Gå til innhold

Hvordan ta et slikt bilde av juletre?

Anbefalte innlegg

Har tidligere år prøvd å ta bilde av treet i stuen, uten at jeg klarer å fange utseende på tilfredsstillende vis. Det er fint pyntet og ser nydelig ut med lysene påslått, men bildene jeg tar blir betydelig mer «meh».

Kom over dette bildet på reddit idag, og ble straks misunnelig på hvor fint treet er på bildet. Hva er hemmeligheten? Er det lyssetting skjult på bildet? (Jeg tenker ikke på jenten og hunden, bare selve treet.)

47CzO.jpg

Endret av kvakse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra retningen på skyggene ser det ikke ut til å være noe skjult lyssetting - ser ut som det bare er juletrelysene selv som er lyssettingen. Men legg merke til at det er utrolig mange lys, og veldig jevnt og tett fordelt over hele treet - det gjør at de mange små lyskildene fungerer som en stor, noe som gir veldig jevnt og mykt lys.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært en eller flere blitser i bildet skulle det også vært harde skygger et eller annet sted. Blitsen(e) kan ikke peke mot fotografen, for da ville skyggen fra hunden og jenta vært harde, men det er de ikke, så det kan ikke være tilfelle. Dersom blitsen(e) hadde vært pekt mot veggen, skulle det vært harde skygger på pakkene i bakgrunnen og oppe på hylla på veggen, men det er det heller ikke, så det kan ikke være noen blitser pekt den veien heller. Juletreet kaster ikke skygge noen retning, som betyr at det må være jevnt opplyst fra alle kanter.

Altså, den eneste lyskilden her er juletrelysene. Det er ingen annen mulighet.

Lenke til kommentar

Har tidligere år prøvd å ta bilde av treet i stuen, uten at jeg klarer å fange utseende på tilfredsstillende vis. Det er fint pyntet og ser nydelig ut med lysene påslått, men bildene jeg tar blir betydelig mer «meh».

Kom over dette bildet på reddit idag, og ble straks misunnelig på hvor fint treet er på bildet. Hva er hemmeligheten? Er det lyssetting skjult på bildet? (Jeg tenker ikke på jenten og hunden, bare selve treet.)

Hvis du kan legge ut et meh-bilde, så er det litt enklere å komme med forslag til forbedringer. Bruker du auto? Blits?

Stor blender (altså lavt f-tall) og ingen blits er alltid å foretrekke. Så må du nesten justere lukkertid og ISO litt avhengig av hvor mye lys du ønsker å slippe inn/om du bruker stativ/om det er mennesker i bildet.

Lenke til kommentar

Min erfaring med juletrebilder hjemme er at hovedproblemet er å få plassert treet så bakgrunnen ikke ødelegger med dører, vinduskarmer bilder osv osv.

Er det først en rolig bakgrunn er det ganske enkelt (på stativ) å få det bildet man ønsker. Tenn juletrelysene og fyll så på med annen belysning til kontrasten mellom juletrelysene og treet/annen pynt ikke er alt for stor. Med annen belysning tenker jeg ikke på softbokser, blits el.l (selv om det selvsagt kan brukes), men vanlig lys i rommet. Prøv å unngå for direkte lys på treet som gir skygger, bruk lamper som kan vris slik at de gir indirekte lys via vegger (eller tak).

Er det helt umulig å få ned kontrasten kan du selvsagt også bruke HDR-teknikk, men det blir mer arbeid på PC'en.

Og bilder på lav ISO er mye lettere å jobbe med hvis du må justere kontrast.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er nok ikke HDR i betydningen flere eksponeringer. ISO 3200 gir heller ikke spesielt mye dynamikk å dra i spakene med (enkeltbilde-HDR), men mellomtonene og skyggene er nok dratt forsiktig opp.

Jepp - det jeg mente - skyggene er dratt en del opp her, for å få lys på de to foran treet.

Lenke til kommentar

6clfSGR.jpg

Hvis du kan legge ut et meh-bilde, så er det litt enklere å komme med forslag til forbedringer.

Her er et bilde av årets tre. Canon EOS M med 22mm. f/8, 25 s. Ingen belysning utenom fra treet og gatelys gjennom vinduer.

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

Det jeg liker best med bildet ditt, er spillet i det fine tregulvet, så det syns jeg du skal prøve å ha med videre. Ellers syns jeg komposisjonen trenger litt mer jobb, jeg syns utsnittet er litt for trangt og at det er litt mye bakgrunnsstøy i form av hyller, karmer, bøker ol. Får du senket lysnivået i rommet enda et hakk, slik at treets belysning klarer å fremheve treet i litt større grad fra omgivelsene?

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Hvorfor blende helt ned til f/8?

Hm. Tanken var vel at om man uansett bruker stativ, og bildet er statisk, hvorfor ikke blende ned for maks skarphet?

Du må gjerne blende ned for lengre dybdeskarphet, men da slipper du heller kanskje ikke inn nok lys til å få tegnet greinen på treet hvis det er det du vil. Kanskje gir ikke lysene på treet ditt så mye lys at det trenger gjennom f/8, uansett hvor lenge du holder lukkeren åpen.

Men det er vel digitalt du lagrer filene, så det er jo bare å sette kamera på laveste ISO og 20 sekunder lukker. Så endrer du blender du du får det du er uten etter. Kanskje du kan justere eksponeringen litt lokalt i Lr også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...