christofferdavi Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Heisann. Kjøpte en 2004 mod Audi a4 1.6 bensin for omlag 2 mnd siden fra en bruktbilforhandler. Det fulgte 3 mnds garanti med på bilen, allerede har bilen måttet stå på verksted 3 ganger for diverse feil. Først stabstag, lambdasonde og bremseslange. 2. gangen var det pga startmotoren. Nå den tredje gangen så virker det som om coilen og stempelringene har tatt kveld. Det som er merkelig her, er at bilen ble EU godkjent med nul feil 10.2014. Rett etter jeg hadde fått den hjem tok jeg den med til et verksted for og få tatt en sjekk på den ( de tok det som en helt vanlig eu-kontroll) her startet den første verkstedsturen hvor de fant disse feilene. Det faller ikke på sin plass at alt dette skjer så kort tid etter en eu, både jeg og flere verksteder jeg har vert i kontakt med mener det samme som meg, at bilen har litt ''lurt'' igjennom eu-kontrollen som ble foretatt. Nå er jeg bokstaveligtalt drittlei hele bilen, snaue 2 mnd og allerede 3 verkstedsbesøk, denne gangen må den stå en stund før jeg får den tilbake. Beklager hvis det ble en unødvendig lang tekst, men mitt spm er følgende, har jeg noen rettigheter til og få levert bilen tilbake? Føler meg lurt tvert igjennom. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Kan jo være at feilene var vanskelig å oppdage. Kan være lurt å kjøre bilen igjennom en test selv før kjøp, sånn at man har en ekstra sikkerhet. En NAF-test er jo mulig, selv om et merkeverksted som regel har mer kunnskap om den spesifikke modellen sine styrker og svakheter. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 ville tatt en naf test så får du den ihvertfal i orden før garanti er ute Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Naf har faktisk noe som heter garantiutløpstest. Seriøse bruktbilforhandlere griner ikke på nesen av å motta en slik testrapport. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Naf har faktisk noe som heter garantiutløpstest. Seriøse bruktbilforhandlere griner ikke på nesen av å motta en slik testrapport. Høres jo ikke veldig seriøs ut den forhandleren hans da. 1 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 mange bruktbil forhandlere opererer uten tilstandsrapport. de risikerer kun at du oppdager feilene og ber om at de blir utbedret. det man bør gjøre er å få en kyndig person / bedrift til å gjøre en. og rette alle feil som dekkes av bruktbil garanti etterpå. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Ting som lambdasonde, bremseslanger og gåen coil er småting som kan intreffe men når stempelringene har tatt kvelden, ja da snakker vi gåen motor. Stempelringene går ikke plutselig, de slites sakte men sikkert og eneste måten å få de til å ryke plutselig på er og kjøre motoren uten olje, og da er det som oftest mere som ryker. Denne bilen måtte hatt høyt oljeforbruk ei stund allerede og vært oppdaget på siste EU kontroll med mindre noen har kjøært bilen uten olje mellom oktober og nå. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Jeg kjøpte en BMW gjennom en BMW-forhandler en gang. Den kom ferdig EU-godkjent. Tok alikevel en NAF-test da de ikke ville fikse noen dunkelyder i framstillinga. Viste seg at den hadde flere feil som aldri skulle gått gjennom en EU-kontroll. Utslitte bremseskiver foran, gåent endeledd på ene siden og gåene opphengskuler begge sider. NAF-testen betalte seg selv kan man si. Når jeg først viste de NAF-rapporten fiksa de alt uten noen diskusjon eller surmuling eller noe. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Beklager hvis det ble en unødvendig lang tekst, men mitt spm er følgende, har jeg noen rettigheter til og få levert bilen tilbake? Føler meg lurt tvert igjennom. Har samme feil blitt fikset flere ganger? Eller har det vært nye feil hver gang? I førstnevnte tilfelle kan du havne på retten til å heve kjøpet. Men i sistnevnte sliter du litt mer. Da må du helst leve med irritasjonen. Garantien gis for at selger skal ha mulighet til å rette opp feil som oppstår, og for å gi deg trygghet i forhold til disse. Ellers er bilen stort sett solgt som sett og prøvekjørt, og på en ti år gammel bil må man dessverre regne med at feil oppstår. Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Du kjøpte en gammel bil, og må påregne at det dukker opp feil. Slitasje i motor / høyt oljeforbruk er en kjent sak på disse 1.6l. Om du har blitt lurt? Nei, på hvilket grunnlag mener du? Har du krav på å heve kjøpet? Nei, bilforhandleren har rett til å reparere det som er feil. Når det kommer til EU godkjenning, så er det flere deler der det vurderes fra mekaniker til mekaniker hva som må utbedres. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Kva betalte du for bilen? Det vil være mulig å reklamere på bilen der du krever utbedring av feila eller eventuelt heving av kjøpet. Men kor god sak du har vil være avhengig av kva opplysningar som har blitt gitt frå selger, kva du har undersøkt og kva stand du hadde grunn til å forvente på bakgrunn av prisen. Det er stor forskjell på om du betalte 250 000 kr eller du betalte 25 000 kr for bilen i forhold til kva du hadde grunn til å forvente av bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå