Gå til innhold

enda en gaming pc tråd

Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge en pc selv (aldri gjort det før):

Kabinett: Fractal Design Define R5

PSU: Cooler Master V1000 1000W

HK: Asus Z97-A

CPU: Intel Core i5 4690K

GPU: Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 970 4GB

Mem: Kingston HyperX Fury Blue DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB

HDD: Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB

Kjøling: Cooler Master Hyper 212 Evo

Skjerm: AOC q2770Pqu

Ønsker hjelp til 3 ting:
1. Vil alle komponentene passe sammen på hovedkortet og i kabinettet, er det noe jeg ikke har tenkt på her som gjør at jeg kan få problemer som førstegangs pc-bygger?
2. Er det noen komponenter her som vil bli flaskehals i systemet som jeg må legge i mer penger i?
3. Er det noe her (annet enn PSU, det skjønner jeg selv) som er enten er overdimensjonert, eller hvor jeg fint kan finne et billigere alternativ?
Litt usikker på hva jeg skal spille, men antagelig WoW, Kerbal Space Program, Elite Dangerous og Spintires. Ikke noe FPS spill tror jeg. Maskinen trenger ikke dra alt av nyeste spill på max grafikk, men det er jo fint at det holder så lenge som mulig før det må oppgraderes.
budsjett var egentlig på ca 13 tusen, men det her blir ca 16k hehe:
(vet jeg mangler OS og tastatur/mus i listen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hva med å gå ned til 750w og ta en med 80Plus Gold?

Btw: Ta med en bedre CPU-kjøler, ala Noctua?

JA det er kanskje ikke så dumt.. men nå er visstnok den jeg valgte 80 plus gold sertifisert

edit: leste i denne guiden at noen PSU gir dårlig effektivitet ved lav last, så da er det nok ikke lurt å overdimensjonere slik som jeg planer å gjøre:

http://www.anandtech.com/show/8754/psu-buyers-guide-holiday-2014

takker for tips ang CPU kjøling, skal finne en bra Noctua. andre ting der jeg burde ha med, sikkert en bra kjølepasta?

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Noctua kommer med kjølepasta nok jeg antar er over gjennomsnittet god siden Noctua er såpass "eksklusive".

Jeg vet ikke helt med PSU - men jeg personlig har god erfaring med Super Flower, jeg bruker selv nå Super Flower Golden Green HX750 på 2 PCer og funker ganske bra. Jeg ville nok tatt den og dermed spart ca. 800 kr.

HUSK: Bare Supersmart har PSUen og frakten der koster 160kr - bestill med flere ting hvis de har en god pris på det ;)

Jeg ville nok gått for dette: http://www.prisjakt.no/list.php?l=140510&view=l

Samlet pris = ca. 15k

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Min Ax1500I (1500watt, no shit^^) Gir en effektivitet på 92% ved 25% belastning

Jada, men for TS er det i mine øyne ikke vits med en såpass dyr PSU :hm:

Ja enig. og når de fleste PSUer som regel er designet for å fungere ved 50% belastning så er det jo like greit å legge seg rundt der

Lenke til kommentar

Ok takker for svar og tips. Ikke helt bestemt meg ennå for PSU, men Super Flower er aktuelt ja, sett den høyt oppe på mange testresultater. Eventuelt en Corsair HX eller AX variant.

Corsair sine legger seg vel rundt 150%++ 125% av prisen til Super Flower sine - selv om de har gått opp i pris siden jeg kjøpte mine ;)

Edit: Jada - jeg vet at Corsair sine er mer fancy og er 80Plus Platinum

Edit 2: Corsair sin CS serie er den som er tilsvarende - den starter på 1000kr

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Det var for å ta et eksempel, 3500Kr i Psu er ikke vits nei, trodde dere skjønte det :huh:

Evga 860 G2, så har du sikret deg til Sli og crossfire med vannkjøling, ikke super overkill heller :)

Jeg mente at han sin til 1600 muligens var litt overkill :p

Forresten: Hvor får man den EVGAen du nevner?

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Du kan forresten se på denne tråden her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

Black Refinery ser ut til å dekke ditt behov :)

Heh det var faktisk black refinery jeg brukte som mal først, men så oppskalerte det litt med tanke på kabinett og strømforsyning. Litt usikker på hvorfor jeg byttet hovedkort, tror det var et uhell for jeg kan jo ingenting om det..

når jeg leser litt om det kortet som AgentSpoon anbefaler så ser det ikke ut som det støtter SLI?

men på MSI Gaming 5 står det at det støtter SLI, så da burde jeg vel gå opp et hakk der for å sørge for at HK holder lenger

Lenke til kommentar

Du kan forresten se på denne tråden her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

Black Refinery ser ut til å dekke ditt behov :)

Heh det var faktisk black refinery jeg brukte som mal først, men så oppskalerte det litt med tanke på kabinett og strømforsyning. Litt usikker på hvorfor jeg byttet hovedkort, tror det var et uhell for jeg kan jo ingenting om det..

når jeg leser litt om det kortet som AgentSpoon anbefaler så ser det ikke ut som det støtter SLI?

men på MSI Gaming 5 står det at det støtter SLI, så da burde jeg vel gå opp et hakk der for å sørge for at HK holder lenger

Vil du ha en enda bedre pc så kan du jo se på Capital Offense :)

Hvis du liker r5 så kan du jo velge dette også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...