700.html

970/980 black screen on boot

http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3515/t/19601491?pi21953=31

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen. Nå har det gått et par uker siden sist jeg skrev noe her. Jeg har løst problemet mitt, uten at jeg har noen direkte svar på hva som forårsaket det. Det er ikke sikkert det fungerer for alle som sliter med disse kortene, men for min del var en formatering alt som skulle til.

PSU'en var altså ikke problemet. Muligens feil med drivere eller lignende. Mitt spørsmål nå er om jeg skal returnere eller beholde den nye PSU'en? Den gamle er vel rundt 3 år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...