Gå til innhold

En friere skoledag


Anbefalte innlegg

Vi har alle opplevd en gang å være trøtt og sliten, og vil holde oss hjemme, men må allikevel på skolen. Hadde det ikke vært bedre å få kunne sove litt lenger og gjøre skoleoppgaver litt senere på dagen hvor de fleste hadde prestert bedre fordi de hadde vært mer våken? Jeg mener at vi bør få en friere skolegang tidligere, hvor vi selv kan bestemme litt når og hvor vi vil jobbe.

 

At vi allerede i VGS begynner å arbeide mer som de gjør på universitetet. Der elevene må gå på forelesninger og ha læreren tilgjengelig hele skoleuken, men få oppgaver og titsfrister som de selv kan bestemme når og hvor de skal gjøre det.

 

I fjor droppet én av fem studenter ut fra VGS, ifølge Statistisk sentralbyrå. En av årsakene var stress som ofte kommer med søvnmangel. 15-25% av befolkningen er B-mennesker. B-menneske vil si at de fungerer best på kveldstid og sliter med å stå opp om morgenen. B-menneskene endrer seg ofte litt over til A-typen når de blir eldre og det er altså en større andel av yngre mennesker som er B-mennesker enn eldre. Dette er en av grunnene til at jeg ønsker friere skolegang. Hvor mennesker som arbeider best på kvelden skal få jobbe på denne tiden, mens de som er morgenfugler skal kunne jobbe med skole på morgenen. I følge en søvnspesialist kan det å jobbe mot sin egen klokke, som B-mennesker ofte gjør, føre til helseskader på sikt. Det vil si at om de i stedet jobber etter sine egne timer vil de minske risiko for helseskader.

 

Det jeg mener med friere skolegang er at hver og en person skal få lov til å bestemme hvor de skal arbeide med skolearbeid og hva de vil få gjort. Jeg tenker at denne arbeidsmåten er lur fordi alle arbeider i forskjellig tempo. Alle får planlagt sin egen hverdag og bestemmer selv akkurat hva de vil gjøre og når. Om du trenger å gå på skolen fordi det er noe du trenger hjelp med, så er tilbudet der, og du har lærer i hvert fag som følger deg opp. Jeg tenker også at det er noen obligatoriske dager hvor vi må ha forelesninger eller små innputtsøkter fordi man ikke kan lære alt selv. Det blir da lettere å se hvem som klarer å holde tritt og at man ihvertfall får med seg det viktigste. Vi kan se på både steinerskolen og montisoriskolen at en friere skolegang fungerer. De får gode resultater på nasjonale prøver og vi ser også at de klarer seg bra senere i utdanning og arbeidslivet.

Hva mener dere? Burde vi begynne med en friere skolegang, eller fortsette med de gamle ordnignene?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror med fordel man kunne hatt mer frihet i form av flere valgfag. Jeg ser f.eks ikke vitsen med å "tvinge" attenåringer til å trene - ha gym, om de heller vil bruke tiden på matematikk eller historie. Selvstudie-opplegget tror jeg derimot er en dårlig idé.

 

Ville fort ødelagt en viktig del av skoledagen - den sosiale biten. Store og ustrukturerte klasser der alle kommer og går som de vil gir neppe et godt miljø med fellesskap og tilhørighet.

 

I tillegg er ikke skolens oppgave bare å lære bort formler, den skal også skape gode vaner og struktur på hverdagen. Forberede elevene på arbeidslivet. Ungdomsskole og VGS likner nok ofte mer på arbeidslivet enn det studielivet gjør, sånn sett er sistnevnte mer unntaket enn regelen for hvordan livet fungerer ellers

 

Jeg hører ofte folk si at de har dårligere selvdisiplin på studiet enn de hadde på skolen.

Dessuten er det vel mulig å ta hele videregående som privatist om man ønsker det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en god ide, men jeg synes det burde ligge visse betingelser til grunn for at man fikk ha denne friheten. F. eks. hvis karrakterene går ned, mister en friheten til å studere selv og møte opp i klassen. På den måten får de som er flinke og har en egen driv muligheten til å legge opp studiet sitt bedre. Mens andre som er i den mer late kategorien blir tvunget til å møte opp og får presset inn litt læring de også.

Endret av Eirik554
Lenke til kommentar

Forberede elevene på arbeidslivet.

Det er fortsatt veldig sært å gå fra å sippe vann i 6-8 timer, til å arbeide hardt og sippe kaffe mellom øktene. Så ja: Argumentet holder, men ikke for alt.

Man skal forberede elevene for fysisk aktivitet, at de kommer seg opp om morgenen, klarer å komme seg til skolen, og møte opp på alt mulig i skoletid.

Dog, i forhold til aktiviteten er det nok ikke helt der.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange som dropper ut fra det nesten helt frie skoleordningen som er privatist-ordningen?

 

Noen som har de kalde fakta?

 

 

Jeg har ikke sett noen statistikker og det er ikke helt sammenlignbart heller. Nå er det jo slik at man kan velge å ta videregående slik man ønsker, man kan ta det som privatist og følge de retningslinjene det har eller man kan velge skolene egne retningslinjer, det er ingen krav til å ta videregående utdanning. Så det er også helt frivillig.

 

Siden privatister ofte tar opp igjen fag eller gjerne har stundeter som er litt mer voksne enn den gjennomsnittelige VGS klassen der mange gjerne har brukt de siste 10-12 årene sine på skolebenken kan jeg se for meg at statistikken kan bli litt missvisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste liker nok jobben sin ganske godt. Har selv gjort "apearbeid" før, og det var slett ikke så ille - man finner motivasjon i å mestre selv enkle arbeidsoppgaver. En kamerat fikk et vikariat på en søppelbil, selv det var visstnok helt OK.

Relativt sett er nok arbeidslivet betydelig mindre "kjedelig" enn det mange føler skolegangen er, så dette med å venne seg til arbeidslivet er ikke helt riktig. På en arbeidsplass kan man fort endre arbeidsoppgaver litt, dersom det er noe spesifikt man sliter med. Slik tilpasning finner man ikke så mye av i skolen - sliter du med å skrive stil får du ikke byttet ut stilskriving med noe du behersker bedre.

Lenke til kommentar

Skolen skal være en forberedelse til yrkeslivet. Da er det viktig å kunne adlyde ordrer og holde på med kjedelige og meningsløse ting uten å mukke. Når en har vent seg til dette, er en klar for arbeidslivet.

Dette er absolutt ett aspekt ved skolen, men husk også at skolen lærer kunnskap som er eksklusivt for de elever som deltar. De fagene det unvervises i gir kunnskap til elevene som deltar. Dette er kunnskap som elever som ikke deltar i ikke har (i stor grad). Så ja, disiplin er viktig, men skolen er ikke redusert til en skole i disiplin. Det læres bort viktig kunnskap og fakta som andre ungdommer ikke får.

 

Unntak er såklart om noen velger å ikke gå på VGS og likevel gjør en innsats for å lære seg det samme eller bedre, men dette krever enorm innsats av den enkelte og jeg regner med unntaket kun omfatter noen svært få.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Skolen skal være en forberedelse til yrkeslivet. Da er det viktig å kunne adlyde ordrer og holde på med kjedelige og meningsløse ting uten å mukke. Når en har vent seg til dette, er en klar for arbeidslivet.

Sorry mac, men det skal ikke være sånn. Vis arbeidsoppgavene er meningsløse, så gir nok arbeidsmiljøloven visse krav til at det skal være sånn. Men i mange tilfeller så handler drittjobber rett og slett om at du har veldige herlige kollegar.

Lenke til kommentar

Eg kjøper argumentet om at ikkje alle yter best mellom kl 08 og 16, men det hjelper lite å endre skulestrukturen så lenge arbeidslivet i stor grad følger den same ordninga.

 

Ellers så er det nok dei færraste ungdommer som har både sjølvdisiplinen og framtidsutsiktene i orden til å kunne takle å komme seg gjennom pensum på eiga hand. Dei fleste ungdommer planlegger dårlig handlingane sine. Dette gir utfall som at leksene blir gjort kvelden i forvegen, at ein kjøyrer mopeden i fylla uten å tenke på konsekvensane, bruker opp lommepengane på forbruk i staden for å spare osv.

Så dei fleste ungdommer trenger faste rammer der dei direkte eller indirekte blir tvinga til å sette av tid til utdanning.

 

Men det er mulig at ein eigen "kveldsskule" med undervisning mellom kl 12 og 20 kunne ha fungert, men då blir det fort eit økonomisk spørsmål også rundt det å ha to skuletilbud, ein slik skule vil ikkje fungere for A-mennesker.

Lenke til kommentar

Synes det er på høy tid at ungdomsskole/vgs starter senere. Ungdom sover for lite, og selv om vi har det ganske fint så er det like fullt et folkehelseproblem. I tillegg har vi et stadig mer fleksibelt arbeidsliv, så skolen burde følge etter denne utviklingen. Hvordan klarer jeg ikke helt å se for meg, for skolen er som den er, med felles timer og liknende, man kan f.eks. ikke avspasere i hytt og gevær, så det trengs en mer grunnleggende endring for å få dette til og jeg vet ikke hva den skal gå ut på.

Lenke til kommentar

 

Skolen skal være en forberedelse til yrkeslivet. Da er det viktig å kunne adlyde ordrer og holde på med kjedelige og meningsløse ting uten å mukke. Når en har vent seg til dette, er en klar for arbeidslivet.

Sorry mac, men det skal ikke være sånn. Vis arbeidsoppgavene er meningsløse, så gir nok arbeidsmiljøloven visse krav til at det skal være sånn. Men i mange tilfeller så handler drittjobber rett og slett om at du har veldige herlige kollegar.

 

Ok, men hva betyr "mac"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...