David_1214 Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Har sitti og grubla fælt i hele helgen. Har utrolig lyst til å ta steget til fullformat, og 6D frister med tanke på overkommelig pris, og man får med Wacom tegnebrett som jeg har hatt lyst på i lang tid Fra før av har jeg 70D med Sigma 17-50mm 2.8 + Canon 70-200mm F4 Er utrolig glad i sigma´en og det er stort sett den som sitter på kameraet, men den er jo ikke laget for FF. Men ser jo på fotovideo nå at de har en pakke med 6D + Sigma 24-70mm 2.8 Er det objektivet på linje med det jeg har har, eller bedre? Brennvidden vil vel være ca den samme med tanke på at 6D er FF hvertfall. Også tenker jeg på om det vil bli ekstra tungvint uten wifi og vribar skjerm som jeg er vandt med på 70D. Det brukes ikke sånn altfor mye, men er man et sted hvor det er trangt eller kameraet må løftes høyt osv er vribar skjerm veldig ålreit. Vil kvaliteten på bildene veie opp for vribar skjerm og wifi? (Vet man kan få med wifi, men føler ikke det er verdt 3 lapper) Noen som har erfaringer med 6D som kan fortelle om ulemper/fordeler? Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Fullformat er ikke generelt bedre enn crop, og det er ingen grunn til at bildene generelt skulle bli bedre med fullformat. Men tar du mye bilder i lite lys gir fullformat en fordel på høy ISO. Tynnere DOF er også lettere å få til med fullformat. Objektivene kan jeg ikke si noe om, men du kan finne tester. Du får forøvrig også 6D med WiFi. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Hei Hva er det du er ute etter å oppnå med denne oppgraderingen? Du har allerede et meget godt og nytt kamera, så hvorfor dette behovet for oppgradering? Jeg liker fullformat pga muligheten for enda mer begrenset dybdeskarphet og større søker. Så hvis du også liker dette så kan du ha noe igjen for å oppgradere, men om det er verdt pengene må du selv vurdere. Kanskje er skikkelig lyssterk optikk en bedre investering. Henning Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Hei Hva er det du er ute etter å oppnå med denne oppgraderingen? Du har allerede et meget godt og nytt kamera, så hvorfor dette behovet for oppgradering? Jeg liker fullformat pga muligheten for enda mer begrenset dybdeskarphet og større søker. Så hvis du også liker dette så kan du ha noe igjen for å oppgradere, men om det er verdt pengene må du selv vurdere. Kanskje er skikkelig lyssterk optikk en bedre investering. Henning Ja, både dybdeskarphet, større søker, og bedre ytelse ved høyere iso. Har plaget meg flere ganger at det blir mye støy. Nå som vinter mørket har kommet har det plaget meg mer enn noen gang. Så det er vel den største grunnen egentlig. Får gjort mye i post, men blir ofte ikke like skarpt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Litt OT, men her er en godsak, når det kommer til FF optikk og crop kamera og megapixler på FF glass på crop kamera, kan være en grunn i seg selv å gå til et FF hus.. http://youtu.be/YDbUIfB5YUc?list=UUDkJEEIifDzR_2K2p9tnwYQ Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Litt OT, men her er en godsak, når det kommer til FF optikk og crop kamera og megapixler på FF glass på crop kamera, kan være en grunn i seg selv å gå til et FF hus.. http://youtu.be/YDbUIfB5YUc?list=UUDkJEEIifDzR_2K2p9tnwYQ Det forklarer en del... Alltid synes at bildekvaliteten på sigmaen min var skarpere og bedre enn 70-200mm min.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Kanskje en Sigma 18-35mm f/1,8 er en bedre investering? Den gir deg like smal DOF som f/2,8 på fullformat og ca 1 blendertrinn mer lys enn du har nå. En oppgradering til fullformat med f/2,8 optikk gir deg også ca 1 blendertrinn mer lys så f/1,8-zoomen gir faktisk like stor fordel på lysmengde som pakken til 15 000 kr du ser på. Sigma 18-35 har litt kortere zoomområde (2x) enn en 24-70 har på fullformat (2,9x). Beholder du 70D så beholder du også "telekonverteren" som cropfaktoren er. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Vil kvaliteten på bildene veie opp for vribar skjerm og wifi? (Vet man kan få med wifi, men føler ikke det er verdt 3 lapper) Noen som har erfaringer med 6D som kan fortelle om ulemper/fordeler? Jeg stod noenlunde i samme situasjon som deg. Hadde en liten periode både 70D og 6D til prøving. Kort oppsummert: jeg endte opp med 70D. Kvaliteten på bildefilene var tilnærmet den samme. Støyen jeg så på bildene fra 70D var der også på 6D. Det var en fryd å fotografere med full-formats-brikke, men det var mest på grunn av den umiddelbare facinasjonen siden jeg aldri tidligere hadde mer enn noen få minutters erfaring med digital fullformat. Når denne facinasjonen gikk over etter en dag eller to, begynte det å gå opp for meg hvor mye, mye mer jeg fikk for pengene i et 70D. - Vridbar skjerm er en fryd - Touch-skjerm gir mange og svært gode muligheter - Filming med live-view og RASK (og kontinuerlig) autofokus er meget positivt - Wifi har jeg brukt svært lite, men fra tid til annen kommer jeg opp i situasjoner hvor den muligheten er gull verdt. Kjekt å kunne ta bilder "ute i felt", føre rett over til mobilen, og kunne sende de via melding/mail. De kunne dog gitt oss flere funksjoner på sin mobil-app, men ikke noe must. - Prisdifferansen (i 70D's favør) gir deg jo muligheten til å gå for mer kvalitetsoptikk Det eneste jeg savner fra 6D er en stillere lukkemekanisme på speilet. Lyden er i utgangspunktet ikke høy på 70D, men sett 70D i "silent shutter" så er den ganske nærme 6D også på det punktet. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Etter at jeg skaffet meg et gammelt 5D "Classic" kamera har jeg nærmest ikke brukt 7D'en min lenger. Til tross for at 7D er et mye mer moderne kamera, med bedre autofokus, live view, auto ISO, film modus og bedre skjerm. Alt er bedre på 7D bortsett fra to vesentlig ting, søkeren og bildefilene. Nå er ikke jeg så nøye på om det er litt støy i bilder, men filene fra 5D blir rett og slett mer tiltalende. Det er vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hva denne opplevde forskjellen er, men for meg er 5D tingen. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Etter at jeg skaffet meg et gammelt 5D "Classic" kamera har jeg nærmest ikke brukt 7D'en min lenger. Til tross for at 7D er et mye mer moderne kamera, med bedre autofokus, live view, auto ISO, film modus og bedre skjerm. Alt er bedre på 7D bortsett fra to vesentlig ting, søkeren og bildefilene. Nå er ikke jeg så nøye på om det er litt støy i bilder, men filene fra 5D blir rett og slett mer tiltalende. Det er vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hva denne opplevde forskjellen er, men for meg er 5D tingen. Det er ganske enkelt FF-effekten. Det er noe der, som ikke er så enkelt å forklare rent teknisk Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Ble 6D pakken, storfornøyd, angrer ikke et sekund. Hatt kamera i et par dager nå. Forskjellen merkes ikke sånn kjempegodt på kamera, men med en gang man får råfilene på mac´en er det no helt annet. Kvaliteten er bedre samt at FF får lys osv til å se myyyye bedre ut I tillegg så presterer 70-200mm bedre på FF, og prints av bildene er mye bedre Endret 18. desember 2014 av David_1214 1 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Hei Hva er det du er ute etter å oppnå med denne oppgraderingen? Du har allerede et meget godt og nytt kamera, så hvorfor dette behovet for oppgradering? Jeg liker fullformat pga muligheten for enda mer begrenset dybdeskarphet og større søker. Så hvis du også liker dette så kan du ha noe igjen for å oppgradere, men om det er verdt pengene må du selv vurdere. Kanskje er skikkelig lyssterk optikk en bedre investering. Henning Ja, både dybdeskarphet, større søker, og bedre ytelse ved høyere iso. Har plaget meg flere ganger at det blir mye støy. Nå som vinter mørket har kommet har det plaget meg mer enn noen gang. Så det er vel den største grunnen egentlig. Får gjort mye i post, men blir ofte ikke like skarpt.. Mitt råd er å skaffe mer lyssterk optikk til 70D , et nytt 6D vil ikke gi deg mer enn rundt et trinn mindre støy. Da er det faktisk lettere å gi 70D det trinnet med mer lyssterk optikk :-) Jeg hadde et 7D og oppgraderte til 5D MkIII for jeg trodde det ville gi meg ekstremt renere bilder på høy ISO. Det ble bedre , kanskje 2 stopp. Men om det var verdt pengene vet jeg ikke. Nå har jeg gått andre veien og solgt 5D MkIII for et EM-1. EM-1 er nok et stop bedre enn 7D på høy ISO, men kanskje et stopp dårligere enn 5D'en. Dette kompenserer jeg med lyssterk optikk og en glimrende bildestabilisator i huset. Så kan man jo si at man kan bruke lyssterk optikk på fullformat også. Ja det kan man, men er man da obs på den ekstreme smale dybdeskarpheten man får ? Jeg må med hånden på hjerte ikke si at det var en enkel operasjon å bruke f1,4 og f1,8 på fullformat. Selv blender 2,8 ble i smaleste laget hvis man ønsker seg endel av bildet i fokus :-) Dette er satt litt på spissen, men bare for å illustrere at mange går i fella og tror at himmelporten er åpnet så lenge man bare får et fullformatskamera. EDIT: OBS!! Så ikke at du allerede hadde handlet og fikk en annen opplevelse enn det jeg fikk. Lykke til med nytt kamera og håper det fortsetter når rusen har lagt seg :-) Endret 18. desember 2014 av Bringisen Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2014 Takk Har forresten beholdt 70D også. Den er en god del bedre på autofokusen så den blir med på sports begivenheter Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Gratulerer! Nå fikk jeg så lyst på 6d i tillegg til 70d, at jeg blir litt kvalm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå