mariem Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Hvorfor har vi lekser? Jeg skjønner ikke hvorfor vi har lekser. Når man som oftes sitter 7 timer på skolen også etterpå skal vi komme hjem å gjøre enda mer skole. Dette tar opp fritiden til ungdom, man får ikke vært med venner etter skoletid, gå på kino osv, eller bare finne på noe med venner. Mange spiller fotball, håndball osv, men når man har lekser så får man ikke alltid tid til å gjøre lekser i tillegg til å gå på trening. Lekser kan gå ut over helsen, ofte sitter man inne med lekser i flere timer og det er ikke bra man må komme seg ut å få frisk luft. I tillegg kan det gå ut over helsen for man blir sliten og trøtt. Mange sitter oppe å øver til prøver til langt på natt og da får de ikke nok søvn som går utover de dagen etter. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Hvis du ikke er i stand til å kombinere skole med venner og aktiviteter, så er du rett og slett ikke effektiv nok. Jeg har i alle år gjort mine lekser i skoletiden. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Klarer ikke lærerne å lære dere det dere trenger å lære på 7 timer så har dere for dumme lærere. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Forstår ikke tidsbruken med lekser. Kan hende jeg har vært heldig med lærere i løpet av livet, for lekser for meg har alltid vært repetisjon/øving. Har aldri vært nødt til å lære meg noe nytt hjemme på engenhånd Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Lekser ble innført i ei tid da skolen var mye mindre omfattende. Hver elev fikk mye dårligere og mindre undervisning, over færre år og bare i deler av året. Lekser var derfor avgjørende for at elevene skulle nå noen læringsmål og få med seg det mest grunnleggende, som lesing, regning og kristendom. Senere har det skjedd veldig mye med utdanningssystemet, men skolevesenet er stort sett for konservativt til å revurdere nytten av lekser. Leksene er her fortsatt fordi det bare er sånn, har alltid vært sånn og de fleste lærere og andre beslutningstakere er av den oppfatningen at lekser er nødvendig for at elevene skal lære noe som helst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Lekser er meget unødvendig. Går vg2 nå og vi har aldri lekser. Den beste løsningen er at man får en oppgave som man har tid til å gjøre ferdig på skolen. Om man da ikke klarer å gjøre det ferdig på skolen må man fullføre det hjemme. Føler ikke at jeg har lært noe mindre de 2 siste årene hvor jeg ikke har hatt noe lekser. Det at man ikke har lekser gjør skolen morsommere og bedre. Man blir mer motivert til å gå på skolen også. Ser fram til hver dag på skolen sånn som det er nå. Husker tilbake til ungdomsskole, da hadde vi lekser. 20-50% av leksene gjorde jeg aldri, og var veldig umotivert. I dag er jeg ikke kommet noe kortere enn de andre som gjorde alle leksene sine. Tror nok ikke jeg hadde kommet noe lengre om jeg hadde gjort alt. Flere av lærerne på skolen er imot lekser, å dermed orker de ikke å gi det. Håper flere lærere tenker slik fremover. Endret 14. desember 2014 av Slettet-YQ8U8xbZ Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Lekser for å lære elevene evnen til selvstendig arbeid. 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Å avskaffe lekser er vel kun aktuelt for barneskolen? På ungdomsskolen og VGS må man jo uansett øve til prøver og jobbe med innleveringer og fremføringer. Endret 17. desember 2014 av LucarioX 1 Lenke til kommentar
Sæd-is Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Vi får lekser sikkert for at vi skal lære og prøve litt på egenhånd hjemme. Se hvor mye vi kan. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Lekser forstår jeg at elever mener er en uting, selv om det begynner å bli en stund siden jeg gikk på skolen selv så skal jeg ikke flagge høyt at jeg var den som gledet meg mest til å gjøre lekser når jeg kom hjem. Men viktigheten av å kunne sette seg ned med noe man har lært litt etterpå for å repetere det skal ikke undervurderes og lekser har absolutt en effekt når det kommer til det å sørge for kvalitet i skolen. Så at det er noe som vertfall mer eller mindre er kommet for å bli er nok vanskelig å utelukke. I vertfall til en viss grad. Lærere er jo også av varrierende kvalitet, jeg tror lekser kan bli mer 'gøy' med tilpasset opplæring der man gjerne møter elevene på ett nivå elevene selv lærer, praktisk, figurativt, forklarende, visende ol. Dette er jo også noe foreldre kan bli flinkere til, vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret)   Hvorfor har vi lekser?For å skyve ansvaret for de dårlige resultatene over fra lærerne/det offentlige skolesystemet til foreldrene, eller elevene selv. Det er også nødvendig for å få plass til politisk korrekte fag (inndoktrinering) som samfunnsfag, historie og religion samt diverse fritidsaktiviteter som musikk, sløyd, matlaging og kroppsøvning, for ikke å glemme nynorsken på timeplanen av skoledagen. Ellers har faktisk Rødt noen interessante observasjoner omkring tema: http://sosialisme.no/leksefriskole/lekser.html Endret 17. desember 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 ...og man får en god latter med på kjøpet. Delen om økte klasseskiller er en parodi de har skrevet om seg selv Uansett hvordan man vrir og vender på det er pensum gitt. Hvis en middels sterk elev greier det med 43,5t kvalitetsjobbing i uken er det passe mengde. Lekser er forsåvidt bare et middel for å nå dette målet. Hvorvidt det er nødvendig å sjekke dem hver gang er en annen sak. La heller leksene være valgfrie, og la elevene få ta støyten selv når karakterne skal settes dersom de ikke har jobbet hardt nok til å nå sine mål. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg mener at lekser er er en del av prosessen av å venne elevene til det å ta ansvar for egen læring. Dette må man i stor grad gjøre på videregående og ikke minst hvis man skal studere på høyere nivå. Samtidig skader det ikke med repetisjon av fagstoff som læreren har gått igjennom tidligere på dagen. Hvis foreldre må hjelpe til, kan det gi barna flere innfallsvinkler til lærestoffet. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Lekser ble innført i ei tid da skolen var mye mindre omfattende. Hver elev fikk mye dårligere og mindre undervisning, over færre år og bare i deler av året. Lekser var derfor avgjørende for at elevene skulle nå noen læringsmål og få med seg det mest grunnleggende, som lesing, regning og kristendom. Senere har det skjedd veldig mye med utdanningssystemet, men skolevesenet er stort sett for konservativt til å revurdere nytten av lekser. Leksene er her fortsatt fordi det bare er sånn, har alltid vært sånn og de fleste lærere og andre beslutningstakere er av den oppfatningen at lekser er nødvendig for at elevene skal lære noe som helst. Lekser har også som formål å være fordypende. Skal du studere språk f.eks, må du bruke litt av fritiden på å lese dette fremmedspråket for å komme deg over forståelseskneika. Derimot vil det ikke si at man burde sette opp grammatikkpugging til lekser, i stede for å reformere bruken. I noen fag på VGS har du lekser fordi du har ikke mange nok timer med faget, men på en annen side: Lekser inviterer også til at man bruker alle skoletimene på tavleundervisning, koste hva det koste vil, og man gjør selvstendig arbeid i sine studietimer og litt på fritiden. Som sagt: Koste hva det koste vil, spesielt vis tavleundervisning er mindre effektiv enn å lære elevene å lese kapitelene og ha pedagogtimer plus help når de er i klassen. Det er godt mulig vi har en skole hvor lærerne har en hardfetish for tavleundervisning, og de delegerer alt for hardt selvstendig arbeid til fritiden: Derav lekser. Og det er mye rart i strukturen på barneskolen, som kanskje svekker elevenes opplæring til bruk av selvstendig studering. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Vi får lekser sikkert for at vi skal lære og prøve litt på egenhånd hjemme. Se hvor mye vi kan. Vær forsiktig med å si sånt. Det viser at du har ingen stilling til hvilken grad lekser skal gies, og om hva. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Lekser er en viktig del av sorteringssamfunnet. Hva skulle vi gjort uten læreplanmål som tilgodeser ressurssterke familier? Da kunne det jo hende postmannens sønn ble advokat. Nei, huffameg. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014   Hvorfor har vi lekser?For å skyve ansvaret for de dårlige resultatene over fra lærerne/det offentlige skolesystemet til foreldrene, eller elevene selv. Det er også nødvendig for å få plass til politisk korrekte fag (inndoktrinering) som samfunnsfag, historie og religion samt diverse fritidsaktiviteter som musikk, sløyd, matlaging og kroppsøvning, for ikke å glemme nynorsken på timeplanen av skoledagen. Ellers har faktisk Rødt noen interessante observasjoner omkring tema: http://sosialisme.no/leksefriskole/lekser.html Resultatene i Norsk skole er ikke kjempedårlige mtp at alle har rett til utdanning, egentlig. Men dem kunne absolutt vært mye bedre. Sløyd, matlaging, kroppsøvning og nynrorsk har en viss verdi for praktikere, kokker og dem som faktisk bruker nynorsk. Man skal få litt av alt på grunnskolen, for å kunne velge videre, dersom man bare skulle isolert ut Bokmål, Engelsk, Matematikk og Naturfag ville man ha mistet langt flere som ønsker praktisk utdanning fremfor teoretisk. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Lekser er en viktig del av sorteringssamfunnet. Hva skulle vi gjort uten læreplanmål som tilgodeser ressurssterke familier? Da kunne det jo hende postmannens sønn ble advokat. Nei, huffameg. Det er da ingenting i veien med at postmannens sønn ble advokat? Ei vennine av meg vokste opp med en mor som var alkoholiker og en far som var fisker og borte stort sett hele året. Hun er den dag idag kirurg. Så det er mye opptil hva du ønsker for deg selv hele veien. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Lekser er en viktig del av sorteringssamfunnet. Hva skulle vi gjort uten læreplanmål som tilgodeser ressurssterke familier? Da kunne det jo hende postmannens sønn ble advokat. Nei, huffameg. Det trengs ikke ressurser i stort monn for å ha brukbar kompetanse i grunnskolepensum. Hvis postmannen selv ikke kan sin algebra får han repetere litt, han og. Det er jo heller ikke slik at en med master i samfunnsvitenskap har forutsetninger for å kunne mer matematikk. I verste fall kan du peke på et spesialfelt på hver ressurssterk forelder hvor det faktisk er en god grunn til at postmannen skal komme til kort - men det er lite i den store sammenhengen. Stort sett har man også en 40-timers uke, uavhengig av utdanning, så postmannen har like mye tid tilgjengelig som damen med master i SV. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Jeg gjorde aldri leksene, ble folk av meg også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå