orelime Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 dette er kanskje en liten oppfölging av posten Digital speilrefleks - hva skal en stakkar velge? , men jeg lurte paa hvor sterkt du stiller med et kamera kjöpt i utlandet (da helst europa) hvis noe skulle klikke? hvor gaar skillet mellom butikkens ansvar og produsentens ansvar? mvh. johan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Kamera med internasjonal garanti (normalt ett år), skal repareres av norsk importør (Canon). Men tror du mister reklamasjonsretten på 2 år, samtidig som kjøpsloven ikke gjelder for deg, så lenge kameraet er kjøpt i utlandet. Vanligvis vil dobbeltimporterte/paralellimporterte kamera fra utlandet samtidig havne i køen bak kamera som den norske importøren har importert, og du kan forvente mindre velvilje fra verkstedet på ting og tang som du i utgangspunktet ikke har rett på. Du har fortsatt lov til å levere kamera i en hvilken som helst butikk som fører Canon, men du har ingen rett til å kreve ekstra service fra de, så lenge det ikke er butikken du kjøpte kameraet i. Lenke til kommentar
orelime Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 vil det samme gjelde for canon-optikk? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Ja! Og en tilleggsopplysning... kjøper dere dobbeltimportert kamera fra en norsk butikk, har dere like få rettigheter overfor norsk importør som om dere selv hadde kjøpt kamera i utlandet. Da er det butikken dere må "krangle" med, og de må mest sannsynlig sende kameraet til utlandet for reparasjoner... det kan bety noen uker eller i verste fall måneder ekstra før du får tilbake kameraet. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 det kan bety noen uker eller i verste fall måneder ekstra før du får tilbake kameraet. Men noe som er fint å ha i det tilfellet er jo forbrukerkjøpsloven som sikrer deg et erstatningskamera om ditt eget er forventet å være borte i lenger tid enn 1 uke. Så da er det jo ikke så farlig allikevel da...... Jeg ser ikke noe feil i det å kjøpe dobbeltimporterte kameraer, man har så gode rettigheter i den nye loven som kom ifjor sommer at det ikke har så mye å si hvor varene kommer fra. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 det kan bety noen uker eller i verste fall måneder ekstra før du får tilbake kameraet. Men noe som er fint å ha i det tilfellet er jo forbrukerkjøpsloven som sikrer deg et erstatningskamera om ditt eget er forventet å være borte i lenger tid enn 1 uke. Så da er det jo ikke så farlig allikevel da...... Funker dessverre ikke alltid slik det skal... butikken krever mest sannsynlig at verkstedet stiller dette til disposisjon, noe som skjer i kun spesielle tilfeller. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg ser ikke noe feil i det å kjøpe dobbeltimporterte kameraer, man har så gode rettigheter i den nye loven som kom ifjor sommer at det ikke har så mye å si hvor varene kommer fra. Hmm.. så denne litt sent, men... Man kan ikke forvente at norsk importør skal ha ansvaret for å reparere kamera som er kjøpt av kunde i utlandet, eller importert fra utlandet av en butikk. Det er importøren i det landet den er importert fra som å så tilfelle er ansvarlig. Noen produsenter har såkalt world-wide warranty, og da er det jo greit, men man mister allikevel en del goder man får om kameraet er kjøpt fra norsk importør. Men det er jo opp til hver enkelt om de vil spare noen få kroner, eller ha bedre garantiordning. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Du sier ingenting om du tenker på kjøp over disk i utlandet og kjøp fra en webshop i utlandet. Uansett jeg linker til den nye ehandelsloven og det forbrukerradet.no skriver Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Man kan ikke forvente at norsk importør skal ha ansvaret for å reparere kamera som er kjøpt av kunde i utlandet, eller importert fra utlandet av en butikk. Det er importøren i det landet den er importert fra som å så tilfelle er ansvarlig. Noen produsenter har såkalt world-wide warranty, og da er det jo greit, men man mister allikevel en del goder man får om kameraet er kjøpt fra norsk importør. Men det er jo opp til hver enkelt om de vil spare noen få kroner, eller ha bedre garantiordning. Loven sier ingen ting om hvor butikken har fått kameraet fra. Den regulerer kun forholdet mellom butikken selv og forbrukeren som har vært så uheldig å kjøpe en feilproduksjon. Deretter må butikken ordne det på hvilken måte de vil, forbrukeren har uansett krav på et erstatningsobjekt, evt kan han heve kjøpet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Loven sier ingen ting om hvor butikken har fått kameraet fra. Den regulerer kun forholdet mellom butikken selv og forbrukeren som har vært så uheldig å kjøpe en feilproduksjon. Deretter må butikken ordne det på hvilken måte de vil, forbrukeren har uansett krav på et erstatningsobjekt, evt kan han heve kjøpet. Nå er jeg ikke helt med her. Hva var det jeg skrev du ikke var enig i? Jeg har da ikke sagt noe om at loven skal si hvor butikken har fått kameraet fra. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Loven sier ingen ting om hvor butikken har fått kameraet fra. Den regulerer kun forholdet mellom butikken selv og forbrukeren som har vært så uheldig å kjøpe en feilproduksjon. Deretter må butikken ordne det på hvilken måte de vil, forbrukeren har uansett krav på et erstatningsobjekt, evt kan han heve kjøpet. Nå er jeg ikke helt med her. Hva var det jeg skrev du ikke var enig i? Jeg har da ikke sagt noe om at loven skal si hvor butikken har fått kameraet fra. Uhm.. Nå var det nok ikke deg Crazysteps skrev svar til, men til Afseth... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Loven sier ingen ting om hvor butikken har fått kameraet fra. Den regulerer kun forholdet mellom butikken selv og forbrukeren som har vært så uheldig å kjøpe en feilproduksjon. Deretter må butikken ordne det på hvilken måte de vil, forbrukeren har uansett krav på et erstatningsobjekt, evt kan han heve kjøpet. Ja, men hvis butikken ikke kjenner sine plikter overfor kunden, kan det bli vanskelig (og veldig tidkrevende) for kunden å få butikken til å faktisk gjennomføre disse pliktene. Jeg jobber i en butikk hvor vi følger kjøpsloven, men har hørt mange kunder klager over andre butikker som ikke følger denne (de lager sine egne regler kan det virke som). Uansett har man flere rettigheter om kameraet er kjøpt fra norsk importør via en norsk butikk, enn om butikken importerer fra utlandet. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Ja, men hvis butikken ikke kjenner sine plikter overfor kunden, kan det bli vanskelig (og veldig tidkrevende) for kunden å få butikken til å faktisk gjennomføre disse pliktene. Ta med en utskrift av forbrukerkjøpsloven når du oppsøker butikken du kjøpte kameraet i, så pleier det å gå fint. Jeg tror de fleste butikker er litt tilbakeholdne med å opplyse forbrukeren om alle rettighetene han har, da de selvfølgelig prøver å tjene mest mulig penger på minst mulig arbeid, men med loven i hende kapitulerer 99%. Stå på krava og ikke la det være noen tvil om at du kjenner til loven, så får du det mye enklere når det kommer til reklamasjon. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Er mange kunder som ikke kjenner loven også. Det mest latterlige jeg vet er når en kunde står og påstår meg midt i trynet at han har krav på ditt og datt... når vi da viser han i kjøpsloven at han ikke har rett, så gir han seg allikevel ikke. De aktuelle personene har ringt forbrukerombudet, og først da er det blitt stille fra de. Så vær helt sikker på at du har rett før du fremmer krav overfor selgeren, og sier at sånn og sånn er det. Vær høflig, saklig og ikke minst... vær sikker på at du har rett... da får du som regel mye bedre service. Jeg gir ivertfall høflige kunder mer enn de har rett på av service, mens uhøflige, sinte kunder kun får det de har krav på. Intet mer. Vi vil nemlig ikke ha disse usaklige kundene inn i butikken senere, og da gidder vi ikke yte mer service enn de har rettmessig krav på. Jeg tror de fleste selgere føler det slik. Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Uansett har man flere rettigheter om kameraet er kjøpt fra norsk importør via en norsk butikk, enn om butikken importerer fra utlandet. Dette blir helt feil. Det er da ikke slik at forbrukeren må passe på hvor varen er importert fra også videre. Jeg jobber også innenfor dette, og forbrukeren har veldig gode rettigheter nå. For gode vil flere og flere selgere mene. Så lenge forbrukeren kjøper varen sin i en norsk butikk - over norsk disk eller fra Tønsberg (les: Komplett) - gjelder forbrukerkjøpsloven og videodommen. Om butikken evnt. har forsøkt å økt sine marginer ved å importere fra utlandet skal ikke gå utover forbrukeren. Det er selgers problem. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Dette blir helt feil. Det er da ikke slik at forbrukeren må passe på hvor varen er importert fra også videre. Jeg jobber også innenfor dette, og forbrukeren har veldig gode rettigheter nå. For gode vil flere og flere selgere mene. Så lenge forbrukeren kjøper varen sin i en norsk butikk - over norsk disk eller fra Tønsberg (les: Komplett) - gjelder forbrukerkjøpsloven og videodommen. Om butikken evnt. har forsøkt å økt sine marginer ved å importere fra utlandet skal ikke gå utover forbrukeren. Det er selgers problem. Korrekt! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Om butikken evnt. har forsøkt å økt sine marginer ved å importere fra utlandet skal ikke gå utover forbrukeren. Det er selgers problem. Enig... dessverre er ikke alle selgere (butikker) bevisst seg dette ansvaret. Trist, men sant. Stort sett går det nok bra... bare kjøp fra en kjent kjede/butikk som har eksistert en stund. De vet stort sett hva service er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå