jonaSssS Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Hei. Jeg er 22 år gammel, og lurer på noe. Til neste år så fyller jeg 23 år, og lurer på om jeg skal komme inn på høyere utdanning igjennom 23/25-regelen. Har gått 1 år på bygg, også gått 1 og 2 året studiespesialisering, også sluttet jeg på 3 året pga alt for stort fravær.. Leste på ung.no om at du måtte ha 5 års arbeidserfaring før du kan kvalifisere deg for denne regelen (antall skoleår teller som 1 år). Har hatt jobb siden jeg har vært 16, men har aldri hatt en 100 % jobb på papiret, men i fjor og i år så har jeg jobbet ganske mye (jobber på Rema 1000 for øyeblikket). Noen som har noen erfaringer de kan dele med meg som kan hjelpe meg, eller eventuelt kan hjelpe på en annen måte? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Alle jobber du har hatt teller, men hvis det f. eks. var 50% stilling i ett år, så telles dette som 0.5 år med praksis. Praksis og utdanning som overlapper, telles ikke. Altså, hvis du har jobba mens du gikk skole, så er det bare skolen som teller. Ut fra dette burde du kunne regne ut hvor mange års "praksis" du har (i hermetegn fordi VGS-utdanning teller). Ser ut som du har 3 år for utdanningen du har fullført. Året du ikke fullførte vil nok ikke gi uttelling. Da må du finne ut hvor mange år du har jobbet, og prøve å dekke opp det manglende innen opptakene starter. Du burde også undersøke om du dekker kravene til generell studiekompetanse. Hvis du uansett gjør det, så trenger du ikke å støtte deg på 23/5-regelen. Lenke til kommentar
jonaSssS Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 ser nå at jeg glemte å skrive at jeg tar privatist eksamen i di fagene jeg trenger (som jeg også er usikker på hva er, siden jeg ikke vet om jeg kvalifiserer meg innen for 23/25 regelen). Men trenger uansett fagene: Norsk (skriftlig, muntlig og nynorsk), historie og religion. Valgfag er ikke nødvendig innenfor regelen om jeg har forstått den riktig. Lenke til kommentar
jonaSssS Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Alle jobber du har hatt teller, men hvis det f. eks. var 50% stilling i ett år, så telles dette som 0.5 år med praksis. Praksis og utdanning som overlapper, telles ikke. Altså, hvis du har jobba mens du gikk skole, så er det bare skolen som teller. Ut fra dette burde du kunne regne ut hvor mange års "praksis" du har (i hermetegn fordi VGS-utdanning teller). Ser ut som du har 3 år for utdanningen du har fullført. Året du ikke fullførte vil nok ikke gi uttelling. Da må du finne ut hvor mange år du har jobbet, og prøve å dekke opp det manglende innen opptakene starter. Du burde også undersøke om du dekker kravene til generell studiekompetanse. Hvis du uansett gjør det, så trenger du ikke å støtte deg på 23/5-regelen. Takk for svar! Jeg mangler en god del fag ettersom at jeg sluttet siste året mitt på videregående, men grunnen til at jeg støtter meg på 23/25 regelen, er nettopp fordi at jeg ikke trenger noen valgfag for generell studiekompetanse. Får å få generell studiekompetanse så må du ha fagene: norsk, historie, religion, naturfag, samfunnsfag, matte, geografi. Og da er det de 3 første fagene som jeg mangler. Men dette gjelder bare innenfor 23/25 regelen (om jeg har forstått det riktig?). Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Det er 6 fag du uansett må ha for å få godkjent 23/5, og det er; Norsk - 393 årstimer (hovedmål, sidemål og muntlig) Engelsk - 140 årstimer (både skriftlig OG muntlig hvis du tar det som privatist) Historie - 140 årstimer Samfunnsfag - 84 årstimer Matematikk - 224 årstimer Naturfag - 140 årstimer Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Forresten, hva slags utdanning er det du ønsker å ta? Hvis det er ingeniørutdanning eller realfagsutdanning, så har de fleste høyskoler/universitet såkalte forkurs for slike utdanninger. Jeg gikk selv et år med Forkurs for Ingeniørutdanning før jeg starta på bachelor som dataingeniør. På den måten er man så godt som sikret plass, og i tillegg stiller man veldig mye bedre forberedt fordi man repeterer en god del stoff som ofte glemmes raskt på VGS. Lenke til kommentar
jonaSssS Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 Det er 6 fag du uansett må ha for å få godkjent 23/5, og det er; Norsk - 393 årstimer (hovedmål, sidemål og muntlig) Engelsk - 140 årstimer (både skriftlig OG muntlig hvis du tar det som privatist) Historie - 140 årstimer Samfunnsfag - 84 årstimer Matematikk - 224 årstimer Naturfag - 140 årstimer Hmmmm, kan mene å huske at jeg leste religion der en gang i tiden.. Det er sant, og jeg skal ta norsk og historie eksamen nå til våren som privatist. Men må bare få undersøkt om jeg kvalifiserer meg inn til den regelen, men har bare hatt på papirene at jeg er "ekstrahjelp", men har nesten jobbet 100 % for det om. Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Du må ha det dokumentert at du har jobbet 100% i 5 år. Dette må sendes inn til den institusjonen du søker. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Du må ha det dokumentert at du har jobbet 100% i 5 år. Dette må sendes inn til den institusjonen du søker. Veldig mange detaljer du hopper over med dette utsagnet. Blant annet at utdanningsår teller, og at alle stillingsprosenter gir delvis uttelling. Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Du må ha det dokumentert at du har jobbet 100% i 5 år. Dette må sendes inn til den institusjonen du søker. Veldig mange detaljer du hopper over med dette utsagnet. Blant annet at utdanningsår teller, og at alle stillingsprosenter gir delvis uttelling. Poenget var vel at det må være dokumentert. Om han har jobbet 50% i 10 år eller 100% i 5 år eller kombinerer med utdanning har han skjønt. Står det på papiret at han har hatt 20% stilling er det dette som gjelder. Uvesentlig at han har jobbet mer, når det ikke er dokumentert skriftlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå