*F* Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Hei.Tenkte lære meg litt om powershell, har ingen programeringsbakrund, bare erfaring med batch script.Powershell er vel valget jeg kan se for meg at jeg kan få mye brukt for det på jobb, slik at jeg kan kjøre script mot AD eller PC-er i nettverket.Jeg kommer sikkert med mange spørsmål, men jeg kan vel først spør.vel, helt enkelt har jeg da greid noe:definere noe $G ="Hei" Write-Host man kan hilse med ordet $G input $H = Read-Host "vil du åpne kalkulatoren? ja/nei" men etter jeg skjønner bruker man ofte å legge ting i parenteser da f.eks goto ikke er en mulighet. Hvordan bruker man disse parranterene, og hva betyr dem? Og: Noen guides å annbefale`? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Anbefaler boken Learn Powershell 3 in a month of lunches. Parenteser kan du bruke om du vil kjøre en kommando i en kommando.. Feks New-Item -ItemType File -Path C:/temp/(Get-Date -Format dd.MM.yyyy).txt Der får du en fil som har dagens dato som filnavn. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 jeg mente egentlig slike paranteres: {}, menmen Jeg syns boka virket intressangt, fikk lastet ned en PDF og har tatt første kapittel i dag som egentlig bare dreier seg om å konfigurere fontsize osv shellet. Ser prisen ikke er så gal, liker jeg det jeg leser kjøper jeg vel et fysisk eksemplar underveis. Jeg regner med det ikke er noe problem at jeg bruker powershell 4 med denne powershell 3 boka? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 (endret) Det er nok den beste boken for å komme igang.. Du lærer alt du trenger for å bruke PS og lage relativt avanserte script. Brackets kaller jeg disse {} Også kalt script block.. Feksempel på bruk: 1. if ($blabla -eq 'blabla') {Stop-Service iexplorer.exe} 2. Get-Service | Where-Object {$_.Status -eq 'Stopped'} 3. Invoke-Command -Computername blabla -ScriptBlock {Get-Process} Endret 14. desember 2014 av Kakeshoma Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2014 Kapittel 3 unnagjort Tok meg to timer, mot 1 time som er *estimert* velvel, bedre å bruke litt tid enn å lese uten å forstå Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2014 (endret) Fullført kap 8.Lagde meg også et lite script som kan komme til nytte.Ikke det mest heftige, men en plass må man begynne. # Versjon 1 - 23.12.14 - Flemming cls $PC = Read-Host "PC Navn" cls echo "Sist innloggede brukere på $PC." Get-ChildItem "\\$PC\c$\users" | Sort-Object LastWriteTime,Name -Descending | Select-Object -Property Name,LastWriteTime -First 10 Endret 23. desember 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Ikke dumt Write-Host for echo.. Er litt kult å feks bruke background og foreground color på den. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 ahh Sitter btw fast på kapittel 9.5 og skjønner lite :o Learn Windows Powershell 3 in a Month of Lunches 2nd Edition_9.5.pdf Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Greia i eksempelet er at du feks skal opprette nye brukere i AD, så har du fått en csv-fil med brukerinfoen du trenger. Men dataidioter som HR ofte er så samsvarer ikke headernavnene (login, dept osv) med propertiene som PowerShell godtar i New-ADuser kommandoen, selvom du har oppgitt dette til HR. Sånn at når du importerer csv filen i PowerShell vil brukernavnet få propterybeskrivelsen "login" siden det er i csv-headern. Men New-ADUser bruker -Name og -samAccountName, ikke -Login Da kan du i stedet for å kaste bort mer tid på å få HR til brukere riktige headere bare endre navnet på propertien i et hashtable sånn at login tolkes som name eller samaccountname. Hvis en csvfil ser slik ut: login,dept ola.nordmann,Salg kari.nordmann,Admin Kan du bruke dette for å opprette kontoen: Import-CSV C:\temp\test.csv | Select -Property *,@{name='samAccountName';expression={$_.login}},@{name='Name';expression={$_.login}},@{name='Department';expression={$_.dept}} | New-ADUser For å prøve, opprett en fil i notepad med det jeg skrev som csv over og lagre den på C:\temp som test.csv I PowerShell skriv Import-CSV C:\temp\test.csv og se hva du får ut. Så skriv Import-CSV C:\temp\test.csv | Select -Property *,@{name='samAccountName';expression={$_.login}},@{name='Name';expression={$_.login}},@{name='Department';expression={$_.dept}} og se du får ut. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Nå er denne tråden litt gammel men jeg vil anbefale Getting Started with PowerShell 3.0 Jump Start og Advanced Tools & Scripting with PowerShell 3.0 Jump Start hos Microsoft Virtual Academy. Det er cirka 13 timer med webcasts tilsammen men det gir et veldig godt innblikk i hva en faktisk kan gjøre med PowerShell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå