*F* Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Hei. Husker for noen år siden det var en sak i media om en webside hvor man kunne skrive inn en ipadresse, f.eks din, eller naboen sin og se hvilke websider som var besøkt fra den ipadressen. Hvordan det ble gjort husker jeg ikke, men det var bel i forbindelse med en slags generell tracking utført på forånd. Noen som husker denne? Og kan gi link til avisartikkel eller websiden i seg selv. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Er du sikker på at det var nettsider og ikke torrent-aktivitet siden handlet om? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Du tenker ikke på dagbladets artikkelserie som til slutt fikk en søkemotor for å kunne sjekke IP adresser om de hadde åpne porter og utstyr tilknyttet seg? Den databasen var basert på data hentet ut til et visst punkt og ble ikke oppdatert i sanntid etter det. For at det finnes / fantes en side som kunne vise hvilke websider en spesifikk IP adresse hadde vært innom, ja det er vel noe som NSA enten har fikset, eller brukte (bruker) mye penger på å få fikset. En slik side ville jo bryte mot alt av personvern det finnes, stort sett i de fleste land. Men at enkelte sider kan vise hvilke IP adresser som har vært innom den aktuelle siden er jo noe annet. Og kanskje fantes det eller finnes det en søkemotor som leter opp slike åpne logger. Men igjen, tror noe slikt ville bli stengt ned nesten uansett hvor i verden siden befant seg. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Er du sikker på at det var nettsider og ikke torrent-aktivitet siden handlet om? Det kan faktisk være, noen link? Med nærmere ettertanke, jeg tror det var torrent-aktivitet Du tenker ikke på dagbladets artikkelserie som til slutt fikk en søkemotor for å kunne sjekke IP adresser om de hadde åpne porter og utstyr tilknyttet seg? Den databasen var basert på data hentet ut til et visst punkt og ble ikke oppdatert i sanntid etter det. For at det finnes / fantes en side som kunne vise hvilke websider en spesifikk IP adresse hadde vært innom, ja det er vel noe som NSA enten har fikset, eller brukte (bruker) mye penger på å få fikset. En slik side ville jo bryte mot alt av personvern det finnes, stort sett i de fleste land. Men at enkelte sider kan vise hvilke IP adresser som har vært innom den aktuelle siden er jo noe annet. Og kanskje fantes det eller finnes det en søkemotor som leter opp slike åpne logger. Men igjen, tror noe slikt ville bli stengt ned nesten uansett hvor i verden siden befant seg. Hadde f.eks google hatt en lekkasje eller liknende hadde det jo vært relativt realistisk med en rimelig god oversikt. bare se på målrettet reklame, de vet hva du gjør Men tror nok Horrrbyte har rett. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 http://www.dagbladet.no/nullctrl/testmeg/ http://www.dagbladet.no/2013/10/23/nyheter/innenriks/datasikkerhet/nullctrl/27904389/ Men er også nokså avanserte greier om en side skal spore alle torrent en viss IP har lastet ned. Det er jo det Advokat kontoret Simonsen driver med nå om dagen, for å kunne ta de som deler ulovlige torrents her i Norge. Og for å få en slik oversikt, må du ha programvare som er inne på hver eneste torrent der ute, for å så registrere alle IP adressene som laster ned fra den aktuelle torrenten, for å så lage en oversikt over hvilke torrent, hvilken IP har lastet ned. Simonsen har i alle fall deler av en slik programvare. De plukker ut enkelte torrents, som de f.eks sporer i 24 timer (eller mer) og så filtrerer de bort alt som ikke er norske IP adresser. Så går jeg ut i fra at de lager en database der de enkelte IP adressene lagres, og sammenlignes med andre tester og torrents, for å lage et bilde av den aktuelle brukeren. Men igjen, så omfattende arbeid tror jeg ikke vanlige folk har tatt seg bryet med å gjøre. bare for å dele det gratis med folk på nett. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Men igjen, så omfattende arbeid tror jeg ikke vanlige folk har tatt seg bryet med å gjøre. bare for å dele det gratis med folk på nett. Joda, det var noen som gjorde nettopp det. Jeg har ikke tid til å sjekke opp om siden fortsatt eksisterer, i hvert fall ikke i kveld, men jeg husker at det fantes en slik. Endret 14. desember 2014 av Horrorbyte Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) https://torrentfreak.com/i-know-what-you-downloaded-on-bittorrent-this-summer-120813/ Og siden var vel http://www.youhavedownloaded.com Endret 14. desember 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 ja, var vel det som laget grunnlaget for programvaren Simonsen bruker. De hadde jo også et prøveprosjekt rundt den tiden der, så det er fullt mulig å gjøre det. Men igjen, eneste grunn til at Simonsen kan gjøre det i Norge nå, er jo de nye åndsverkslovene som kom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå