Gå til innhold

Hvorfor lader telefonen min saktere på jobb enn hjemme med samme lader?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har ingenting med stikkontakter eller kurser å gjøre.

 

Det er basically kun to potensielle muligheter som jeg ser det.

 

1. Telefonen belastes (bruker mer strøm) på jobb. Kan være nettverket, svakt signal, eller om man bruker den annerledes på noen som helst måte.
2. Det er ikke eksakt samme lader, og det enten er noe galt med den på jobb, eller så er den ikke like kraftig.

 

Noe sier meg at det godt kan være alternativ 1.

Lenke til kommentar

mens hjemme lader den raskt og fint på noen timer.

Jeg synes synd på folk med smarttelefon. Jeg lader for 3 uker på en halvtime.

 

Men altså, nye bygninger leveres med isolerglass, og muligens er det noe ekstra skjerming for kontorer også. Det er sannsynlig at mottakerforholdene er veldig dårlige.

 

"Glassene er belagt med en tynn og usynlig aluminiumsfilm som reduserer utslipp av romvarme, samtidig som det slipper inn solvarme. Samtidig stopper de metallbelagte glassvinduene også høyfrekvente mobilsignaler."

 

http://www.vg.no/forbruker/teknologi/data-og-nett/nye-kontorbygg-kveler-mobilsignalene/a/10055863/

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Er det EKSAKT samme lader?

Husk at selv om de har samme kontakt, leverer mange forskjellig amper.

 

Ja, eksakt samme. Dette her har jeg testa over lang tid.

 

Det har ingenting med stikkontakter eller kurser å gjøre.

 

Det er basically kun to potensielle muligheter som jeg ser det.

 

1. Telefonen belastes (bruker mer strøm) på jobb. Kan være nettverket, svakt signal, eller om man bruker den annerledes på noen som helst måte.

2. Det er ikke eksakt samme lader, og det enten er noe galt med den på jobb, eller så er den ikke like kraftig.

 

Noe sier meg at det godt kan være alternativ 1.

 

Hm, det her er merkelig. Jeg skrudde av wi-fi, skjerm og mobilnett, og ladingen var fremdeles kanskje 1% per 20 min. Her hjemme får jeg kanskje 15% på 20 min. Å skru av alle de tingene gjør en forskjell for hvor fort det går å lade, men IKKE så mye.

 

Jeg har jo en del apper og greier, som Gravity App, Llama (endrer profiler og sånt avhengig av hvor jeg er), men jeg får det ikke til å stemme. Det er fullstendig avhengig av hvilket sted jeg er, og det er kjempeforskjell. Så stor forskjell at jeg ikke kan skjønne at det er alternativ 1.

 

Alternativ 2 er det ikke.

 

Men jeg blir rett og slett nødt til å teste mer. Det jeg kan gjøre, er å sette den i flymodus og teste å lade både hjemme og her med samme lader. Hvis det selv da er kjempeforskjell, da skjønner jeg ikke noe...

 

Sikker på at det ikke kan være noe med måten telefonen eller laderen fungerer på nettet avhengig av hva slags sted man er?

Lenke til kommentar

 

Er det EKSAKT samme lader?

Husk at selv om de har samme kontakt, leverer mange forskjellig amper.

 

Ja, eksakt samme. Dette her har jeg testa over lang tid.

 

Det har ingenting med stikkontakter eller kurser å gjøre.

 

Det er basically kun to potensielle muligheter som jeg ser det.

 

1. Telefonen belastes (bruker mer strøm) på jobb. Kan være nettverket, svakt signal, eller om man bruker den annerledes på noen som helst måte.

2. Det er ikke eksakt samme lader, og det enten er noe galt med den på jobb, eller så er den ikke like kraftig.

 

Noe sier meg at det godt kan være alternativ 1.

 

Hm, det her er merkelig. Jeg skrudde av wi-fi, skjerm og mobilnett, og ladingen var fremdeles kanskje 1% per 20 min. Her hjemme får jeg kanskje 15% på 20 min. Å skru av alle de tingene gjør en forskjell for hvor fort det går å lade, men IKKE så mye.

 

Jeg har jo en del apper og greier, som Gravity App, Llama (endrer profiler og sånt avhengig av hvor jeg er), men jeg får det ikke til å stemme. Det er fullstendig avhengig av hvilket sted jeg er, og det er kjempeforskjell. Så stor forskjell at jeg ikke kan skjønne at det er alternativ 1.

 

Alternativ 2 er det ikke.

 

Men jeg blir rett og slett nødt til å teste mer. Det jeg kan gjøre, er å sette den i flymodus og teste å lade både hjemme og her med samme lader. Hvis det selv da er kjempeforskjell, da skjønner jeg ikke noe...

 

Sikker på at det ikke kan være noe med måten telefonen eller laderen fungerer på nettet avhengig av hva slags sted man er?

 

Tenker på selve GSM-signalet som ofte er det største strømsluket på en telefon som ikke brukes aktivt. Så beste løsning for å teste er flymodus ja. WiFi, mobilnett osv.. er av erfaring bare brøkdelen her.

 

Tok ut Simkortet mitt og gikk fra en halv-en dags dags standby-tid (gammel mobil med slitt batteri) til 3-4 dager. WiFi var fortsatt på.

 

Det er altså i teorien svært lite sannsynlig at strømnettet kan påvirke telefonen sin ladekapasitet. Da moderne ladere vil trekke like mye effekt ved alt fra 100V til 240V. Så selv ikke en maksimalt overbelastet kurs vil klare å påvirke ladetiden et sekund en gang.

 

At det er vesentlig forskjellig lavere frekvens er nok også lite tvilsomt. Da ville dere hatt langt større problemer enn tregere lading, for å si det mildt. (PCer og annet elektronisk utstyr ville tvilsomt fungert).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk for alle tips. Har bestilt nye ladere og en måler bare ut av interesse.

 

Det viser seg at det er IKKE eksakt samme lader allikevel. Beklager det. Det er to helt identiske Huawei-ladere, med unntak av serienummeret:

 

dUlgqMNl.jpg

 

Det var derfor jeg kom i skade for å påstå at det var samme lader. Men det overrasker sikkert ikke at Huawei har noen ujevnheter i produksjonen av ladere...

 

Den til venstre lader ekstremt sakte på min Samsung-telefon - men har visst fungert bedre med andre Android-telefoner i husholdningen hjemme (ikke bare Huawei), mens den til høyre fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

? Serienummer (i alle sammenhenger jeg har hørt om), er for å skille hver enkelt enhet/ting fra hverandre.

 

Så serienummeret vil nok aldri være det samme, og det er nok sannsynligvis nøyaktig samme lader. Hadde det vært samme serienummer så hadde jeg heller tippet det var fake kopier.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Samme type lader, men ikke fysiske samme lader. Altså er den ene defekt.

 

Jeg tror nå at jeg endelig har funnet svaret på problemet mitt, og svaret stod ikke i denne tråden.

 

Det ser ut til at min S3 er svært sensitiv for spenningsfall, noe som skjer konsistent på jobbnettet, men ikke hjemmenettet. Et annet sted hvor spenningsfall skjer, er i dårlige kabler.

 

Etter at jeg kjøpte en høykvalitets tredjepartskabel, nemlig denne, har jeg ikke hatt noen problemer lenger.

 

Ingen av laderne mine er defekte - det ser heller ut til at det er kablene som har vært begrensningen. Men her må jeg teste mer, ettersom jeg har fire-fem forskjellige ladere. Med denne kabelen og en no-name "travel charger" fra Clas Ohlson, klarer jeg ihvertfall å lade også på tidligere problematiske strømnett. Med billigkablene hadde jeg problemer selv med travel chargeren.

 

Har for øvrig også tidligere byttet til et høykvalitets tredjepartsbatteri, uten at det heller hjalp, så årsaken til sensitiviteten er tydeligvis ikke batteriet i seg selv. Fikk uansett en solid kapasitetsboost; en fin bonus.

Endret av Dommedagsprofet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...