Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av branmur

Anbefalte innlegg

Jeg har en internetlinje på 25/5 og ønsker å oppgradere til 50/10.

Brannmuren jeg her i dag henger ikke helt med. Den yter ca 21Mb/s med nåværende konfigurasjon, så det blir meningsløst å øke Internetytelsen uten å bytte denne boksen.

Det jeg ønsker den skal gjøre er:

• DHCP
  • være stateful
  • blokkere noen porter basert på intern ip-adresse
  • Forwarde noen porter
  • Bandwith mgm
  • QoS
  • IPS
  • Mulighet for Blokkering av P2P (inspeksjonsbasert)
  • Mulighet for DMZ
  • Mulighet for VLAN
  • Trådløst går over eget punkt

Kan du hjelpe meg?

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan en gammel maskin og en linuxdistro være noe, eller vil du ha en ferdig boks med webmanagement rett ut av boksen?

Du skriver "trådløst går over eget punkt" - vil det si at du ønsker en brannmur som også har ett trådløst aksesspunkt?

Lenke til kommentar

En Watchguard T10 ser ut til å være tingen. Full UTM og nivå-7-brannmur. Ikke noe for nybegynnere. Denne lille boksen har stort sett det samme i seg som sine større søsken. Jeg er ikke helt sikker på om den er konfigurerbar via webUI, men det er egen programvare som er tilpasset oppsettet (Watchguard System Manager). Overvåkning kan skje via Watchguard Dimension, som er webbasert. Sistnevnte finnes det en demo av. Et par linker under:

http://watchguard.com/wgrd-products/utm/firebox-t10/overview

Demo av Watchguard Dimension: http://www.watchguard.com/wgrd-products/thanks-watchguard-dimension-demo

Denne kjøpes typisk med lisens for oppdatering av filtre til IPS/UTM/AV.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Watchguard T10 er innenfor budsjett. (Og en utrolig stilig farge :) ) Jeg skal se nærmere på denne! Har du erfaring med den Vegard?

Fortigate og Netgate blir vel noe i overkant?

Ole

Jeg har ikke direkte erfaring med akkurat T10, men noe erfaring med de større modellene til Watchguard. Etter det jeg skjønner, der T10 virkelig skinner, er hvis et firma har brannmurer fra Watchguard og ansatte med hjemmekontor kan ha T10 som en utstrakt del av firmanettverket og at brannmuren kontrolleres og overvåkes fra arbeidet, men jøss og bevares, hvis du ikke blir skremt av en "proff" brannmur, så kan dette være en fin sak. Nettet hjemme hos meg går inn via coax til en "hjemmeruter" med en hjemmebrannmur. Hadde jeg hatt RJ45 inn i huset, så hadde jeg nok sterkt vurdert en T10, men føler nå at det blir litt smør på flesk å sette opp en T10 i tillegg. (Jeg er dog veldig klar over at denne hjemmebrannmuren, som er mer eller mindre portbasert, min ikke kan måle seg med en dedikert, profesjonell brannmur.)

Det finnes også softwareversjoner av Watchguard sine brannmurer, men disse har jeg ingen erfaring med. Lurer på om de ikke har 30 dagers gratis prøveversjon av disse, men jeg er litt blank på dette området.

Her står også litt mer: http://www.watchguard.com/docs/datasheet/wg_firebox_t10_ds.pdf

Denne har i utgangspunktet 200Mbit/s throughput, men skrur du på full UTM, så faller denne til ca. 55Mbit/s, men det gjelder flere brannmurer der ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg lest, sett og tenkt ... Og jeg vet ikke om det hjalp :huh:

Jeg nøler fordi jeg legger merke til at denne brannmuren - og andre - ser ut til å lene seg tungt mot abonnementsordninger. Prisen for disse er ikke så lett å få tak i. For Watchguard sin del ser jeg at den i norske butikker kommer med Livesecurity Service inkludert. Jeg finner etterhvert ut at dette er kun eventuelle software oppdateringer av boksen og ikke signaturer. Prisen for bare dette etter første år er ca 700 kr pr år. Hvis du ikke fornyer i tide kommer det en tilleggsavgift oppå dette som en slags straff ... Prisen for sikkerhetstjenestene har jeg så langt ikke funnet.

Jeg aner et pengesug etter kjøpet som jeg ikke vet størrelsen på. Jeg vil selvsagt ha en enkel pris å forholde meg til. Cisco ser likedan ut ... Sukk :hm: .

Hvordan løser dere sikring av internetforbindelsen?

/Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Fra samme shop finnes billigere og pfsense er gratis om du ikke ønsker betalt support vel og merke.

Merk deg dog att dette er av svakere hardware men prisene er også lavere

Benytter selv smoothwall express og ikke pfsense, open source firewall har den mangel att en ikke får i pose og sekk.

Endret av Lindsay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at dei fleste av dagens brannmurer er totalt utdaterte. Ønsker du å blokkere Facebook Games, men enable Facebook Chat så er det håplaust å få til. Eller om det blir offentlegjort eit sikkerheitshol i Apache så er du på ingen måte beskytta. Dette har Palo Alto Networks endra på.

Lenke til kommentar

PAN-PA-500 Platforms Palo Alto Networks PA-500 $3,150 each Palo Alto Networks, Inc. PAN-PA-500

PAN-PA-200 Platforms Palo Alto Networks PA-200 $1,400 each Palo Alto Networks, Inc. PAN-PA-200

Gratis eller $1400...Tror jeg holder meg til gratis for hjemmenettverket mitt en stund til..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at dei fleste av dagens brannmurer er totalt utdaterte. Ønsker du å blokkere Facebook Games, men enable Facebook Chat så er det håplaust å få til. Eller om det blir offentlegjort eit sikkerheitshol i Apache så er du på ingen måte beskytta. Dette har Palo Alto Networks endra på.

Uten å spekulere for mye så høres dette veldig ut som pebkac.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...