CaGe Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Hei, Er sylfersk på MIDI, og trenger noen råd: Software: Hva er et godt program for å spille/ta opp/redigere MIDI låter? Har hørt at Sonar er tingen? Keyboard: Har kjøpt et Roland A-33 keyboard. Er dette et godt valg? Instrumenter: Spilles de fleste instrumenter av i SW for tiden, eller er HW tingen? (HW=dyrt!) Lydkort: Hvilke lydkort har lav latency? Er det bare latencyen som bestemmer hvor bra lydkortet er (bortsett fra lydkvalitet)? Høyttalere: For å få noenlunde riktig lyd, bør man ha studiomonitorer, mixer og full pakke, eller holder det med noen bra PC-høyttalere? Noen anbefalinger? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Nøyer meg med å svare på "instrument- delen" i dag.. Det er riktig at man stort sett bruker SW. Når det er sagt, så trenger ikke HW bli så veldig dyrt- og lyden er bedre. Hvertfall med for eksempel Soundblaster- kort. Du får kjøpt "gamle" rack- synther for en tusenlapp eller to -og de har en lyd de fleste softwaresynther bare kan drømme om. Det er jo et spørsmål om pris, og det er mulig det hjelper hvis du har et svinedyrt lydkort. Har en Ensoniq SQR stående her, og når jeg fyrer opp den, er det som om lyden fra lydkortet kommer ut av en dorull i forhold. Har et Audigy2- kort. Lyden er mye større, bedre definert og har en dynamikk som PC- kortet bare kan drømme om. Det sier seg jo selv- et forbrukerprodukt til en tusenlapp kan ikke måle seg med en synth til mange tusen. Når det er sagt- sw- synther er nyttige de, og kan brukes i kombinasjon, men en ekte synth eller to er kos og ha.. (og så har sånne synther mange lys og knotter å trykke på) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Hei, Er sylfersk på MIDI, og trenger noen råd: Software: Hva er et godt program for å spille/ta opp/redigere MIDI låter? Har hørt at Sonar er tingen? Keyboard: Har kjøpt et Roland A-33 keyboard. Er dette et godt valg? Instrumenter: Spilles de fleste instrumenter av i SW for tiden, eller er HW tingen? (HW=dyrt!) Lydkort: Hvilke lydkort har lav latency? Er det bare latencyen som bestemmer hvor bra lydkortet er (bortsett fra lydkvalitet)? Høyttalere: For å få noenlunde riktig lyd, bør man ha studiomonitorer, mixer og full pakke, eller holder det med noen bra PC-høyttalere? Noen anbefalinger? Takker for alle svar! Hei igjen du! Software: Jeg synes Sonar er tingen (og jeg har rett i det ). Men seriøst, nå har jeg brukt Cakewalk og Steinberg sine produkter i maaange år, og den store forskjellen mellom dem finnes ikke. Men personlig liker jeg Sonar bedre enn Cubase. Hent ned demoene og prøv selv. www.cakewalk.com & www.steinberg.net Keyboard: Sikkert. Hvis du selv liker det... Instrumenter: Det blir mer og mer vanlig å bruke SW-synther. Jeg har prøvd en del Hammon B3 "emulatorer" i hardware, men ingentin slår softwaresynthen B4 av Native Instruments. Derimot, så kan live-spilling være et problem med software. Tenk deg en fullsatt sal, og plutselig streiker PCen... Lydkort: Lydkort med ASIO-drivere og/eller WDM-drivere har lav latency. Latency har ingenting med kvaliteten å gjøre. Si du bruker en software synth. Da re latency den tiden det tar fra du presser ned en tangent til det kommer lyd ut av høyttalerene. For å bruke SW synths så anbefales en latency under 7-10 ms. Jeg personlig liker å ha den på 2.9 ms... Høyttalere: Det kommer ann på hvor dyktig du er til å mixe selv. Gode høyttalere er alltid viktig, men ikke så forfedelig viktig hvis du ikke er en dreven mixer selv. Hjemme bruker jeg Yorkville. Men dette er viktig: PC høyttalere anbefales IKKE! Da bruker du heller det beste stereo-anlegget du har råd til. Ellers synes jeg faktisk at Behringer TRUTH er noen veldig gode studiomonitorer til den prisen (ca. 6000 kr). Lenke til kommentar
CaGe Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Takk for info! Løper og kjøper nytt lydkort og høyttaalere! : Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hmm, har jeg gått glipp av noe når jeg tror at midi bare er et utdatert format for pc pipelyder som er brukt i gamle spill og mob tlf? Eller tar jeg fryktelig feil nå.. ? Opplys meg Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hmm, har jeg gått glipp av noe når jeg tror at midi bare er et utdatert format for pc pipelyder som er brukt i gamle spill og mob tlf?Eller tar jeg fryktelig feil nå.. ? Opplys meg Du tar nok fryktelig feil. Du forbinner MIDI med Adlib synther og SB16 lyder... MIDI er ikke utdatert. Midi er kontroller-data. Det er beskjeder som sendes fra f.eks. et keyboard til en lydmodul og er ca. slik: "Start avspilling av note D4 med styrke 93", "Stopp avspilling av note F5 med styrke 38", "Sett romklang til 75", "Set volum til 45 og pan til 127", +++... MIDI-data kan tas opp med en sequenser. MIDI-"beskjedene" blir da tatt opp og kan spilles av igjen ved andre anledninger. Kombiner dette med evnen til å ta opp audio, og du har snart et eget lite hjemmestudio. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 troyel, midi er ikke noe utdatert format. Cage, progs du kan bruke er voyetra og midi notate, jeg liker best midi notate. 30dager free trial finner du på google ett sted så laster du ned en ny trial etter 30 dager igjen Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Cage, progs du kan bruke er voyetra og midi notate, jeg liker best midi notate. 30dager free trial finner du på google ett sted så laster du ned en ny trial etter 30 dager igjen MIDI notate er jo et notasjonsprogram... Har det Piano Roll? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 uh, btw, suteki da ne er en sang jeg anbefaler å lære, den er ikke uoverkommelig vanskelig heller. hikari to nami / light and waves er en vakker sang jeg vil lære men jeg jeg har ikke hatt noe hell med meg og har ikke funnet noter. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 piano roll? Tangenter og sånne bokser der du kan fylle inn noter.. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 jeg tror du kan fylle inn noter direkte på noteark i midinotate. finale er ett annet prog for å komponere musikk, dette er ganske enkelt å bruke. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 jeg tror du kan fylle inn noter direkte på noteark i midinotate. finale er ett annet prog for å komponere musikk, dette er ganske enkelt å bruke. Huff da. Noter! Hvis man virkelig skal bruke PCen i musikken, så bør man ha noe med Piano Roll. Notasjonsprogrammer er jo kun for å beskrive musikken til andre og er absolutt ikke mitt førstevalg til bruk med interne og eksterne midi moduler, det blir så komplisert å jobbe med i lengden. Dessuten er det vanskelig å redigere MIDI controllere i notasjonen. Piano Roll: Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei Sonar er sikkert like bra som annet, selv bruker jeg Cubase SX2.0 - men bruker også like ofte Record Producer fra Voyetra til å redigere midifiler. Jeg lager en starfil i BAND IN A BOX, så gjør jeg om stemmene til jeg blir fornøyd med låta. Så importerer jeg midi-filen til Cubase og velger de instrumentene jeg vil bruke. Deretter spiller jeg alle synter inn som audispor, for så å legge på effekter etc. Og det er her Latency kommer inn i bildet. Forskjellen på audiosporet og midisporet er i tid lik den latencyen du har. (her er det bare å bruke en audioeditor til å ta bort "bonustiden". Etter hvert så kan det være smart å kjøpe en HW duppeditt. Selv liker jeg best Yamaha's XG (fordi jeg har hatt det lenge!!). Tror du får slike lydmoduler fra ca 3000 kr. Alternativet kan være å gå for sampling, f.eks gigasamler. Her er alle lyder samplet, og du kan gjøre omtrent hva du vil med dem via midi. Lydkort, se deg om på nettet i musikkforetningene. De kan dette. ...Det er kampanjepriser på Creamware-kort fram til jul, selv om lærekurven er bratt, så er iallefall jeg meget fornøyd. My meget bra effekter og synther følger med. (Varierer med hvilket kort du velger) + masse fra 3. parts utviklere. Høytalere, Tror det er kampanjepriser på Alesis sine aktive enda. ...sjekk f.eks Procom har de noen til ca 3000. Kvaliteten på lydkortet bestemmes av konverterne (digital til analog og omvendt) Her er det lett å gå seg vill i gode tall. Her kan du lese litt testresultater, (ikke altid oppgitte verdier er til å stole på) http://audio.rightmark.org/results.html ........Ellers, jeg er sikker på at vi kan glede oss med midi i mange år framover Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå